Annons

Önskar du dig en digitalkamera i julklapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Önskar du dig en digitalkamera i julklapp?

  • Ja

    Röster: 50 27.8%
  • Nej

    Röster: 116 64.4%
  • Tror inte det

    Röster: 14 7.8%

  • Totala väljare
    180
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maverick

Aktiv medlem
Nä, en 80-200/2.8 till min analoga utrustning vore bättre...

Fast jag har ju en digitalare nånstans...

/Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Lelle70 skrev:


Inte blir du lat, snarare tvärt om.
Jag uppfattar det som att jag blev mera kreativ och lärdomen kommer snabbare.
Vad är det för fel med det?
Jag talade bara för mig själv och skrev också Menar givetvis inte att det är fel men som den nybörjare jag är finns risken att jag skulle bli lat och inte tänka efter hur jag exponerade lika noga om jag hade digitalt.. Jag vill alltså inte se bilden i en display innan avtryck och så tycker jag faktiskt att det finns en viss tjusning i att gå och fundera på hur den blev innan rullen är framkallad..
/Lotta
 

Lelle70

Aktiv medlem
Man behöver INTE tjuvtitta i displayen innan. Använd kameran som en vanlig. Digitala kameror ger dig oftast den möjligheten.
 

lotelo

Aktiv medlem
Det är ju sant Lelle70 men dessutom vill jag slabba i mörkret också och då helst med mellanformatsbilder. Önska kan man ju alltid fast särskilt troligt att någon nära blir miljonär innan jul och ger mig en så dyr julklapp är det nog inte heller...
 

cwe

Aktiv medlem
Det är fotosidans FEL!

Jamen, jag menar, tisdag 17:03 får jag ladda nästa bild, och onsdag 23:07, och sedan måste jag vänta 2 dagar....sådär jagar man vidare...

Och en normal film är ju på 24-36 bilder, det blir *väldigt* dyrt med en film varannan dag.

Det *är* ert fel!
;-)

Nej men allvarligt talat vore det ju super-kul med en schysst lågbudget (nåja >30kkr) digital systemkamera. Inte som ersättning, men som fantastiskt roligt komplement!

Men men, jag tror ju inte på jultomten, så :-()

-Christian
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
jimh skrev:
Känner inga miljonärer som skulle kunna ge mig en julklapp för 70 kkr.
Ja, tänka sig att jag kan återanvända mitt citat från förra året även denna gång. Bekantskapskretsen har inte utökats med några miljonärer och det har inte lanserats något för mig acceptabelt hus i rätt prisklass än.

Får se om jag kan citera även nästa år. Jag är inte helt säker på det.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Vore det inte för min digitalkamera vore jag urinerad vid det här laget. (Japp, ruinerad alltså..) Frågan är väl hur många bilder jag måste ta för att tjäna in till en dyrare digitalkamera. Men som julklapp är ju perfekt! Högsta vinsten juh! :)
 

quaalude

Medlem
Nä, har en redan (Coolpix 5700). Iofs skulle man ju inte banga en fetare, men skulle nog helre få ett gäng studioblixtar. Eller ett Mackie Control Surface till musikstudion. Bara billiga saker hursomhelst ;-)
 

Christer E

Ny medlem
Digitalkamera? Nej, inte ännu...

Jag fotograferar mest 2 typer av bilder: 1/diabilder, mest natur & makro & resebilder och 2/familjebilder + vänner & bekanta (och resebilder, när jag vill ha lättare utrustning).

För den första typen av foto använder jag systemkamera och hel utrustning av objektiv, bälg osv. För den andra typen av foto använder jag en liten behändig 24x36-kamera med hyfsad zoom och negativfilm.

Jag kan tänka mej att ersätta den senare kameran med en min. 5 megapixel liten bra digitalkamera. Men systemkameran dröjer nog innan jag ersätter - mina bästa dia skannar jag in i en Canon skanner med 4000 dpi. Det ger mej bildfiler med motsvarande 25 megapixeloch jag kan med mycket bra kvalitet skriva ut förstoringar i A3+ - format på min Epson 1290.

En bra filmskanner (t.ex. Minolta Dimage Scan Dual III) kostar idag 3695:- och fotoskrivare ligger på 2500:- (A4) till 4800:- (A3+).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS