Annons

Ögonstyrning eos5 vs 50e

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska köpa ny kamera och det lutar åt en eos5:a, men fick syn på en 50e idag. Läste en jämförelse av de två någonstans och där stod att 50-versionen har en dubbelt så snabb AF med ögonstyrning. Min fråga blir då, är det någon som vet om den funktionen förbättrats genom åren på femman, dvs är en två år gammal kamera möjligen snabbare än en åtta år gammal, eller har den samma påstått slöare AF-funktion på alla modellerna?

Nej, det är samma konstruktion på alla femmor. Dock är det helt fel att säga att AF'en är dubbelt så snabb på EOS 50, ögonstyrningen är dubbelt så bra och klarar även vertikalt, vilket inte femman gör.

Däremot har femman 5 fokuspunkter mot 50:ans 3. Frågan är hur mycket man använder ögonstyrningen. Jag brukar köra manuellt val på min femma. Dessutom är femman en hel del bättre än 50:an.

- Bättre (exaktare) fokuseringspunkt i mitten
- Spotmätning
- 16 zons evaluerande (mot 6-zons)
- Snabbare motor

Kolla in översikten här

Så, faktiskt har den bättre AF än 50:an. Men ögonstyrningen är bättre utvecklad på 50:an (konstigt vore det annars)

En sak till. Vertikalgreppet (VG-10) på femman är riktigt riktigt bra. Alla kontrollerna finns där, inklusive inmatningsratten.

Hej.

Jag har glasögon och det är ju inte alltid så lätt att komma överens med ögonstyrningen då.
Så till min eos-5 köpte jag en extra stor ögonmussla, tror den heter Canon Ed-E.
Det gav mej inte bara mycket mer korrekt ögonstyrning, utan också en bättre sökarbild. Helst utan ströljus.
För övrigt så tycker jag inte AF:n är särskilt "långsam" på EOS5. Skärpan sitter direkt, med eller utan ögonstyrning. Beror kanske på vilken glugg man använder.

/Jacob vP

*KLIAR SIG I SKALLEN*
dubbelt så snabb ögonstyrning på Eos 50e????
Har dne som skribviot det supit till???

Jag har haft möjlighet att testa båda 2 och valde då Eos 5 för at den

1 Har ett riktigt vertikalgrepp
2 Har en del andra trevliga funktioner som spotmäöttning
3 Känns mycket mer hållbar och gedigen
4 Då kom en 28-105 USM med i åpaketet och det var en bättre obj än de som ma till vettig kostnad kunde köpa i paket med 50e

JAg skulle ALDRIG välja 50e...

Tittar man på AF utan ögonstyrning KAN inte 50 vara snabbare... Det är bara så...

5:an var under hela sin tillverkningstid en av de snabbaste kamerorna AF mässigt och jag måste säga att den är SNABB...
Ev skillnad mellan en ny och gammal på AF är nog marginell....

Nej..jag har inte druckit... Men faktum är att ögonstyrningen är bättre (snabbare respons) på EOS 50e och klarar som sagt vertikalt.

MEN... AF'en på femman är en av Canons bästa och snabbaste.

Men du kanske inte syftade på mitt inlägg?

Jeppe skrev:
Nej..jag har inte druckit... Men faktum är att ögonstyrningen är bättre (snabbare respons) på EOS 50e och klarar som sagt vertikalt.

MEN... AF'en på femman är en av Canons bästa och snabbaste.

Men du kanske inte syftade på mitt inlägg?

Förvånad... Men visst repsobns tiden på ögonstyrnngen är bättre liksom att den klarar vertikalt men den totala tiden för fokusering.. ÄR den bättre med eller???

Jag går bara på mitt subjektiva tyckande då jag jämförde dem...MEn som sagt inget vetenskapligt ,-.)

Nejdå, Jonas.. Jag håller med.. av dessa två är det inget svårt val.. Det är EOS 5 som är den bättre.

Henrik... du skriver att du "ska köpa ny kamera"... varken EOS 5 eller 50 är nya kameror. EOS 30 äter deras ögonstyrning till frukost! =) Bara så du vet...

Jag har inte provat 50e mer än på lek, så jag kan inte säga nå't explicit. Dock vill jag påpeka att man får (som antytts ovan) skilja på snabbheten (och exaktheten) i själva ögonstyrningen och snabbheten i Autofokusen. Glöm inte att ögonavläsningen måste bli klar innan fokusering kommer i fråga.

Min gissning är att 50e inte har en snabbare eller på några sätt bättre autofokus än 5, men att ögonstyrningen är ÄR snabbare (det är ju om inte annat enklare för kameran att gissa mellan tre än mellan fem punkter).

Att ögonstyrningen verkligen tar tid märker man väldigt tydligt på 5:an när man jämför mellan ögonstyrning på och t.ex. en förvald fokuspunkt.

Ola_H skrev:
Att ögonstyrningen verkligen tar tid märker man väldigt tydligt på 5:an när man jämför mellan ögonstyrning på och t.ex. en förvald fokuspunkt.

Ska faktiskt erkänna att jag sällan använder ögonstyrningen (typ aldrig) tycker det går snabbare med att välja fokuspunkten manuellt...

DÄremot tesatde jag EOS 3 för ett par år sedan.. Man kan inte bli annat än impad abv den kameran..
Tyvärr tycker jag det finns ett waccum mellan 30 och 3 där Eos 5 fanns ett tag... Det finns ingen klar erästtare för den (30 är för plastig och simpel plus en del andra minus och 3:an är för dyr för en småhus ägare med deltidsarbetslös sambo och 2 barn)

skelett skrev:
EOS 30 har bättre snabbare och precisare autofokus och ögonstyrning än EOS 3.

Ojojoj.. och på vad baserar du det uttalandet..?

EOS 3 har
7 st + f2.8 sensorer (Canons mest exakta)
1 + f4 i centrum
38 st | f5.6 sensorer
och 1 | f8 sensor..

EOS 30/33 har
1 st + f5.6 sensor
6 st | f5.6 sensorer

Korssensorn är den mest exakta av Canons sensorer och vid f2.8 fokuserar den 1/3 av optikens skärpedjup på största öppning.

Medans korssensorn för f5.6 (EOS 30/33) klarar att fokusera inom det skärpedjup som optiken har på största bländare.

Förmodligen är den dock något precisare eftersom EOS 30 har 7 fokuspunkter medans EOS 3 har 45, men det kan vara en kalibreringsfråga...

Från EOS magazin och sen står det lite överallt att EOS 30 har förbättrat innehåll då den kom ut 2½ år efter 3:an. Ju proffsigare utrustning desto mindre arbete på snajsiga finesser. 1:an har t.ex inte ögonstyrning alls, 3:an har en bra ögonstyrning men 30:an har bäst ögonstyrning och focustracking då den just fyller den nischen och ska locka både lite mer avancerade amatörer som proffsen. 3:an har "21-zone metering" och 30:an "35-zone metering" sen att 3:an har 45 fokuspunkter är en helt annan sak...

Vet inte riktigt men det känns som de borde funka lika bra på fasta föremål men på rörliga är det nog mer skillad. Men sen kan man ju väga in hjälpbelysningen för mörker oxå.

Fast 5/50 äter med med hästlängder å det var vad det handlade om! Rekommenderar inte folk å köpa nån av dem om de är intresserad av ögonstyrning.

EOS 30 vs EOS 3

Ögonstyrningen - Ja
Fokus tracking - Samma
AF hastighet - Nej
AF percision - Nej, nej, nej och nej..

Men man köper inte EOS 5 pga ögonstyrningen, det är lite andra kvaliter som avgör.

Jag måste bara lägga mig debatten eftersom jag äger båda kamerorna (EOS 3 och 30). Jeppe har rätt i det han säger. Autofokusen i EOS 30 är inte lika bra som i EOS 3 men ögonstyrningen upplevs "bättre" på EOS 30. Varför? Jo, jag tror att det har med att det är inte så svårt att välja mellan 7 punkter mot 45, jag menar att dom ligger mycket tätare i EOS 3:an som gör att den lättare kan ta den som ligger bredvid av misstag. Men den är väldigt exakt men mycket känsligare för "felavläsningar". Sedan är det mycket möjligt att den evaluerandemätaren bättre, men det är faktiskt inget jag har heller kunnat testa om det stämmer, inget som jag har tänkt på iallafall.

Sen att kalla EOS 30 plastig, tja då vet jag inte vad man syftar på? Den tål minst lika mycket stryk som 5:an och andra pansarvagnar som 600. Att den ->känns<- plastig, det kan jag hålla med om, men man ska inte luras av att en kåpa i slagtålig plast är mindre tålig än en i ren metal.

EOS 30 är en mycket bra och kompetent kamera som jag har och gärna rekomenderar till alla som vill ha en bra kamera. EOS 3 är byggd för att ta en massa stryk och som ska kunna användas varje dag i tuffa miljöer. Därav det stora prishoppet. Vet inte om det behövs något mellansteg, det enda som saknas på EOS 30 är ett bättre batterigrepp (som är en smalsak för canon att bygga) och kanske en spotmätare.

Sedan EOS 30 mot EOS 5 så tycker jag att det finns så många trådar som tar upp detta redan och jag är inblandad i många av dom eller hur jeppe :)

Japp :)

Båda kamerorna är bra, bättre teknik i EOS 30, men EOS 5 känns på något sätt bättre, kan inte förklara det. ;D

Hursomhelst, man väljer inte en EOS 5 pga ögonstyrningen, det finns andra kvaliteér som lockar.

ANNONS
Götaplatsens Foto