Annons

Överföring av bilder avbryts?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
När jag försöker tanka över mina bilder från min EOS 40D så avbryts överföringen efter ett antal (ca 20) bilder.
Jag använder Canon EOS Utility.
"The camera was disconnected during downloading" står det i felmeddelandet.

Detta har börjat uppträda sedan ca 1 månad tillbaka.

Några tips?

EDIT: Om tråden skall placeras någon annanstans, snälla flytta.

Jag laddar från kameran med USB-sladd.
Ska kolla upp det där med strömspararfunktionen.

Ikväll var jag dock hemma hos en kompis och laddade över, på samma vis, gick hur bra som helst.
Nu är klockan sen, men jag ska kolla ström-historien imorgon.
Och....köpa en kortläsare!
:=)

Det finns ingen strömsparfunktion i kameran som orsakar detta. Kameran "somnar" bara för att minska förbrukningen när den inte har något att göra. Det är fel på kabel, kontakt eller något i datorn.

När jag försöker tanka över mina bilder från min EOS 40D så avbryts överföringen efter ett antal (ca 20) bilder.
Jag använder Canon EOS Utility.
"The camera was disconnected during downloading" står det i felmeddelandet.

Detta har börjat uppträda sedan ca 1 månad tillbaka.

Några tips?

EDIT: Om tråden skall placeras någon annanstans, snälla flytta.

Kör alltid med USBkontakten i datorns baksida för de portarna har full strömmatning. De på framsidan är ofta bara en HUB så man kan tex inte ladda sin mobil där.

Du laddar direkt från kameran? Kortläsare rekommenderas annars.

Om man alltid använder kameran som "kortläsare" slipper man problem med att det är olika diskoperativsystem som arbetar mot kortet så risken för bildförlust minskar.

Hade en diskussion om detta förut för ett år sedan i en annan tråd. Jag har stenhårt hållit i principen "använd alltid kameran som kortläsare". Har kört en bra bit över 100 000 bilder i fyra år på detta sätt och inte haft en enda bildförlust. Köper man nya kort ska dessa förstås formatteras i kameran. Lånar man ut ett kort - formattera när det kommer tillbaka.

ANNONS
Götaplatsens Foto