Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon vits med en ST-E2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag kollat i manualen (vilket jag kanske borde ha gjort innan jag frågade här). En 580 på kameran behöver inte själv blixtra för att kunna styra upp till tre slavgrupper. Det går att kontrollera förhållandet mellan grupp A och B från masterblixten.

Det går förmodligen snabbare att göra de här inställningarna på en ST-E2, men om resultatet blir detsamma satsar jag nog först på en 550EX. Jag konstaterade just att de faktiskt är billigare än 420EX (om de har någon kvar förstås).

AFE skrev:

Är förresten ST-E2 ett typiskt specialtillbehör som är stört omöjlig att få tag på (som vinkelsökaren jag frågade om i en annan tråd)?

Det finns mängder på ebay. Runt 1300-1500 kr beroende på hur mycket tur man har.

/Zoran

zoki skrev:
Det finns mängder på ebay. Runt 1300-1500 kr beroende på hur mycket tur man har.

/Zoran

Jag är för feg för att handla på ebay. När det gäller begagnat kan jag sträcka mig så långt att jag litar på de som är aktiva här på FS. Macrot jag köpte av Camilla som också bidragit till den här tråden fungerar fortfarande finfint! :D

Jag lärde mig också något :) Jag skaffade större blixt först efter 420 och ST-E2, och hade inte kommit på att jag kunde styra med den utan att blixtra.

Anders, bra att vara försiktig (och skönt att det går bra med macrot), men jag köpte själv min ST-E2 på ebay och det var inga problem. Den var inte så billig som det verkar vara nu, men ganska stor skillnad jämfört med vad den kostade här. Kolla bara så det finns många nöjda köpare och ingen negativ feedback.

Tur att vi faktiskt kan lära oss något här, och inte bara käfta vilket tenderar hända allt som oftast.

Det går säkert finfint att handla på ebay, men nu har ju Fröderberg redan övertygat mig om att köpa en 550EX i stället :D

Har du kul med ditt fisheye förresten?

Hmm... jag hittade några ytterst märkliga kossor som tyder på att du har kul med det så stryk frågan ...

jonasandersson skrev:
Nej, på 550EX kan man välja att Master blixten endast skickar iväg info till andra blixtar men tänds inte själv

Jonas

Vad gör jag för fel om jag inte lyckas få 550EX att ej blixtra själv när jag vill få den att styra min 430EX? Jag har läst manualen och följt de instruktioner som finns där, men 550ex blixtrar trots att jag valt att inaktivera den funktionen i blixten

Tacksam för tips

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto