Annons

Ångest: 85/1,2 och crop-kamera för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
hej,

Jag vill nu komplettera mitt 17-55 som jag använder till en 30D. Jag är nöjd med objektivet, men tycker inte bokehn är fantastisk. Jag har nu möjlighet att köpa en 85/1,2 till ett verkligt bra pris. Frågan jag ställer mig om jag verkligen kan utnyttja detta fantastiska objektiv till fullo med en cropkamera? Eller är 50/1,2 ett bättre alternativ? Någon som har provat denna och kan jämföra med den förra. Eller borde jag lägga pengarna på ett objektiv som inte är inom 17-55?

Jag är även sugen på ett 100/2,8 macro för just macro. Är det dumt att köpa både 85:an och 100:an?

Tacksam för svar

MVH

Camilla

Jag är kanske fel person att ge råd om sånt här, men jag skulle köpa. Då kan man ju prova i lugn och ro och se om man verkligen gillar objektivet; om det funkar till ens personliga stil. Om det är vad man efterfrågar.

Om man tycker efter ett tag att det inte funkar så kan man ju alltid sälja. 85/1.2 lär ju knappast vara svårsålt.

-- MW

85 och 100 är kanske lite halvonödigt. Jag har både 85 och 105 till Nikon, och det är inte så jättestor skillnad. Varför inte mellanring till 85:an annars?

Är det ett "verkligt bra pris" så får du säkert tillbaka pengarna om du säljer det vidare efter att ha provat.

Om du har möjlighet kan du kanske också låna eller hyra ett objektiv som har 85mm (fast eller zoom) och testa hur brännvidden känns för dina behov.

Köp, eller låt bli...

Objektivet ifråga är fantastiskt bra. Och får du det billigt, kan du ju alltid sälja det vidare utan någon ekonomisk förlust. Tänk också på att du kanske byter hus så småningom - fullformat - och i så fall kommer du antagligen behöva objektivet.

MattiasL skrev:
85 och 100 är kanske lite halvonödigt. Jag har både 85 och 105 till Nikon, och det är inte så jättestor skillnad. Varför inte mellanring till 85:an annars?
Bra idé men fungerar inte i praktiken, även den tunnaste mellanring ger för kort fokuseringsavstånd.

Va, gör den inte? Jag har tagit massor med närbilder med 50 och 105mm mellanring på analoghus. Mina mellanringar är inte de tunnaste.

Hoppsan, mitt fel, jag vet inte riktigt varför men jag tänkte på en helt annan diskussion som handlade om att minska närgränsen för porträttfoto med 85/1.2

För macro fungerar mellanringar utmärkt, du har helt rätt.

Jag borde nog sova fler timmar per natt. :)

Jag kör Nikons 85/1.4 till min D2x (1.5x crop).
I mitt tycke är det en mycket bra porträttglugg ihop med 1.5x crop. Använder denn 9/10ggr då det står mellan mitt 50/1.4 och ovan nämnda glugg. Köp den, du kommer att bli förälskad! Jag kommer aldrig att släppa min, vi trivs så bra ihop.

Mvh // Martin - med ett konstigt förhållande till vissa prylar :)

Bilden nedan är tagen med AF85/1.4D, helt öppen.

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    93.5 KB · Visningar: 1,141
Tack för alla svar! Jag har nu bestämt mig för att köpa iallafall 85an..och eventuellt 100an. Jag kan inte bestämma mig för vad jag fotar mest, macro eller porträtt.

85an får jag för 14000 kr och 100an för 4000 kr. nytt från Schweiz där jag delvis bor. hmmm...stor prisskillnad, men vad jag förstår så ar 85an prisvärd...Dessutom kommer jag att vilja uppgradera till fullformat någon dag.

PS. Råkade starta 2 trådar i min otålighet att få råd. Ursäkta!

caman399 skrev:
Tack för alla svar! Jag har nu bestämt mig för att köpa iallafall 85an..och eventuellt 100an. Jag kan inte bestämma mig för vad jag fotar mest, macro eller porträtt.

85an får jag för 14000 kr och 100an för 4000 kr. nytt från Schweiz där jag delvis bor. hmmm...stor prisskillnad, men vad jag förstår så ar 85an prisvärd...Dessutom kommer jag att vilja uppgradera till fullformat någon dag.

PS. Råkade starta 2 trådar i min otålighet att få råd. Ursäkta!
Nej sånt kan vi inte ha överseende med. Trådhaverismen har börjat ta sig obehagliga uttryck den sista tiden, och ditt lilla trådkaos är ytterligare en bekräftelse på det. Som straff tycker jag att du förbjuds köpa dina önskade gluggar och framöver är hänvisad till Sigmas 18-50 3,5-5,6 DC, den har ett macroläge och funkar till porträtt.

Verkar lite onödigt med både en 85:a och en 100 mms glugg. Varför inte i så fall Sigmas telemakro 150/2.8? Den är lika skarp som Canons 100/2.8.

paul innergård skrev:
Som straff tycker jag att du förbjuds köpa dina önskade gluggar och framöver är hänvisad till Sigmas 18-50 3,5-5,6 DC

Hehe, Det är vad jag kallar straff det! Dra ut mina naglar, tortera mig med sigmagluggar... jag dör hellre!

Cheers // M

Å lycka till med nya optiken Camilla :)

ojoj vad hemskt...sigmaobjektiv som straff...usch usch.

Nä, men nu har jag bestämt mig, 85an blir det...trots att jag råkade starta 2 trådar :) Börjar nu fundera på sigma 150 macro som alternativ till 100an som är tusenlappen dyrare. Men blir inte det waay för långt med cropcamera? hmm..

caman399 skrev:
ojoj vad hemskt...sigmaobjektiv som straff...usch usch.

Nä, men nu har jag bestämt mig, 85an blir det...trots att jag råkade starta 2 trådar :) Börjar nu fundera på sigma 150 macro som alternativ till 100an som är tusenlappen dyrare. Men blir inte det waay för långt med cropcamera? hmm..
Nja, jag tycker iofs inte att 150 är för lång brännvidd, men däremot är den lite tung att handhålla med bra resultat. Det går men är jobbigt, speciellt som macro handhållet ibland innebär en hel del statisk ansträngning och koncentration med andningen. Om du enbart skall ha macrot till just macro spelar det egentligen ingen roll om brännvidderna nästan överlappar varandra. Dessutom har jag med flera på Fotosidan upplevt vissa skillnader i focusprestandan med Sigmas 150. Den är normalt sett mycket snabb i focusering men min hade en tendens att låsa sig vilket hela tiden krävde hjälp med M/A-funktionen. Det är ett problem som verkar vanligt med just den gluggen, i alla fall om man läser recensionerna på den. Jag skulle gå Canons egen 100 så vida inte du vill ha ett extra reservtele. Annars har du ju som sagt Sigmas 18-50 3,5-5,6 med fuskmacro.

150mm är rätt långt, men inte hysteriskt långt. Funkar rätt ok för mig även på ett plaststativ eller frihand. Det är ett rätt mångsidigt objektiv även om säkert 100mm också är bra får du nog lite liten skillnad mot 85:an då.

Onödigt med två objektiv som ger ungefär samma avbildning, tycker iaf jag. Jag har försökt illustrera skillnaderna i den bifogade bilden.

Sigman är väl inte så olik i prisbild tror jag.

EDIT:
Som sägs ovan är Sigmat kanske inte helt optimalt om du bara vill ha ett macroobjektiv till stilleben och liknande, men för allmänfoto och om du vill fota insekter eller andra kryp tjänar du nog på större skillnad i brännvidd respektive längre arbetsavstånd.

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    20 KB · Visningar: 381
Senast ändrad:
Tack för alla svar! Jag har en sån beslutsångest! Just nu tvekar jag mellan 100an och sigmas 150. Vad jag förstår så är 150 nästan skarpare än 100. Och tar jag macro så bryr jag mig inte om AF, så att den är slö spelar inte så stor roll. Men därigenom försvinner oxå vitsen med att ha den som ett tele. Ska jag ha en tele vill jag kunna använda den till sport o dylikt. Dessutom oroar kvalitetsproblemen mig...om det är något jag inte gillar så är det att betala för dålig kvalitet. Dessutom tror jag egentligen inte att insekter är mitt största intresse, snarare "konstfoto", objekt,blommor, vattendroppar etc. Då passar kanske 100 bättre?

ANNONS
Götaplatsens Foto