Annons

Är jag knäpp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
ha, jag kan säga med erfarenhet att även konstnärer kan snöa in ganska duktigt på utrustning.
men eftersom teknikintresse är mycket vanligt, är det nog därför fotoutrustningen triggar intresse hos fler än vad enkla penslar och dukar gör.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Under intruduktionsveckan på arkitektutbildningen fick vi en tvåtimmars genomgång av en prylgalen kille om vilken tejper som tejpade bäst, vilka penslar som målade snyggast, vilka pennor som drog de finaste linjerna, vilka papper som producerade de bästa ritningarna med de finaste husen på osv...

Pryltomtar är vi allihoppa, allihopa, allihopa...

Jag tror ju inte Michelangelo tog upp vilket bräckjärn som helst och sa: Ja det här får duga. (framförallt inte på svenska ;)
 

Zepofan

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
Det är en speciell sorts däck som endast används i filminspelningar. De går under benämningen "Hollywod-däck" och kan tyvärr inte köpas i Sverige ;)

Lite OT: Kommer ihåg en polares Amazon nångång för cirka 20 år sen. Han hade några tjeckiska däck, har jag för mig, som hette Pneumant. Helt otroliga. Från ca 20 km/h och vid minsta lilla rattvridning så skrek dom nåt otroligt. Pinsamt att åka genom stan med honom. Speciellt som han dessutom hade handmålade flammor på huven....
 

Gip

Aktiv medlem
Nu är det gjort...och jag hade fel, det var uppstickartidningen http://www.kungsbackaposten.se/

Så det lär inte komma på nätet...men det ska bli ett mittuppslag om hundar.
Naturligtvis slank en och annan groda ur mig...jag är värdelös på att bli intervjuad...eller vad sägs om att jag sa på frågan om vad han (hunden) tycker om tävlingsplatsen...inge vidare säger jag...som sedan upprepade nervöst...ja vilken hund gör det *host*.

Vad min hjärna tänkte då var att hundar badar hellre i en sketen bäck..men det kom ut fel liksom.

Kameran var en Canon 300D.

Hon var journalist och inte fotograf...därför kommer jag nog ta en ny från tävlingsplatsen...ställa in allt, sätta den i händerna på någon och be dom trycka...

Att ta kort på en tjej (som är som tjejer brukar vara dvs. se så bra ut som möjligt på kort) med fotointresse (vill att det ska var hyfsat bra även fototeknikst...även om jag får erkänna att det kommer som andraprioritering i detta fallet...)är inte helt lätt...

Jag får ta ett kort på artikeln helt enkelt och visa...den kommer på lördag :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Pryltomtar är vi allihoppa, allihopa, allihopa...
Har en kompis vars stora intresse är lim! Han ser alltid lim som lösningen på det som är trasigt. När han i sommar var & hälsade på med husvagn så höll han en kväll en lång genomgång av sitt limsortiment som han hade med sig på semestern, en större verktygslåda full typ... För övrigt så är han fullt normal:)

Vi har alla våra intressen & man kan bli prylgalning inom alla områden men självfallet, som Christel skriver, så är det lättare att bli det inom det tekniska...

//Larsa
 

Gip

Aktiv medlem
Har ni förresten aldrig kollat in de sköna pressfotografstatisterna (239 poäng i alfapet) som brukar dyka upp i horder i filmer och inte har den blekaste om hur man håller i en kamera!? Alltid lika kul att se! [/B]


HA! när jag ser sånt så reagerar jag alltid, "det DÄR är ingen riktig fotograf"...då får jag alltid "du måste ha blandat ihop mig med nån som bryr sig" blicken från min man.

Eller på programmet heybaberiba när dom gjorde ett skämt om 3 fotografer som jagade kändisar i skogen och så stod dom där och pratade med kamerorna hängade på sidan och var millimeter från att slå i vanarandras halvlånga objekttiv...och jag reser mig upp i soffan som om det var en fotbollsmatch och nästan skriker, Neeeeej! Akta!
 

arnenym

Aktiv medlem
Knäpp tråd!

Tycker jag!

Men det ska väl vara så bland fotografer....
Knäppt alltså!





(kunde inte låta bli!)
 

fotord

Aktiv medlem
Osäkerhet med en Nikon? Knappast.
Jag är nästan säker på att produktplacerarna från Nikon har ställt in allting rätt inför varje scen. :p
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
En roligare sak då med CSI är att dom står och lyser med sina häftiga specialficklampor med lila sken för att fotografera en blodfläck eller liknande. Sen bränner dom av en ringblixt 5 cm från fläcken. Känns som att den borde slå ut allt annat ljus då.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
och analogt är det också såvitt jag förstått... kanske dags för CSI gänget o träda in i Digitala tidsåldern... så slipper dom skicka in sina fotopåsar och vänta på framkallning ;)
 

Estethia

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
och analogt är det också såvitt jag förstått... kanske dags för CSI gänget o träda in i Digitala tidsåldern... så slipper dom skicka in sina fotopåsar och vänta på framkallning ;)
Segeson skrev:
Är du säker på att det är digitalkameror?
...(klippeklipp)...
Nu när jag tänker efter blev faktiskt Catherine Willows bestulen på ett minneskort i ett avsnitt.
Alltså, dom kör med digitalkameror.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Och allra roligast blir det här när man vet att om man lägger in ett antal bilder här (utan EXIF); digitala, scannade dia, scannade B/W, negativ färgfilm, tagna med valfri teknik med Nikon, Canon, Minolta, Hasselblad, Linhof, Mamiya, Alpa, Olympus, Topcon, Miranda, Edixa o.s.v. o.s.v. i format....tja, låt oss säga 2000x2500 pixlar kan inte någon säga vilken utrustning som använts till vilken bild.
So, what´s the big fuzz?????

Us
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
och analogt är det också såvitt jag förstått... kanske dags för CSI gänget o träda in i Digitala tidsåldern... så slipper dom skicka in sina fotopåsar och vänta på framkallning ;)
CSI har eget fotolabb. Bilderna är bevismaterial och får inte vara så fruktansvärt lättmanipulerade som digitala bilder är.
Skulle jag på ganska goda grunder tro.
Us
 

Estethia

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
So, what´s the big fuzz?????
vet du verkligen inte det? har du aldrig haft ett enormt intresse för något och velat veta allt om det i en viss inriktning?
det är rätt mänskligt.
ofta består förmågan att djupt intressera sig för något, medan målet för intresset varierar.
som kärleken.
 

Estethia

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Bilderna är bevismaterial och får inte vara så fruktansvärt lättmanipulerade som digitala bilder är.
Skulle jag på ganska goda grunder tro.
Us
och vad i det analoga gör det svårt att manipulera? det enda jag kan komma på är lättja.
 
ANNONS