Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Merlin

Aktiv medlem
Det finns många liknande inlägg på hans blogg. Det mest anmärkningsvärda kanske ändå är kommentarerna.

Man får bilden av en sagoberättare med häpna barn runt sig, eller snarare en guru med sina lärljungar.

Många av kommentarerna fälls av duktiga naturfotografer. Om dem vill jag inte säga någonting, men här finns en psykosocial aspekt som är intressant. Hur kunde så många kunniga människor låta sig duperas av denne karismatiske artist, hur kunde man gå på sådana otroliga berättelser i ord och bild?

Analysen återstår att göra, men kanske kan man av det hela dra slutsatsen att (natur)fotosamfundet borde fokusera mer på bilder och mindre på fotografer. Här föreligger ju uppenbart en hjältedyrkan som inte varit hälsosam, inte för fotografin och definitivt inte för Terje Hellesö.
Ja det är en intressant aspekt.
 

jorgene

Aktiv medlem
Ah. Förlåt, då gled jag ifrån ämnet. Såklart har de 40+ sidorna handlat om priset och de bilder som har med priset att göra. Inget om paret Hellesö, deras ekonomi, medicinska tillstånd etc. Utan 40 sidor som endast rör priset.

Vilket får mig att undra, är det fel på Terje eller på de som låter honom behålla priset?
Har du inte samlat ihop en egen spaltmeter nu? Trots att du inte själv är "drabbad"? För bara fyra sidor sedan ondgjorde du ju dig över den sortens tråddeltagare...
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Finns det någon som försvarar Terje? Att det finns de som tycker synd om honom har jag sett men det är ju inte samma sak som att försvara det han gjort.

Jag skulle tro, med den starkt begränsade bild jag har, att Terje behöver vård.

Det han gjort i flera år kan inte en frisk människa göra.

Att driva en linje så hårt på forum, föreläsningar, intervjuer och mot familj och vänner samtidigt som man gör något helt annat hemma på kammaren kan inte vara lätt.
Ja Terje har varit helt otrolig. Kan knappt fatta allt han gjort
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
I kommentatorsfältet under fisheye-bilden, som svar på antydningen "kreativ bildbehandling":

TH: "..... Okreativ bildbehandling som exempelvis Photoshop sysslar jag däremot inte med, med undantag för en konvertering till s/v i detta fall. :)"

Vad säger man?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Terjes FB för en liten stund sedan:

"Tack för allt stöd, det håller mig uppe! Kämpar vidare för mina nära o kära. Trots all skit, så letar jag efter substans att gå vidare. Har fått nyttig lärdom att ta med mig i mitt framtida liv! Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."

"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder. Och jag gjorde det ENBART för att göra henne glad! Malin har fått ta emot så fruktansvärt många motbjudande kommentarer för detta, dessa kommentarer är av betydligt sämre nivå än t o m vad jag gjort!"


Bara en anmärkelse - det här om Malin. Jag känner att hon inte kan vara oskyldig. Det har tidigare uppdagats ett inlägg om Snusen, där det står att när Terje och Malin är ute och går så håller sig Snusen på ett avstånd med ungefär 50m ifrån Malin. Alltså borde det vara en ren omöjlighet för Malin att missa Snusen, 50m är väl ingen större transportsträcka - dessutom så håller man nog ögona rätt så öppna om man vet om att det finns ett lodjur rätt nära inpå en.

Sedan finns det ett andra inlägg, har tyvärr inte länken, där det står att Malin var den som hittade lodjuret först. Bild till fanns det visst också. Vore oerhört enkelt för Terje att cleara malin genom att visa upp den bilden högupplöst, i dess originalform. (har sett bilden och vill inte spekulera något, men den ser ut som alla hans andra lodjursbilder, högst misstänksamma.)

Och ja, "Snusen" befinner sig på en djurpark i Tyskland... så. Dina ord stämmer inte, Terje.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Ah. Förlåt, då gled jag ifrån ämnet. Såklart har de 40+ sidorna handlat om priset och de bilder som har med priset att göra. Inget om paret Hellesö, deras ekonomi, medicinska tillstånd etc. Utan 40 sidor som endast rör priset.

Vilket får mig att undra, är det fel på Terje eller på de som låter honom behålla priset?
sluta nu......
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Från terjes Facebook via fb



"Tack för allt stöd, det håller mig uppe! Kämpar vidare för mina nära o kära. Trots all skit, så letar jag efter substans att gå vidare. Har fått nyttig lärdom att ta med mig i mitt framtida liv! Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."

"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder. Och jag gjorde det ENBART för att göra henne glad! Malin har fått ta emot så fruktansvärt många motbjudande kommentarer för detta, dessa kommentarer är av betydligt sämre nivå än t o m vad jag gjort!"
*
 

Merlin

Aktiv medlem

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Från terjes Facebook via fb



"Tack för allt stöd, det håller mig uppe! Kämpar vidare för mina nära o kära. Trots all skit, så letar jag efter substans att gå vidare. Har fått nyttig lärdom att ta med mig i mitt framtida liv! Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."

"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder. Och jag gjorde det ENBART för att göra henne glad! Malin har fått ta emot så fruktansvärt många motbjudande kommentarer för detta, dessa kommentarer är av betydligt sämre nivå än t o m vad jag gjort!"
*
Hur kan någon annan manipulera ens bilder så att där blir fina Lodjur utan att man märker det ?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Mer ljug från Terje. Inte en krona? Vargbild 2007. Årets fotograf, bildvisningar osv. Nja nog fan är han på grävdes till läskigt knepig när han svarar som han gör. Ödmjukheten lyser med sin frånvaro
 

The Tor

Aktiv medlem
Terje:
"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder."

Terje forsätter med sina lögner verkar det som.

Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."
Källa
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dorthe, jag tror att många hoppas just detta att Terje en dag själv kan berätta så att de som är intresserade kan förstå varför allt detta gick så fel. Frågan är om vi kommer att få ett rakt igenom ärligt svar utan omskrivningar och krumbukter.

Det intressanta är ju att det inte för så länge sedan var just en debatt som startades av en här på FS om synen på efterbehandling av bilder. Han och en del andra blev ganska hårt åtgångna i det sammanhanget också. Om man skulle läsa den tråden igen så tror jag många skulle få sig fler än en tankeställare över en del av den debattens inlägg i ljuset av det som just nu hänt. Man kan ju undra om detta gör att fler nu kanske kommer ta dessa problem på lite större allvar. Det är min fasta uppfattning att många i den debatten tagit lite väl lätt på problemet att det är ett sluttande plan men ger sig ut på när man sätter igång att efterbehandla vilken bild det vara må och att det gäller att ha koll på hur långt man går om man vill vill hålla sig kvar inom ramen för Fotosidans definition av vad som är en "omanipulerad" bild.

Fotosidan har försökt att tackla bl.a. denna typ av problem som vi nu ser här med begreppet att "bilden är inte manipulerad". I det ryms dock det faktum att viss manipulering sker (all efterbehandling är ju på sätt och vis också att betrakta som manipulering) men det som skiljer det som ryms inom det begreppet är att det är klart definierat. Allt utanför den definitionen bör man kanske delge betraktaren framöver om man vill undgå att hamna i blåsväder.

Det är blåögt och naivt att inte inse att dagens teknik sänkt tröskeln ordentligt för de som av olika skäl vill manipulera oss. Fotomontage har funnits så länge fotografiet har funnits. John Hartfield i Tyskland använde det mycket medvetet i kampen mot nazismen. I fall som hans alster tror jag få skulle tro att det färdiga alstret var taget i samma exponering men i många andra fall är detta oerhört svårt att avgöra (som vi sett) utan fokuserade detaljanalyser. Grejen är att ingen gör sådana innan de vet vad de ska leta efter och då är skadan ofta redan skedd. Tyvärr tror jag inte att de som tror vinsten med fotobedrägerier överstiger priset för ett avslöjande går att stoppa, men möjligen kan vi bli lite mer kritiskt medvetna så att ribban sätts lite högre. Även om vi ganska brutalt förlorat vår mödosamt vårdade oskuld i sammanhanget nu så är väl det inget att sörja över för nu kommer många bli mer källkritiskt medvetna och det kan bara vara bra.

Många som vuxit upp i t.ex. öststaterna och andra diktaturer där man pådyvlat medborgarna en friserad verklighet har misstänksamhet mot propaganda och offentlig lögn inetsad i hjärnbarken. Vi naiva svenskar har inte genomlevt en enda allvarlig kris sedan senaste världskriget så vi saknar fullständigt beredskap och mentala verktyg att hantera denna typ av problem. Det verkar dessutom som om fotografer som grupp är ännu mer godtrogna än ett genomsnitt av befolkningen när det gäller vaksamhet mot falsarier av Terjes slag. Erfarenheten från tidigare refererad tråd kring efterbehandling gör ju att man inser att alla dagens fotografer ju sitter med en veritabel falsariefabrik i sin egen dator och är s.a.s. part i målet. Hur man förhåller sig till detta faktum är långtifrån glasklart.
 

.Z.

Aktiv medlem
Det där är nästan obehagligt att läsa när man nu vet sanningen. :( Hur står det egentligen till med Terje? Känns nästan, som nån sa, att han ljuger så han tror sig själv.
Är ju inget ovanligt fenomen för en som ljugit under lång tid, till slut så blir det sanningen för honom själv.

Att det hela är ett sjukligt beteende råder det ju ingen tvekan om...

Många har undrat hur han kunde tro att det skulle hålla i längden, förmodligen så trodde han det för att han själv levde sig in i det hela så det blev sanning för honom.

Enbart spekulationer från mig men hur skulle han annars kunna tro att det skulle hålla i längden?
 

Iwa

Aktiv medlem
Man får bilden av en sagoberättare med häpna barn runt sig, eller snarare en guru med sina lärljungar.
Kanske är det så att människor som Terje behövs för att bota oss från vår dumhet, inbilskhet och uppblåsthet. Och de som bör ta sig ett extra varv framför spegeln är kanske främst alla uppblåsta naturfotografer och rovdjursvurmare.
 

krukvaext

Aktiv medlem
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:d1ShOVIqkrkJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/08/19/snusen-narmare-an-1-meter/

"Snusen verkar klokt nog skilja på mig och andra människor, när Malin följer med mig ut i lodjursmarkerna håller han ett avstånd till henne på minst 50 meter."

-

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sBt5agWVumQJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/02/19/att-fotografera-lodjur/

(Lodjuret på bilden är gjord med 400mm och denna gång var det Malin som såg lodjuret innan mig. Tack Malin!)
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:d1ShOVIqkrkJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/08/19/snusen-narmare-an-1-meter/

"Snusen verkar klokt nog skilja på mig och andra människor, när Malin följer med mig ut i lodjursmarkerna håller han ett avstånd till henne på minst 50 meter."

-

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sBt5agWVumQJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/02/19/att-fotografera-lodjur/

(Lodjuret på bilden är gjord med 400mm och denna gång var det Malin som såg lodjuret innan mig. Tack Malin!)
Hon vet så väl.... Maffiafruarna vet precis vad deras män gör.. men framgång, girighet och egoism kan samlas till ett ord.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Terje:
"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder."

Terje forsätter med sina lögner verkar det som.

Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."
Källa
Hon bekräftar det även i kommentatorsfältet, vilket stödjer att det INTE är en felskrivning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS