Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min nya kamera egentligen "ny"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lind

Medlem
Fick min nya Canon EOS 5D mark ii i går. Tog en bild och såg att den hette "_MG_7194.CR2." Tog en bild till och såg att den hette "_MG_7195.CR2". Vad i hela *pip* tänkte jag. Och min fråga är förstås: Innebär det här att min "nya" kamera har gått drygt 7000 exponeringar? Eller vad är grejen?

//Johan

Hade du ett gammalt minneskort i, kanske med en bild som hette _MG_7193.CR2 på redan?
Det brukar kunna stöka till saker.

/Mats

Hade du formaterat minneskortet först?
Annars kommer det att fortsätta numrera efter senast använda nummer på minneskortet.

P.S. hoppsan, här hade du ju redan fått svar.....

Minneskortet fick jag på köpet och även det skulle vara nytt. Men så det kan vara att det är minneskortet som har använts?

Finns det någon program för Mac där man kan kolla exponeringar? Jag har kollar kollat i Förhandsvisaren men där står ingen info om antalet exponeringar.

Det finns en EXIF läsare som visar antal exponeringar också. Minns inte vad den heter, men den är nämnd på massor av trådar här på forumet..

Opanda kanske. Det är ett namn som bubblar upp i huvudet

/Mats

Om kameran gått 7000 exponeringar borde det märkas på den. Finns det mikrorepor någonstans? Damm i djupa skarvar etc? En ny kamera ser verkligen helt ny ut...

Om kameran gått 7000 exponeringar borde det märkas på den. Finns det mikrorepor någonstans? Damm i djupa skarvar etc? En ny kamera ser verkligen helt ny ut...

Ja, jag tänkte det med och den ser verkligen ny ut. Inga repor eller små slitningar någonstans. Men det också därför jag inte förstår varför bilderna numreras med så höga nummer. Men om jag förstått de andra svaren rätt, kan det bero på att minneskortet inte är nytt.

Ja, i andra stycket på sidan jag länkade står det om en äldre version av programmet som finns till MAC. Hurvida den fungerar med 5DII får du dock läsa/prova själv.
http://astrojargon.net/40DShutterCount.aspx

Tackar för det. Jag laddade hem programmet och enligt det hade den gått 1133 exponeringar. Några hundra av dem är jag ansvarig och resten antar jag härstammar från någon form av produkttest (som jag förutsätter att kameran genomlider innan den slussas ut på marknaden (?))

Kortet däremot kan knappas räknas som nytt, men det fick jag som sagt på köpet, så det kan jag leva med.

Tack för hjälpen alla!

Jag pratade med en besökare i Canons monter på Ipex häromdagen. Han sa att de använde vanliga kameror till att scanna in sidor från böcker. Snabbare än en vanlig scanner.
De monterar kameran i en rigg, som automatiskt matar fram böckerna så att de kan fotograferas. Kamerorna de använder är EOS 1Ds Mark III, där de får ut runt tre miljoner exponeringar, innan slutaren inte vill vara med längre. Eftersom kameran aldrig hanterats som en vanlig kamera ser den fortfarande helt ny ut, så de byter slutare och tutar på några miljoner till...

Förvisso bor dessa kameror i en skyddad miljö, men i alla fall. Jag tycker det är makalöst många exponeringar.

Tackar för det. Jag laddade hem programmet och enligt det hade den gått 1133 exponeringar. Några hundra av dem är jag ansvarig och resten antar jag härstammar från någon form av produkttest (som jag förutsätter att kameran genomlider innan den slussas ut på marknaden (?))

De kameror jag har köpt nya (mest Nikon iofs) har alltid stått på noll exponeringar "från fabrik".

Nu framgår det ju inte var kameran är köpt. Om den är köpt via postorder där distansköplagen gäller är det väl inte omöjligt att den varit såld, testad och returnerad tidigare. Det är väl så att säga andra sidan av myntet hos våran fantastiska konsumentlagstiftning. För såvitt jag vet reglerar den inte hur en återförsäljare ska förhålla sig till en returnerad vara i 'nyskick'?

Självklart vill man packa upp en vara, slita sig igenom plastförpackningarna och känna hur de oskuldsfulla plast- och oljedofterna slår emot en, men det är heller inte helt fel att ha möjlighet att lämna tillbaka sånt som inte faller en på läppen.

Glöm inte elgiganten - många många av deras "nya" produkter är sålda redan minst en gång. Detta är utöver vad lagen kräver - de har ju så fina erbjudande om 30 dagars öppet köp...

ANNONS
Götaplatsens Foto