Annons

Önskar råd inför kamera köp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Ångström

Aktiv medlem
Skall börja fotografera och letar efter en bra kamera att utvecklas med men samtidigt inte allt för dyrt. Naturbilder och actionbilder kommer att utgöra huvuddelen av motiven, har tittat på Minoltas Dynax 5 och Nikon F80. Har varit i butik och känt på de båda och pratat med försäljare men det skulle vara bäst om någon som har personlig erfarenhet av kamerorna kan dela med sig av sina erfarenheter. Nackdelar vs fördelar.
Tacksam för svar!
 
Pova sökfunktionen, denna fråga har tagits upp ett flertal gånger tidigare. Ett annat bra tips är att kolla in fotosidans recensionsbank :)
 
Hej

Skall du fota aktion (typ fåglar i flykt) så är nog Nikon f80 lite långsam i fokuseringen samt att den tar inte så många bilder per sekund. Jag skulle nog rekommendera typ Nikon F100 eller Canon EOS 3 för action. Själv fotar jag med F100 och är mycket nöjd med den. Jag har skrivit lite om F100 på http://sydnet.net/omar och ta en titt under Equipment. Lätt och billigt att tex beställa kameran och annat från www.ny-camera.com som ligger i Tyskland och de skickar på postförskott och eftersom det är inom EU så läggs ingen moms på priset.

MVH

Omar Brännström från regniga Skåne
 
Glömde nämna att Minolta har inga motorer i deras tele så aktion foto blir mindre bra jämfört med Canon och Nikons tele som har inbyggda motorer (de flesta i alla fall).

MVH

Omar
 
Du klarar dig bra med en EOS 300. Men EOS 30 är lika snabb som EOS 1 och 3, men tar inte lika många bilder i sekunden (4.5 mot 7 el 10 bilder/s). Både 1,3 och 30 autofocus klarar av att följa ett rörligt mål (riktning mot kameran) i 50Km/h.

Har EOS 30 själv och det är en j-kligt bra kamera för pengarna. EOS3 är ju självklart en bättre kamera men kostar dubbelt så mycket som EOS 30.
 
ANNONS