Annons

Äventyrskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tyke

Ny medlem
Hej!

Är en äventyrslöpare som vill köpa mig en kamera. Ser mycket fint i naturen... är det någon som kan ge mig ett bra förslag. Systemkamera är ju självklart en bra kamera men jag vill ha en liten sak som jag kan ha med mig i min väst.

Tacksam för svart!

Jag hade tittat på en vattentät kompakt.
Kanske Nikon 1 AW1?
Jag Vet inte vad den vattentäta marknaden har för utbud.

Det finns flera vattentäta och stötskyddade kompakter på marknaden. Jag har själv en Nikon AW1 och tycker att den ger riktigt bra bilder. Tänk dock på att köpa den med "dubbel-kitet" så att du får med både zoom-objektivet och det fasta 10 mm objektivet. Med zoom objektivet är kameran för stor för att gå ner i en normal ficka. Med 10 mm objektivet fungerar det bra.
Sen beror det givetvis på vilka krav du har på bildkvaliteten. Det kanske räcker med en kompaktkamera?

Jag har en liten Canon ixus men tycker jag blir begränsad med bilderna! Har läst lite här och där om vattentäta kameror men ofta verkar det som bilderna blir lite kassa?? Fel eller rätt?

Byta upp dig till en Canon S110? Bra pris på den nu! Har själv S100, fantastisk bra liten kamera!

Tycker det blir dålig skärpa på bilderna och gryniga men den har hängt med ett tag! Är nog så att det bara är dax för en ny och snäppet bättre! Canon s110 verkade bra! Vart hittade man fin priset? :)

Cyberphoto och SIBA verkar ha den för 1990 kr. S120 kostar nog 1500 kr mer och det tycker jag inte det är värt. Det går också att hitta väldigt fina och lite använda begagnade Canon S - kameror till bra priser! Själv köpte jag min S100 begagnad och innan dess hade jag en S90.

Jag har en liten Canon ixus men tycker jag blir begränsad med bilderna! Har läst lite här och där om vattentäta kameror men ofta verkar det som bilderna blir lite kassa?? Fel eller rätt?

Det beror mycket på vilken vattentät kamera man väljer. Skillnaden i bildkvalitet mellan min Nikon AW1 och min Canon 7D är ganska liten vid "normal" fotografering. Sen finns det givetvis tillfällen där 7D är helt överlägsen, men den är å andra sidan inte vattentät.

Det beror mycket på vilken vattentät kamera man väljer. Skillnaden i bildkvalitet mellan min Nikon AW1 och min Canon 7D är ganska liten vid "normal" fotografering. Sen finns det givetvis tillfällen där 7D är helt överlägsen, men den är å andra sidan inte vattentät.

7D är väl knappast liten och lätt att ha med sig heller. Vad som ligger AW1 i fatet jämfört med 7D är att den har mycket mindre sensor vilket gör att bilderna blir brusigare i svagt ljus. Ljuset ska dock bli ganska svagt för att det här ska bli ett verkligt problem. Tänk mysbelysning med stearinlljus, vilket man kanske inte så ofta upplever om man är ute och springer. På samma sätt är har AW1 större sensor än de flesta "kompaktkameror", så vill man ha något litet kompakt och vattentätt är den ett mycket bra val.

ANNONS
Götaplatsens Foto