Annons

Är DNG alltid DNG?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstorck

Aktiv medlem
Jag konverterar allt RAW (NEF och ORF) till DNG, eftersom bilderna blir mindre, det känns framtidssäkert och det blir bara ett format att hantera. Eller blir det bara ett format? Jag upptäckte nu att mina ORF-filer från min Olympus E-P1 konverterade till DNG inte kan öppnas av ACR i PS CS3 om jag har den optik på som kom med oluympusen (micro-4/3 17/2.8). Men om jag använder ett Voigtländer manuellt optik istället (Leica bajonett med adapter till micro-4/3) så går det att öppna i ACR i PS CS3. Samtliga filer går att öppna med Lightroom 2.5. Skillnaden är att Lightroom 2.5 också kan öppna ORF-filerna från Olympusen, men det kan inte ACR i PS CS3. Det måste alltså finnas nån skillnad mellan filerna som beror av vilken optik som sitter på. Nån information som skickas med? Jag trodde att om det gick att konverterta till DNG skulle det vara också bakåtkompatibelt, men så verkar inte vara fallet.

kalle
 
Är du helt säker på att allt annat är oförändrat? Adobes DNG-konverterare har ju olika inställningar för olika ACR och olika DNG-version.

-cr2.4 Set Camera Raw compatibility to 2.4 and later
-cr4.1 Set Camera Raw compatibility to 4.1 and later
-cr4.6 Set Camera Raw compatibility to 4.6 and later
-cr5.4 Set Camera Raw compatibility to 5.4 and later
-dng1.1 Set DNG backward version to 1.1
-dng1.3 Set DNG backward version to 1.3
 
Är du helt säker på att allt annat är oförändrat? Adobes DNG-konverterare har ju olika inställningar för olika ACR och olika DNG-version.

Aha! Det var inställt på ACR 5.4 och då var det väl nåt som triggade med just den optiken på. Om jag ställer om till 4.6 funkar alla filerna. Jag har inte sett denna inställning, mest beroende på att jag kör dng-konverteraren från ett annat program: ImageIngester. Nu noterar jag att även om jag ställer in DNG-konverter på 4.6 så när konverteraren körs från ImageIngester så gäller 5.4. Men det mpåste vara in inställning i ImageIngester jag inte hittar nu. Å andra sidan så tror jag nog att jag kör senaste versionen i alla fall. Kan ju inte hålla på och köra gamla programvaror i all framtid ändåså.

tack för hjälpen!

Kalle
 
ANNONS