Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vänster höger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
(Ursäkta den kryptiska rubriken!)

Men när man pratar om en bild, på en modell t.ex. Hur skall man benämna modellens vänstra öga?

Måste man säga "modellens vänstra öga", eller "ögat på vänster sida", eller "ögat till vänster"?

Visst låter det löjligt men det är inte alltid lätt,, förmodligen har jag för lite att göra och har druckit för mycket kaffe..

(Ursäkta den kryptiska rubriken!)

Men när man pratar om en bild, på en modell t.ex. Hur skall man benämna modellens vänstra öga?

Måste man säga "modellens vänstra öga", eller "ögat på vänster sida", eller "ögat till vänster"?

Visst låter det löjligt men det är inte alltid lätt,, förmodligen har jag för lite att göra och har druckit för mycket kaffe..

Rent spontant känner jag för "modellens vänstra öga". Enkelt, klart och kan inte missförstås. Tycker jag.
Jmf "modellens högra hand/arm", enkelt, och kan väl inte heller missförstås?
Jo, det är klart, ger man sig f-n på att missförstå det, så går det naturligtvis.

Jag håller med, pratar man om modellen så ska man använda det som är vänster och höger för modellen men pratar man om bilden så blir höger och vänster som man ser det, t.ex "Ljuset från vänster fräter ut modellens högra kind"

Vad händer om man säger husets vänstra fönster? Är det fönstret till vänster i bilden eller är det fönstret till vänster om man står i porten och tittar in i kameran? Huset är ju inte en person eller speciellt levande så Jag tycker att det blir lite knepigt med förslag 2. Bör då en hunds öga benämnas som en människas och bör en skalbagges öga göra det. Var går gränsen där regel 1 ersätts med regel 2?

Oftast så är det ju något med det ena ögat som är fult(?) och då vet man ju automatiskt vilket man menar med "vänster", även om det betyder höger.

- Did you turn left?
- Right!

Vad händer om man säger husets vänstra fönster? Är det fönstret till vänster i bilden eller är det fönstret till vänster om man står i porten och tittar in i kameran? Huset är ju inte en person eller speciellt levande så Jag tycker att det blir lite knepigt med förslag 2. Bör då en hunds öga benämnas som en människas och bör en skalbagges öga göra det. Var går gränsen där regel 1 ersätts med regel 2?

Oftast så är det ju något med det ena ögat som är fult(?) och då vet man ju automatiskt vilket man menar med "vänster", även om det betyder höger.

- Did you turn left?
- Right!
Jag tycker att när det gäller levande varelser så utgår man från varelsen och inte från betraktaren. Jag har glaukom på vänster öga och när jag berättar det för optiker/ögonläkare som sitter mitt emot mig så tittar de naturligtvis i mitt vänstra öga, inte det som är till vänster från optikerns position.

Jag tycker att när det gäller levande varelser så utgår man från varelsen och inte från betraktaren. Jag har glaukom på vänster öga och när jag berättar det för optiker/ögonläkare som sitter mitt emot mig så tittar de naturligtvis i mitt vänstra öga, inte det som är till vänster från optikerns position.

Jag skulle utöka detta till en del "döda" ting också. En bil har definitivt en vänster och en höger sida. Tåg har vänster och höger beroende på färdriktning. Båtar har babord och styrbord. Och just när det gäller båtars olika sidor är det knappast något tvivel om vad vi menar med babord.
Saker med en naturlig rörelseriktning framåt har en naturlig vänster- och högersida.
Hus däremot, eller broar, bommar, stolpar, m fl ting har ingen egen vänster eller högersida. Deras vänster eller höger måste anges med en yttre referens. Och då blir det nog utifrån betraktarens perspektiv
Svårt blikr det dock med flera personer på samma bild.. "Mannen till vänster om min far" kan ju betyda ur både min fars och ur betraktarens perspektiv.

Petter ...

Senast ändrad:
Jag skulle utöka detta till en del "döda" ting också. En bil har definitivt en vänster och en höger sida. Tåg har vänster och höger beroende på färdriktning. Båtar har babord och styrbord. Och just när det gäller båtars olika sidor är det knappast något tvivel om vad vi menar med babord.
Hus däremot, eller broar, bommar, stolpar, m fl ting har ingen egen vänster eller högersida. Deras vänster eller höger måste anges med en yttre referens. Och då blir det nog utifrån betraktarens perspektiv

Petter ...

För att inte tala om dörrar!
Jag har jobbat som fastighetsskötare och har haft många diskussioner med hyregäster om ifall att en dörr har varit höger- eller vänsterhängd. Förr, innan det blev vanligt med låskistor med vändbara kolvar, var det nämligen viktigt att man hade rätt kista med sig till hyresgästen. Men för säkerhets skull brukade jag ta med både vänster- och högerkistor.

Var en spännande artikel i illustrerad vetenskap i just detta ämne för ett par nummer sedan. I västvärlden har vi en egocentrisk världsbild där vi ser oss själva som mittpunkten och rättar oss efter vår högra sida osv. I de flesta andra kulturer (speciellt vanligt bland "naturfolk") har man en helio(?)centrisk världsbild och ser allt i väderstrecken. Betydligt smartare anser jag.

Ett hus kan man väl säga har sin framsida (som bilexemplet) där huvudingången är. Eller?

Svårt blikr det dock med flera personer på samma bild.. "Mannen till vänster om min far" kan ju betyda ur både min fars och ur betraktarens perspektiv.

Petter ...

Inte för mig. "Mannen till vänster om min far" blir till vänster på bilden (om vi nu tänker oss att de står med ansiktena vända mot oss), men "mannen på min fars vänstra sida" skulle i varje fall jag uppfatta som till höger på samma bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto