Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återställa sparad info i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
En kompis till mig har stött på ett problem med Lightroom. Det är nämligen så att hon har en massa bilder som hon lagrar på en extern hårddisk. Vid ett tillfälle kopplade hon ur hårddisken och kopplade sedan i den igen. Efter det hittar inte Lightroom bilderna och de tagar hon la till på bilderna är borta.
Går detta att återskapa på något sätt?

Har disken fått ny enhetsbokstav?

Hur ser det ut i Lightroom? Bilderna borde finnas med sina små tumnaglar men med ett frågetecken på dem. Nyckelord och metadata borde ju faktiskt finnas där också eftersom de tsparas i LR's databas (katalog). Fungerar allt som det ska för övriga bilder?

Jo det var så det var. Den har alltså fått en ny enhetsbokstav. Enligt min kompis så hittar inte LR bilderna alls. Så jag tror inte att de syns över huvud taget. Men jag är lite osäker. Ska kolla.

En kompis till mig har stött på ett problem med Lightroom. Det är nämligen så att hon har en massa bilder som hon lagrar på en extern hårddisk. Vid ett tillfälle kopplade hon ur hårddisken och kopplade sedan i den igen. Efter det hittar inte Lightroom bilderna och de tagar hon la till på bilderna är borta.
Går detta att återskapa på något sätt?

I Lightroom så kan man en eller flera "Kataloger", dvs. databaser över all information om bilderna, inklusive alla ändringar man gjort, alla taggar man satt etc,

Det första din kompis måste göra är att öppna den gamla katalogen. (Jag antar helt enkelt att Lightroom skapade en ny, tom, när den inte hittade sin gamla.)

När väl rätt katalog är öppnad (vilket man lätt ser då saker som taggar ska vara på plats) finns det ett alternativ i menyn som heter något i stil med "locate images".

Först vill jag säga att informationen finns kvar och att det är snabbt att åtgärda.

Jag råkade ut för detta problem tidigare när jag hade många olika externa hårddiskar. Det blir olika enhetsbokstäver beroende på i vilken ordning man startar enheterna. Jag gav enheten jag använde mycket bokstaven S, då blev det samma i fortsättningen.

För att hitta bilderna i LR, högerklicka på översta mappen, välj "locate folder" och peka ut den. LR visste tidigare hur mapparna hängde ihop och alla frågetecken kommer att försvinna.

Lotta

Jag har läst någonstans att ett sätt att tvinga Windows att behålla samma enhetsbokstav är att ge enheten ett namn.

ANNONS
Götaplatsens Foto