Annons

Är Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att byta ut mitt Nikon 18-105/3,5-5,6 G ED VR kit-objektiv till ett Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Har fått för mig att det senare är bättre, tycker inte kitobjektivet är skarpt nog men jag vill ändå ha lite zoomomfång. Har en D7100.

Någon som kan kommentera det eller tipsa om ett annat liknande objektiv?
 
Hej!

Funderar på att byta ut mitt Nikon 18-105/3,5-5,6 G ED VR kit-objektiv till ett Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Har fått för mig att det senare är bättre, tycker inte kitobjektivet är skarpt nog men jag vill ändå ha lite zoomomfång. Har en D7100.

Någon som kan kommentera det eller tipsa om ett annat liknande objektiv?

Kan inte säga hur mycket bättre det är jämfört med 18-105 men 16-85 är riktigt skarpt. Kräver precis som 18-105 rätt mycket ljus om man ska fota rörliga objekt. De 2 mm mellan 16 och 18 är ju också väldigt bra att ha ofta.
 
Tack för svar.

Det där med ljusstyrkan är ju också lite intressant. Det ska ju vara ett all-round-objektiv så jag kommer ju ta en hel del inomhusbilder med det och då vill man ju att det ska vara ganska ljuskänsligt.

Finns det något alternativ på den punkten som kan vara lämpligt?
 
Funderar på att byta ut mitt Nikon 18-105/3,5-5,6 G ED VR kit-objektiv till ett Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Har fått för mig att det senare är bättre, tycker inte kitobjektivet är skarpt nog men jag vill ändå ha lite zoomomfång. Har en D7100.

Någon som kan kommentera det eller tipsa om ett annat liknande objektiv?

Jag gjorde samma byte för snart fyra år sedan. Jag bytte för att jag ville ha vädertätning, metallbajonett och avståndsskala. Att det också var skarpare kom som en positiv överraskning. Jag är supernöjd med den. Det är det objektiv jag använder absolut mest på min D7100.

Det där med ljusstyrkan är ju också lite intressant. Det ska ju vara ett all-round-objektiv så jag kommer ju ta en hel del inomhusbilder med det och då vill man ju att det ska vara ganska ljuskänsligt.

Det nya AF-S 16-80 mm f/2,8-4E DX VR är ljusstarkare, men fortfarande väldigt dyrt. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM är billigare, men har lite kortare zoomomfång. Om du väljer Sigman, se till att du får den senaste versionen som heter "Contemporary" (eller "C"). Den äldre varianten är klart sämre.

Inomhus föredrar i alla fall jag fasta objektiv som 35 mm f/1,8 eller 28 mm f/1,8. Eller blixt.
 
Hej!

Funderar på att byta ut mitt Nikon 18-105/3,5-5,6 G ED VR kit-objektiv till ett Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Har fått för mig att det senare är bättre, tycker inte kitobjektivet är skarpt nog men jag vill ändå ha lite zoomomfång. Har en D7100.

Någon som kan kommentera det eller tipsa om ett annat liknande objektiv?

KDet verkar som omkitobjektivet är lite ojämnt. Jag har nog haft tur. jag lånade ett 16-85 men upplevde ingen skillnad i skärpa. Mitt kitobjektiv presterar riktigt bra åtminstone sett till priset.
 
Hej!

Funderar på att byta ut mitt Nikon 18-105/3,5-5,6 G ED VR kit-objektiv till ett Nikon 16-85/3,5-5,6 G ED VR. Har fått för mig att det senare är bättre, tycker inte kitobjektivet är skarpt nog men jag vill ändå ha lite zoomomfång. Har en D7100.

Någon som kan kommentera det eller tipsa om ett annat liknande objektiv?

Jag kan rekommendera 16-85 det är superbra på allt det som det är byggt att klara, därmed är det sagt att gnälla på dålig ljusstyrka och annat är irrelevant, jag har precis gjort ett försök med ett 17-55 /2,8 och jag hade väldigt svårt att motivera uppbyte så det lämnade jag tillbaka, mest på grund av motljusegenskaperna var rätt kassa.. Det senare är större, tyngre men klart ljusstarkare. Att 17-55 är skarpare värderade jag inte så högt då 16-85 är skarpt nog. Håll ett öga på 18-70/3,5-4,5 det är ett äldre och något underskattat objektiv jag har kvar sedan D50 tiden. Bra på nästan allt utom vinjetteringen och distorsion i vidvinkeländen av zoomomfånget, fördelen att det kostar ofta bara några hundringar upp till kanske en femhundring att köpa på blocket.
 
Jag har också en D7100 och funderade länge innan köpet av ett 16-85 blev av.
Om man säger såhär...det är den glugg som sitter monterad för jämnan.
Jag köpte den ny , men har sett att den säljs för 2.500 till 4000:-
Och det här med ljuskänsligheten....vill du ha lite djupare skärpa i en bild så måste du
ändå blända ned oavsett om du har ett 1,8 eller liknande.

Ett av mina bästa köp , men googla och läs på noga. Testa gluggen hos din fotohandlare med din kamera och kolla vad du kan göra med bilderna innan köp.

Lycka till!
 
Bor i Örebro. Vad vill du ha för det?

Bor tyvärr i norra delen av skåne så blir inte så lätt för dig att testa objektivet, vilket jag tycker du bör göra för att se om det är en uppgradering som är värd att göra.

Kan släppa mitt för 2800 ink. frakt men som sagt kolla om du inte kan prova ett först.
 
Hejsan,
Jag vill verkligen rekommendera ett16-85!! Dels är det skarpt, se referenser nedan, dels är det vidvinkligare är alla de andra 18-xxx zoomarna. Du får 83 graders bildvinkel vid 16 mm jämfört med 76 grader vid 18 mm. Det går alltid att beskära en bild om man inte hade tele nog, men du kan aldrig öka bildvinkeln i efterhand....

Komplettera med ett 70-300 och du är hemma!

Referenser:

Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16533

Photozone:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/635-nikkor16853556vr

Camera lenstest:
http://www.imaging-resource.com/lenses/nikon/16-85mm-f3.5-5.6g-ed-vr-dx-af-s-nikkor/review/

Sammanfattning i en av rerenserna: "In a nutshell, the 16-85mm ƒ/3.5-5.6 is remarkably sharp."

/Anders
 
ANNONS