Annons

Önskelista till Sony-tomten

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Det rör på sig ordentligt i Sony-land. Om ni fick önska helt fritt, vad vill ni helst se Sony-tomtarna lansera lagom till jul? Och varför?

Min egen önskan är banal, men verkar inte ligga på Sonys roadmap:

50-135 f/4 OSS till E-mount

Ett kvalitets-lättviktstele byggd enligt samma principer som trolleritricket 10-18 f/4 OSS.

Vikt ~400-450 g borde vara möjligt (Pentax 50-135 f/2,8 väger under 700g!)

Ryktena om en f/2,8 E-mount telezoom lockar inte jättemycket. Då skulle jag spontant personligen hellre köra ett 70-200 A-mount med LA-EA2 eller skaffa ett beg A-hus.

Vad önskar ni er?
 

Barkismats

Aktiv medlem
På min önskelista just nu står ett ljusstarkt kort tele. ca 70-90. Ryktet om zeiss 85/1,8 låter ju bra, men den kommer troligen bli för dyr för mig. Gärna en 85:a i Sigmas serie.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
På min önskelista just nu står ett ljusstarkt kort tele. ca 70-90. Ryktet om zeiss 85/1,8 låter ju bra, men den kommer troligen bli för dyr för mig. Gärna en 85:a i Sigmas serie.
+1 på den. 70 mm f/1.8 vore klockrent.

Vände och vred på min egen punkt, och har landat i att nya 18-105 f/4 G-zoomen ju är nästan exakt vad jag frågar efter. Under halvkilot, tom något lättare än 18-200 LE. G-klassad. De sista 30 mm får jag croppa eller fotzooma. Blir nog att beställa en sådan.

Till tomten vill jag därför uppgradera önskemålet till 50-150 mm f/4 OSS under 400 g ;-)

Borde faktiskt vara genomförbart utan PZ.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
18-105 är dock ganska stor, men det har du säkert redan sett.
Ja, men jag lovat mig själv att aldrig mer gnöla över vad som inte finns, utan satsa på det som ligger närmast medan jag väntar. Då står valet mellan 55-210 och 18-105 G.

Eftersom jag skiftade till NEX för att det var ett kapabelt video/stillbildssystem blir det 18-105:an. Långt nog på APS-C för människor och bra för video.

Enligt samma logik: i väntan på ett ljusstarkt 60-70 mm tele blir det nog ett beg 50 mm f/1,8. Hellre billigt och lite för kort än dyrt och lite för långt, liksom :)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Eftersom jag skiftade till NEX för att det var ett kapabelt video/stillbildssystem blir det 18-105:an. Långt nog på APS-C för människor och bra för video.
Fortsatt OT: Ser nu att den kommer först i slutet av december. Hmm... får väl kanske bli en beg 55-210 så länge då, om jag ska följa min egen doktrin ;-)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag önskar att Tomten kunde komma med ett riktigt makroobjektiv. Jag tycker det som finns på 30mm är alldeles för kort vilket ger alltför kort arbetsavstånd.

Det hade varit mumma med ett 100mm (eller kanske ca 125mm) F2,8 eller 4. Det behöver inte ha AF men bländarautomatik känns som nödvändigt. Det är ju jobbigt att fokusera rörliga motiv på full öppning och därefter blända ner manuellt. OSS och innerfokusering skulle ge pluspoäng.

Tänk om Samyang kunde kosta på sina objektiv bländarautomatik på ett sådant objektiv. Det vore något att köpa till Tomten som han kunde lägga i min strumpa på julafton.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ovanstående gäller, som väl alla förstår, ett objektiv till NEX.

(Det verkar som att det inte går att redigera ett eget inlägg efter ett par timmar.)

(Åtminstonne inte när drygt tre timmar passerat.)
 
Senast ändrad:
ANNONS