Annons

Är lite småsugen på Mac Mini

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj!
Undrar enkelt om Apple Mac mini Core i5 2.3GHz är något att ha?
hade väl mest tänkt att ha som dator till att greja med bilder, skriva ut och att kanske kolla lite på nätet.
Spelar gör jag inte så det är inte aktuellt det har jag min xbox till.

Vill ju att macen ska vara så billig som möjligt så att jag även kan köpa en helt okej skärm
till.

/MVH Anton

Ska du ha en okej skärm med så är iMac ett väldigt bra alternativ. Snålar du på skärmen kan minin bli lite billigare men jag skulle iaf gått på imacen.

Ska du ha en okej skärm med så är iMac ett väldigt bra alternativ. Snålar du på skärmen kan minin bli lite billigare men jag skulle iaf gått på imacen.

okej, varför jag är intresserad av en mini är dels för att den är billig (mindre dyr) och att jag kan fritt välja egen skärm än att binda mig till en appleskärm. Sen är den ju liten och smidig också.

Självklart kan man ju uppgradera minnet och kanske byta disk..
Men jag undrar om processorn duger och grafikkortet för just mitt ändamål?

Sitter ju idag med min Sony Vaio FW11M 2.2ghz 4GB ram och det fungerar bara fint för bildhantering osv.
Min dator är ju från 2008.

okej, varför jag är intresserad av en mini är dels för att den är billig (mindre dyr) och att jag kan fritt välja egen skärm än att binda mig till en appleskärm. Sen är den ju liten och smidig också.

Sitter ju idag med min Sony Vaio FW11M 2.2ghz 4GB ram och det fungerar bara fint för bildhantering osv.

Visst duger den. Tänk bara på att du behöver tgb och mus till den.

Macworld testade nya Mini och MB Air mot diverse befintliga modeller tidigare i sommar: länk. I just Photoshop är det framförallt minnet som begränsar Minin, inte processorn eller grafiken, så där finns mycket att tjäna på en relativt billig uppgradering. I 3D-spel hamnar den dock långt bakom iMac just på grund av det svaga grafikkortet.

Mac mini kostar 5600 eller 7500kr, till den behöver du ett tangentbord, en mus och en skärm. Apple original tgb och mus kostar ca 1200 kr tillsammans, en vettig 22-24" IPS-skärm ca 2500-3000kr. Summa 10000 - 12000 kr. Köper du en iMac får du med tgb, mus och en likvärdig 21,5"-skärm för 11000 kr. Bägge två bör dock kompletteras med mer minne, 500-600kr.

Vad gäller skärmarnas kvalitet så är väl Apple inte det bästa som går att få tag på men då snackar vi å andra sidan helt andra priser, då räcker inte 2500-3000 kr på långa vägar. T.ex. Eizos skärmar börjar väl på det tredubbla...

Är verkligen en Mini med skärm så mycket mindre och smidigare än en iMac? Jag tvivlar ;)

Tack så mycket för era kommentarer och synpunkter!
Självklart måste jag komplettera med tangentbord och mus osv..

Jag får fundera lite på det där!
Vill väl gärna ha en skärm större än ~21" men det kanske räcker.

Men jag gillar ju att kunna välja min skärm själv..

Har ni någon mac?

Apple original tgb och mus kostar ca 1200 kr tillsammans

Man måste inte använda Apple tangentbord och mus till en Mac mini.

Man spar dock inte så enormt mycket pengar på att köpa tangentbord och mus från någon annan, så jag håller med om att en iMac kan vara ett aningen bättre val. En Mac mini är dock flexiblare. Vill man ha en bättre skärm än den som sitter i en iMac så blir det lite billigare att utgå från en Mac mini.

Annars tycker jag att Mac mini passar utmärkt som tevedator. Den har HDMI, vilket underlättar lite.
Jag funderar på att skaffa serverversionen av Mac mini och samtidigt låta den vara tevedator.

Prismässigt är nog iMac:en att föredra vid första köpet, fördelen med den delade lösningen är att du om 2 år bara behöver köpa en ny Mac mini och förmodligen kan använda skärmen och tangentbordet etc som du redan har.
HP och dell har skärmar som är snäppet bättre än Apples skärmar enligt mitt tycke och smak. Jag är faktiskt väldigt förvånad över att ingen skärmtillverkare har en skärm med Mac-mini-hållare på baksidan. Jag har annars sett att det börjar komma många väldigt kompakta datorlådor som också är en monitorfot, men det verkar inte heller finnas för OS/X:are.

Sedan tycker jag personligen det är trevligare att gömma alla sladdar under bordet och slippa ha nätverkskabel och usb-kablar etc gå upp till skärmen som står på bordet men det är en smaksak.

/Karl

Annars tycker jag att Mac mini passar utmärkt som tevedator. Den har HDMI, vilket underlättar lite.
Jag funderar på att skaffa serverversionen av Mac mini och samtidigt låta den vara tevedator.

Servern saknar optisk läsare om jag inte missminner mig, så man kan inte slänga bort sin DVD/BD-spelare om man skaffar en sådan.

/Karl

Servern saknar optisk läsare om jag inte missminner mig, så man kan inte slänga bort sin DVD/BD-spelare om man skaffar en sådan.

Man kan inte slänga bort sin BD-spelare även om man skaffar icke-server-versionen av Mac mini. Inga Mac-datorer har nämligen Blu-ray. :)

"HTPC" dator har jag ju redan en som jag använder, har även en server för min
websida och lite sånt..

Så detta är mest bara en bild och skrivbordsdator jag tänkt mig.
jag hade inte tänkt mig någon skärm dyrare än 2500kr
Dell har ju en populär 23-24" som kostar runt det. en IPS

Sedan tycker jag personligen det är trevligare att gömma alla sladdar under bordet och slippa ha nätverkskabel och usb-kablar etc gå upp till skärmen som står på bordet men det är en smaksak.

Om man kör trådlöst nät och bluetooth till tangentbord och mus, så behöver man enbart en strömsladd till en iMac. Det blir en färre sladd på bordet än man behöver med en Mac mini.

Om man kör trådlöst nät och bluetooth till tangentbord och mus, så behöver man enbart en strömsladd till en iMac. Det blir en färre sladd på bordet än man behöver med en Mac mini.

Jo, men dom flesta fotografer jag känner har USB/FW-diskar, kortläsare, USB-kabel för mobiltelefon/pad.

/Karl

Jag använder en lite äldre Mac mini core2duo 4GB tillsammans med en Samsung XL24.
Fungerar utmärkt med ett par brasklappar
1. Samsung stöder inte längre hårdvaru kalibrering på MAc av sina skärmar.
2. OS X, stöder inte 10-bit färg

Sen ska man komma ihåg att Adobe och OS X Lion inte är 100% kompatibelt samt att många andra tidigare OS X kompatibla prylar fungerar dåligt med Lion...

Men kan du leva med begränsningarna som Lion ger dig (alt. du får försöka fixa snow leopard och installera) så bör en Mac mini funka fint.

Jag använder en lite äldre Mac mini core2duo 4GB tillsammans med en Samsung XL24.
Fungerar utmärkt med ett par brasklappar
1. Samsung stöder inte längre hårdvaru kalibrering på MAc av sina skärmar.
2. OS X, stöder inte 10-bit färg

Sen ska man komma ihåg att Adobe och OS X Lion inte är 100% kompatibelt samt att många andra tidigare OS X kompatibla prylar fungerar dåligt med Lion...

Men kan du leva med begränsningarna som Lion ger dig (alt. du får försöka fixa snow leopard och installera) så bör en Mac mini funka fint.

Gissar väl på att Adobe släpper uppdateringar som fixar dessa problem med nya OSX versioner?
Vilka problem kan man stöta på?

Tråkigt att den nya minin saknar läsare/brännare, då måste man ju om man vill göra skivor koppla in en extern. Hur är det tänkt att man ska installera programvaror på skiva? Vill de att man ska investera i deras externa läsare? :)

[...] Tråkigt att den nya minin saknar läsare/brännare, då måste man ju om man vill göra skivor koppla in en extern. Hur är det tänkt att man ska installera programvaror på skiva? Vill de att man ska investera i deras externa läsare? :)

Du skall enligt Apple inte använda fysiska skivor över huvud taget, varken för leveranser eller för installationer. Varför tror du att de har lanserat AppStore även för OSX?

Om du envisas får du köpa en USB-ansluten enhet.

Tråkigt att den nya minin saknar läsare/brännare, då måste man ju om man vill göra skivor koppla in en extern. Hur är det tänkt att man ska installera programvaror på skiva? Vill de att man ska investera i deras externa läsare? :)

Tanken är väl att allt ska komma in on-line (via app-store) även om detta inte funkar idag.
[To slow]

Gissar väl på att Adobe släpper uppdateringar som fixar dessa problem med nya OSX versioner?
Vilka problem kan man stöta på?

Ja, Adobe jobbar med uppdateringar till CS/PS 5.1 men äldre versioner kan fortfarande ha vissa problem. Exakt vad finns på Adobes hemsida. Jag kör PS CS4 samt LR 3 och har inte hittat nåt som påverkar mig.

Annat som kan drabba en är uppdateringen av AFP (Apples nätverk) som gör att många behöver uppdatera sina NAS enheter. Det vanligaste är att Time Machine inte funkar. KLarar man sig utan kan man annvända t ex SMB (Windows protokoll) i stället.

Sen slopade man Rosetta (stöd för gamla RISC drivrutiner och program) vilket stoppade min scanner som köptes i våras. Men även här kan man ju tänka sig att tillverkare kommer ut med uppdateringar.
Dessbättre var jag klar med all scanning innan jag gjorde uppdateringen så det har inte haft nån verklig påverkan för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto