Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Öppna bilder efter fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

billybuster

Aktiv medlem
Jag skulle vilja vet hur man skall få upp bilden efter man har tagit den. Lite svårt att förklara men jag skall försöka.

Man står i studion med en kamera (i mitt fall, nikon D80) kopplad till sin dator (i mitt fall, mac). När man trycker på kameran och tar ett foto så vill jag att det skall komma upp på skärmen. Helst fullskärm.

Det jag har kommit fram till:
Jag har skapat ett arbetsflöde med hjälp av apple's automator. Där trycker jag på "ta en bild" i datorn och sen visas den på skärmen. Men jag vill kunna kolla i sökaren på kameran och inte behöva klicka på datorn.

Finns det någon som har en lösning?
Jag har hört att lightroom eller aperture skall ha de.

Jag skulle vilja vet hur man skall få upp bilden efter man har tagit den. Lite svårt att förklara men jag skall försöka.

Man står i studion med en kamera (i mitt fall, nikon D80) kopplad till sin dator (i mitt fall, mac). När man trycker på kameran och tar ett foto så vill jag att det skall komma upp på skärmen. Helst fullskärm.

Det jag har kommit fram till:
Jag har skapat ett arbetsflöde med hjälp av apple's automator. Där trycker jag på "ta en bild" i datorn och sen visas den på skärmen. Men jag vill kunna kolla i sökaren på kameran och inte behöva klicka på datorn.

Finns det någon som har en lösning?
Jag har hört att lightroom eller aperture skall ha de.

Aperture har en inbyggd funktion som de kallar "Tether". Då importeras bilden direkt till valfri plats på datorn och displayas i Aperture (i fullskärm om man vill). Du kan också knäppa av från datorn. Fungerar bra.

Aperture har en inbyggd funktion som de kallar "Tether". Då importeras bilden direkt till valfri plats på datorn och displayas i Aperture (i fullskärm om man vill). Du kan också knäppa av från datorn. Fungerar bra.

Aperture har jag testat innan men jag fatta inte att man måste välja var man skall lägga fotona innan. Nu funkar de och det funkar jätte bra!
Tack Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto