Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är du blandbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Jag har stött på ett problem hos mig själv. Jag är inte blandbar. Jag kan inte se framför mig hur jag ska kunna leva med att mixa objektiv från tre olika tillverkare tillexempel.

Är i köptagen för en extrem vidvinkel och en ljusstark telezoom och kan för mitt liv inte förmå mig själv att köpt ett Tokina 50-135 och ett Sigma 10-20.

Utan har istället bestämt mig för en av dessa kombinationer:

sigma 10-20 + 50-150 / 70-200
canon 10-22 + 70-200 (4L is / 2.8 utan is)
tokina 12-24 + 50-135

Är detta tvångsbeteende vanligt bland fotografer? Är DU blandbar? Finns det något oblandbar som kommit över sina problem?

SNÄLLA bullen, hjälp mig.

Som vanligt är det inte pojken i filmen som skrivit brevet.

Jodå, jag blandar om det behövs, vad spelar det för roll vad det står för namn på ojektivet om det fungerar som du vill och fyller dom krav du har på kvalitet m.m.? Plocka russinen och välj det bästa alternativet från alla fabrikat.

Nu råkar jag förvisso tro, och min egen erfarenhet stöder det, att funktion och tillförlitlighet blir bäst om man inte blandar (dvs jag kör helst Canon på både kamera och objektiv) men jag har ändå objektiv av några andra fabrikat där det inte finns jämförbara alternativ från Canon.

Nej, jag är inte blandbar. Jag har ett förnuftigt skäl och ett oförnuftigt...

Det förnuftiga: i vissa fall går avståndsinställningen och zoomringen - om sådan finns - åt andra hållet jämfört med canon original på en "pirat". Jag har testat detta och blir bara förvirrad varje gång jag byter objektiv, det beter sig inte som jag vill! Så det fungerar inte...

Det oförnuftiga: det är många år sen jag ägde en "pirat", det var på analoga tiden. Där såg jag en klar skillnad i kontrast och färgton mellan original och "pirat" och eftersom det var dia så gick det ju inte att göra något åt det efter exponeringen. Idag kan man - väl? - justera bort det i datorn men tanken sitter ändå kvar, den kan jag inte släppa...

Jag har snarare halkat åt andra hållet, sitter fast i "L"-träsket, har svårt att köpa något annat idag... ;-)

/Per

Jag hade denna "sjukdom" ett tag, men man får lov att inse till sist att även orginalen har brister som tyvärr inte går att leva med.

Canons macro tex... de nyare varianterna skapar inte runda reflexer.. då blev jag tvungen att snegla och ändra till Tamron och nu även Sigma.

Jag tror kanske det är en viss "status" i att bara ha original-gluggar, men till syvende och sist bör man välja de gluggar som ger bäst resultat på bilderna :eek:)

I just dina val har de två Canongluggarna fått
riktigt bra betyg i olika oberoende tester.
Speciellt 70-200 4 IS.
Men så blir det ganska dyrt också.

ANNONS
Götaplatsens Foto