Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är garanti överförbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Om jag köper ett begagnat objektiv som inte är äldre än att det finns garantitid kvar, är den överförbar till mig då?

Man ser ofta i annonser "garantitid kvar".

Samtidigt när jag skulle köpa en reservdel till en barnvagn en gång så fick jag förfrågan om jag köpt den i den butiken för i så fall skulle det gå på garanti (fabrikationsfel).

Det finns garanti och reklamationsrätt.

Reklamationsrätten är 3 år och gäller fabrikationsfel, alltså ursprungliga fel som funnits sedan fabrik.

Garantitiden kan variera men är normalt 1 år på nytt och kortare på begagnat.

Jag vet inte säkert om garanti är överförbar, men står det inte namn på kvittot kan de inte säga något.

Det är konsumentköplagen som reglerar garanti och reklamation. Så det är kanske till att läsa på lite. Konsumentverket borde ju ha informationen eller den kommuna konsumentvägledaren.

Köpte just ett begagnat CV Color-Heliar 75mm f/2.5. Jag har ingen anledning att tro att det är något fel på det, men det slog mig efteråt att man kanske skulle bett om orginalkvittot då objektivet var oanvänt (säljaren var mycket trovärdig och visste vad han sålde så jag hade inte någon sådan anledning att be att få se orginalkvittot).

Risken är dessutom stor att prylen är köpt utomlands kan jag tänka (inte så många i sverige som säljer Cosina-Voigtländer) och då är det knappast svensk konsumenträtt som gäller.

Det är upp till försäljningsföretaget att själva bestämma om garanti ska vara överförbar. Är den köpt över disk behöver ju inte firman ha något namn registrerat men är den köpt på postorder/faktura så har man ju namnet registrerat och då kan man neka garanti om man har det inskrivet i sina garantiregler att garantin inte är överförbar.

Har för mig att detta varit uppe i "Plus" några gånger. Principen är väl att garanti är något som säljaren (A) lämnar till köparen (B). Om köparen (B) sedan säljer vidare till någon annan (C) så blir han (B) plötsligt säljare och det är isåfall (B) som ska ge garanti till (C). I princip så kan (A) vägra att ge (C) någon garanti eftersom (A) inte har sålt till (C). Men finns det inga bevis på vem som sålt till vem så...

Tackar så mycket för svaren allihopa. Förhoppningsvis är det inte så mycket som kan gå fel med ett manuellt objektiv som detta så jag ska nog inte oroa.
Mvh
Richard

Sverige är inte det enda landet där man erbjuder garanti, så det kan mycket väl finnas garanti som gäller ditt objektiv. Men gluggar brukar ju hålla rätt bra.

Backfokus?

Med Nokton 40mm f/1.4 som jag inte behöver någon gäng-till-M-bajonett adapter får jag aningen bakfokus (siktade på 10:an)

Bilagor

• backfokus.jpg
    backfokus.jpg
    23.7 KB · Visningar: 209
ANNONS
Götaplatsens Foto