Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Min tolkning är att Gitt har empati och förstår att Terje är en begåvad och hängiven fotograf som gick snett i någon slags strävan efter att bli upphöjd och beundrad. Det hade han ju inte behövt, men det kanske var fler faktorer involverade också (dålig ekonomi, dålig självkänsla, dålig moral, eller i varje fall inte tillräckligt stark). Att det var felaktigt gjort, det kan vi väl nu efter 176 sidor i den här tråden kanske slå fast en gång för alla.

Jag tycker det är rätt märkligt att folk har ett sådant behov av att fortsätta att hacka på Terje Hellesö nu. Han har ju förstört sin karriär alldeles själv och det är han naturligtvis oerhört medveten om själv och detta lär ju plåga honom dag som natt. Men den som har sett hans äkta bilder inser ju att Terje är en begåvad och hängiven fotograf. Däremot som sagt, med för svag moral för att motstå frestelsen att bli ännu mer populär på ett enkelt sätt. Självklart försvarar jag inte Terjes bildfusk och ljugande, men det betyder inte att man ska driva en människa som gjort fel ut över avgrunden. Det måste finnas sans och måtta. Men det verkar som att många har ett stort behov av att racka ner på de som gjort fel för att de själva mår bättre av att kunna trycka ner någon annan och på så sätt skaffa sig självkänsla ("jag är i alla fall inte lika kass som den där fuskaren Terje"). Det tycker jag är ganska lågt, men var och en handlar ju efter sin moral.

Sedan att det var oprovocerat kan man väl knappast säga efter den bilden han (Christian) lade ut. Den var väl enbart avsedd att provocera?
Vilka är hans äkta bilder du pratar om? För ett par veckor sen var alla bilderna äkta. Inklusive de hundra lodjursbilderna. Han vill ju inte ens idag berätta vilka som är äkta och vilka som är fejkade.
Och den enda personen som drivit honom över avgrunden är givetvis han själva.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag tycker det är rätt märkligt att folk har ett sådant behov av att fortsätta att hacka på Terje Hellesö nu. Han har ju förstört sin karriär alldeles själv och det är han naturligtvis oerhört medveten om själv och detta lär ju plåga honom dag som natt. Men den som har sett hans äkta bilder inser ju att Terje är en begåvad och hängiven fotograf. Däremot som sagt, med för svag moral för att motstå frestelsen att bli ännu mer populär på ett enkelt sätt. Självklart försvarar jag inte Terjes bildfusk och ljugande, men det betyder inte att man ska driva en människa som gjort fel ut över avgrunden. Det måste finnas sans och måtta. Men det verkar som att många har ett stort behov av att racka ner på de som gjort fel för att de själva mår bättre av att kunna trycka ner någon annan och på så sätt skaffa sig självkänsla ("jag är i alla fall inte lika kass som den där fuskaren Terje"). Det tycker jag är ganska lågt, men var och en handlar ju efter sin moral.
Jag tycker det är rätt märkligt att en sådan begåvad och hängiven fotograf som Terje, fortfarande inte verkar inse hur illa åtgången han är då han kontinuerligt ljuger i sändningar.

Det som pågår nu är knappast att några enstaka personer försöker få bättre självkänsla genom att trycka ner karln, det gör han rätt bra själv. Jag antar du inte har varit något vidare aktiv i denna tråd och därför missat merparten av vad som har hänt, förutom det som har visats nyligt i media.

Just nu försöker man få fram ett uns ärlighet ifrån Terjes sida. Han har redan ljugit en gång i TV4-sändningen, tidigare i veckan, om att han bara hade klippt-och-klistrat med andras djur sedan december 2010 - blatant lie. Tror det är just det som pushar folk att fortsätta undersöka och pressa han till att tala sanningen. Det är allt som krävs, sedan kommer trycket släppa.
 

Merlin

Aktiv medlem
Hej

Min polare tipsade mig om det ovan, stämmer det så det ju rätt skrämmande om Terje har skapat massa olika medlemskap med fingerade namn för att skriva själv om sina bilder och betygsätta dem.

Jag har altid tyckt det var konstigt att han lämnade Fotosidan, är ju ett bra ställe att göra reklam för sina kurser och utställningar etc, vad låg egentligen bakom att han hoppade av, det kostar ju inget?
Jag ställde liknande fråga för nån vecka sen här, jag hade för mig att han hoppade av och att det berodde på nåt han inte gillade med kommentarerna och fotosidan. Men jag kan inte se något av det i forumet.. Här är en tråd och förklaring från Jeppe Ekvall
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=82628&highlight=terje

Men jag har precis för mig att han skrev något om det i sin blogg, när han startade hemsidan och bloggen, eller om det var någon annanstans. MEN jag kan ha fel! Vore kul om nån orkade leta.


Edit: Observera att tråden startats av en Henning Nillson , (registrerad 2007 gjort två inlägg;-) )
 
Senast ändrad:

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Min tolkning är att Gitt har empati och förstår att Terje är en begåvad och hängiven fotograf som gick snett i någon slags strävan efter att bli upphöjd och beundrad. Det hade han ju inte behövt, men det kanske var fler faktorer involverade också (dålig ekonomi, dålig självkänsla, dålig moral, eller i varje fall inte tillräckligt stark). Att det var felaktigt gjort, det kan vi väl nu efter 176 sidor i den här tråden kanske slå fast en gång för alla.

Jag tycker det är rätt märkligt att folk har ett sådant behov av att fortsätta att hacka på Terje Hellesö nu. Han har ju förstört sin karriär alldeles själv och det är han naturligtvis oerhört medveten om själv och detta lär ju plåga honom dag som natt. Men den som har sett hans äkta bilder inser ju att Terje är en begåvad och hängiven fotograf. Däremot som sagt, med för svag moral för att motstå frestelsen att bli ännu mer populär på ett enkelt sätt. Självklart försvarar jag inte Terjes bildfusk och ljugande, men det betyder inte att man ska driva en människa som gjort fel ut över avgrunden. Det måste finnas sans och måtta. Men det verkar som att många har ett stort behov av att racka ner på de som gjort fel för att de själva mår bättre av att kunna trycka ner någon annan och på så sätt skaffa sig självkänsla ("jag är i alla fall inte lika kass som den där fuskaren Terje"). Det tycker jag är ganska lågt, men var och en handlar ju efter sin moral.

Sedan att det var oprovocerat kan man väl knappast säga efter den bilden han (Christian) lade ut. Den var väl enbart avsedd att provocera?
Läs Christians inlägg
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag tycker det är rätt märkligt att en sådan begåvad och hängiven fotograf som Terje, fortfarande inte verkar inse hur illa åtgången han är då han kontinuerligt ljuger i sändningar.

Det som pågår nu är knappast att några enstaka personer försöker få bättre självkänsla genom att trycka ner karln, det gör han rätt bra själv. Jag antar du inte har varit något vidare aktiv i denna tråd och därför missat merparten av vad som har hänt, förutom det som har visats nyligt i media.

Just nu försöker man få fram ett uns ärlighet ifrån Terjes sida. Han har redan ljugit en gång i TV4-sändningen, tidigare i veckan, om att han bara hade klippt-och-klistrat med andras djur sedan december 2010 - blatant lie. Tror det är just det som pushar folk att fortsätta undersöka och pressa han till att tala sanningen. Det är allt som krävs, sedan kommer trycket släppa.
Han är inte begåvad nog när det kommer till att göra rätt för sig, det är en sak som är mycket säker.

Han är rökt för all framtid, tvivlar på att något förlag kommer vilja ha med honom att göra. Han kanske får hålla i några fotokurser för sina sektmedlemmar, men något annat än det tror jag blir svårt. Och med tanke på hans ekonomiska kris lär den ju knappast bli bättre nu. Han får nog köra fotografering på hobbynivå i framtiden.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag ställde liknande fråga för nån vecka sen här, jag hade för mig att han hoppade av och att det berodde på nåt han inte gillade med kommentarerna och fotosidan. Men jag kan inte se något av det i forumet.. Här är en tråd och förklaring från Jeppe Ekvall
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=82628&highlight=terje

Men jag har precis för mig att han skrev något om det i sin blogg, när han startade hemsidan och bloggen, eller om det var någon annanstans. MEN jag kan ha fel! Vore kul om nån orkade leta.
Det där är ju en sanning med modifikation. Jag var med när Terje hoppade av fotosidan. Det var en pågående diskussion om Terjes bilder där han blev mycket ifrågasatt. Folk blev irriterade hit och dit och Terje surnade till. Att han sedan drog sig tillbaka pga tidsbrist är en, enligt mig, sanning med stor modifikation. Han blev helt enkel sur, antagligen rädd också... Vi ifrågasatte honom hur han kunde se 150 linjer i bilder som är ögonblicksbilder ungefär. Hur allt var så perfekt och genomtänkt. En del av den tråden finns kvar, dock är det ingenting i den som är av intresse jämfört med hur den var innan det började raderas inlägg. Moderatorerna blev arga för att TH pressades.

Om jag inte minns fel var även Malin inne och försvarade honom i tråden.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tror det är just det som pushar folk att fortsätta undersöka och pressa han till att tala sanningen. Det är allt som krävs, sedan kommer trycket släppa.
Det är min absoluta övertygelse också, just nu är det Terje själv som driver på drevet så att säga.
Varför han gör det är ju lite svårt att säga. Skulle tro att verkligheten ännu inte riktigt sjunkit in. Det finns fortfarande en del av Terje som tror sig kunna komma undan med att säga det bara är lodjursprojektet som är terjat.
Vad han borde göra är att lägga upp orginalbilderna på de som sägs vara fejk.
Erkänna andra fejkade bilder som inte hittats. Det är ju inte självklart att det finns sådana med det vore bra för hans trovärdighet om han hade några publiserade bilder han kunde avslöjja själv.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Nu har du missuppfattat helt och hållet. Den bilden låg ute långt innan Terje-historien dök upp och har ingenting med den att göra alls. Om du klickar på "Om mig" på sidan och sedan kollar sökvägen till bilden så ser du vilket år och månad den laddades upp - 1,5 år innan den här historien briserade!

Inlägget där han ställer frågan "Är jag lik Terje Hellsö" är framprovocerat av att Gitt gav sig på honom.
Ja, det verkade som jag missuppfattade grunden till hennes kritik. Det tar jag tillbaka.
 

Merlin

Aktiv medlem
Det där är ju en sanning med modifikation. Jag var med när Terje hoppade av fotosidan. Det var en pågående diskussion om Terjes bilder där han blev mycket ifrågasatt. Folk blev irriterade hit och dit och Terje surnade till. Att han sedan drog sig tillbaka pga tidsbrist är en, enligt mig, sanning med stor modifikation. Han blev helt enkel sur, antagligen rädd också... Vi ifrågasatte honom hur han kunde se 150 linjer i bilder som är ögonblicksbilder ungefär. Hur allt var så perfekt och genomtänkt. En del av den tråden finns kvar, dock är det ingenting i den som är av intresse jämfört med hur den var innan det började raderas inlägg. Moderatorerna blev arga för att TH pressades.

Om jag inte minns fel var även Malin inne och försvarade honom i tråden.
Ok! Då mindes jag rätt, jag hade en vag aning om att han blev sur över nåt.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Nu har du missuppfattat helt och hållet. Den bilden låg ute långt innan Terje-historien dök upp och har ingenting med den att göra alls. Om du klickar på "Om mig" på sidan och sedan kollar sökvägen till bilden så ser du vilket år och månad den laddades upp - 1,5 år innan den här historien briserade!

Inlägget där han ställer frågan "Är jag lik Terje Hellsö" är framprovocerat av att Gitt gav sig på honom.
Precis, med betoning på "helt och hållet"... (tycks vara vanligt bland de skenheliga individer som dyker upp här ibland och vill tysta ner folk).
 

acke

Avslutat medlemskap
Hej

Min polare tipsade mig om det ovan, stämmer det så det ju rätt skrämmande om Terje har skapat massa olika medlemskap med fingerade namn för att skriva själv om sina bilder och betygsätta dem.

Jag har altid tyckt det var konstigt att han lämnade Fotosidan, är ju ett bra ställe att göra reklam för sina kurser och utställningar etc, vad låg egentligen bakom att han hoppade av, det kostar ju inget?
Hej Omar!
För att undvika missförstånd vill jag poängtera att jag inte har några bevis för att TH själv skapade falska identiteter och röstade upp sina egna bilder i topplistorna. Men jag är helt övertygad om att det fanns falska identiteter som frenetiskt röstade på THs bilder, och enbart på THs bilder.

Det är möjligt att TH själv skapade falska medlemmar, men det kan ju också ha varit någon i THs beundrarskara som låg bakom detta.

Hursomhelst så var detta första gången jag noterade att konstiga saker pågick inom Terje-klanen (eller vad man ska kalla det...?).
 

The Ghost

Aktiv medlem
Man behöver väl inte vara någon psykolog för att fatta varför han gjorde det, allt stavas PENGAR ibland tar man risker och torskar stort eller så funkar det, för T dels så sket det sig big time, som det oftast gör för fuskare, det är bara kolla idrotten, Ben Johnsson snabba pengar en kort tid sen tar det slut när man torskar i en dopingkontroll.

www.stefan-zander.com
 

FiCa1

Aktiv medlem
Terje Hellesö-sekt? Terje-klan?

Har följt tråden från starten. Ju mer jag läser desto mer förundrad blir jag. Själv har jag naturligtvis känt till TH och att han ansågs som en av de stora inom naturfotografin. De enda nutida naturfortografer som jag ägnat något intresse har varit och är, Brutus Östling och Mattias Klum. I övrigt har jag via FS insett att i Sverige går det 13 mycket skickliga naturfotografer på dussinet. I ljuset av det, har jag svårt att förstå att det skulle vara något särskilt med just TH, för mig var han en fotograf i mängden. Men, smaken liksom baken är delad.

Något jag inte riktigt förstår i diskussionerna här, är hur etableringen av en "Terje-sekt" gick till. Att han haussades av vissa och att andra var mer kritiska, ok. Men hur skapades det "förtryckande klimat" som några har beskrivit? Jag uppfattar att en anledning till att tråden fortsätter, är den besvikelse som uppstår när "Direkt-ur-kameran-Jesus" avslöjas som en närig och uppblåst jättebluff. Lärdomen är väl enkel - kör ditt eget race. Låt dig inspireras av andra fotografer, proffs som amatörer (gärna även av THs äkta produktion - om sådan finns, vet vi i vilket fall faktiskt ännu inte omfattningen av den), men ta bilder du vill ta, på det sätt du vill plåta och bry dig inte så mycket om vad allehanda fotoexperter "tycker" om det. Att däremot få ta del av seriös bildkritik från andra är däremot utvecklande och lärorikt, något som "TH-sekten" verkar ha missat, om jag får tro vissa inlägg här i tråden.

Tacksam om några initierade FS-medlemmar - gärna f.d. "Terjeproselyter" och "förtryckta" naturfotografer - kan ge sina versioner av hur det var under THs storhetstid som Naturfotografen med versalt N.

/ FiCa1
 
Senast ändrad:

StarGate

Aktiv medlem
Först tyckte jag att den senast uppkomna sub-diskussionen (huruvida T kan stämma skiten ur FP för att de publicerar hans foton utan lov) var en riktig rökridå, avsedd att leda fokus från själva sakfrågan. Sedan började jag fundera...

A tar foto (1)
B tar foto (2)
A tar B:s foto (2) och sätter in i sitt foto (1)
Därmed skapas ett nytt foto (3)
Vem äger och har nu egentligen upphovsrätten till foto (3), A eller B?

Kan det vara så att T inte ens KAN agera mot FP eftersom han inte längre äger rätten till bilderna?
Bara en tanke...
Jag citerar mig själv eftersom jag är nyfiken på svaret.

Någon...???
 

David G

Aktiv medlem
Om jag ska sälja en bil och berättar en massa positiva historier om bilen, hur bra den är, hur genomtänkt den är, vika fantastiska egenskaper den har, vad jag har hört andra göra med bilen m.m. för att lättare sälja bilen, är jag då psykiskt sjuk? Nä antagligen inte, istället en bra försäljae och affärsman.
Vissa försäljare kansek har en speciell personlighet för att kunna sälja så bra, men en diagnos kan ju knappast vara huvud-meriten för att anställas som säljare.

Samma sak tror jag med Terje, han var ju bevisligen bra på att bygga sitt varumärke som är han själv, det gick så bra att han blev slarvig och när man slarvat förmycke så går det åt skogen.

I göteborgsposten står det lite då och då om nya mutskandaler, är alla mut-tjänstemännen giriga dårhus-dårar? tja antagligen inte, troligare började det med en liten middag och nån säck cement billigt till att bygga grillen hemma med, och slutade med lyxresor och gratis byggmaterial till ett helt hus. Tror inte det handlar om psykiska diagnoser utan om enkel tillvänjning till fusk, allt gick ju bra till man tog i för mycke med fusket och åkte fast.

Sen att man mår dåligt när man blir påkommen är ju bara sunt. Men det är ju ingen ursäkt.

Vilken pundare som helst som rånar nån skulle ju i så fall gå ostraffad bara för att han kände sig tvingad att begå brottet, men nu har erkänt och mår dåligt.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Om jag ska sälja en bil och berättar en massa positiva historier om bilen, hur bra den är, hur genomtänkt den är, vika fantastiska egenskaper den har, vad jag har hört andra göra med bilen m.m. för att lättare sälja bilen, är jag då psykiskt sjuk? Nä antagligen inte, istället en bra försäljae och affärsman.
Vissa försäljare kansek har en speciell personlighet för att kunna sälja så bra, men en diagnos kan ju knappast vara huvud-meriten för att anställas som säljare.

Samma sak tror jag med Terje, han var ju bevisligen bra på att bygga sitt varumärke som är han själv, det gick så bra att han blev slarvig och när man slarvat förmycke så går det åt skogen.

I göteborgsposten står det lite då och då om nya mutskandaler, är alla mut-tjänstemännen giriga dårhus-dårar? tja antagligen inte, troligare började det med en liten middag och nån säck cement billigt till att bygga grillen hemma med, och slutade med lyxresor och gratis byggmaterial till ett helt hus. Tror inte det handlar om psykiska diagnoser utan om enkel tillvänjning till fusk, allt gick ju bra till man tog i för mycke med fusket och åkte fast.

Sen att man mår dåligt när man blir påkommen är ju bara sunt. Men det är ju ingen ursäkt.

Vilken pundare som helst som rånar nån skulle ju i så fall gå ostraffad bara för att han kände sig tvingad att begå brottet, men nu har erkänt och mår dåligt.
Som sagt.. Känsligt ämne det här att "spekulera i". Bara att inflika lite information. Man kan se relationer i vad en diagnos kan göra med en. Ex vid sociopati(psykopati) finns en större "risk" för brott. ADHD för missbruk och asperger att man snöar in sig på något visst ämne, yrke, idrott och blir tokduktig på just det.
Jag ser ingen skillnad i att spekulera i diagnoser, missbruk eller ekonomi. Många vill ju veta det sanningen, vilket kanske är det Terje har mest svårt för?

Men... detta är inte forumet för att diskutera detta, så kanske vi ska lämna den biten och ta det på FB istället och kalla "anledning till handling" för OT?
 

Sauron

Aktiv medlem
Jo, om du klickar på den länk jag hade med i tidigare inlägg kan du läsa den sida som är paginerad 247 och där hittar du just den text jag avser.
Nej faktiskt inte.

Men jag antog att det var den text jag senare hittade på den länk jag angav.

Att lagstiftarna använder just dessa exempel visar att det ställs ganska stora krav för att citaträtten ska gälla. Att allehanda blogginlägg eller skriverier på webbforum skulle omfattas är inte särskilt troligt.
Där framgår med all önskvärd tydlighet att man inte utesluter andra framställningar än just populärvetenskapliga tidsskrifter (vilket man kan förstå eftersom de är rent kommersiella). Det finns därmed inga andra krav än de jag listat där för att kunna hävda att det är en vetenskaplig framställning.

Grundkraven torde därför framgå i den numrerade lista jag tidigare postat. V.S.V.

/Roger

Edit: språkliga ändringar
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Då är det kanske något fel på din dator. När jag klickar på den länken kan jag läsa just den aktuella sidan. Google är vänligt nog att visa hela den aktuella utredningen. Även sidan 247.

För övrigt är det lite lustigt att du inte använder dina fem punkter för "vetenskaplighet" på din tes att det skulle vara lagligt att publicera THs bilder.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Kommer vi längre utan att upprepa oss?

Jag är trött på att Terje Hellesö får uppmärksamhet i den omfattning som har får, här och på andra forum.

Han är inte viktig alls. Det som är viktigt nu är debatten om BILDEN!
Vi är fotografer, på ett eller annat sätt, här inne.

Hur påverkar det som har hänt dig? Det skulle jag vilja läsa om!
Hur ser ni Fotosidan/ Fotosidan magasin på detta?
Det vore också intressant att läsa om.


Hur ser framtiden ut för naturfotograferna? Kommer även konstfotograferna att påverkas?
Kan man fortfarande blanda naturfoto och konstfoto?

Kommer det verkligen att spela någon roll om man har alla bevis som behövs, eller har genren blivit för het?

Vad tror du?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag är trött på att Terje Hellesö får uppmärksamhet i den omfattning som har får, här och på andra forum.

Han är inte viktig alls. Det som är viktigt nu är debatten om BILDEN!
Vi är fotografer, på ett eller annat sätt, här inne.

Hur påverkar det som har hänt dig? Det skulle jag vilja läsa om!
Hur ser ni Fotosidan/ Fotosidan magasin på detta?
Det vore också intressant att läsa om.


Hur ser framtiden ut för naturfotograferna? Kommer även konstfotograferna att påverkas?
Kan man fortfarande blanda naturfoto och konstfoto?

Kommer det verkligen att spela någon roll om man har alla bevis som behövs, eller har genren blivit för het?

Vad tror du?
Intressant diskussion, däremot hör den hemma i en separat tråd. Starta en, för all del.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS