Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överskärpt utskrift crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Skickade in lite bilder till en kund både till express (20x30) och poster (30x40 samt 40x50)

De bilder från poster dvs 30x40 och 40x50 blev perfekta och precis lika fina som på skärmen dvs innan skärpan för print
De mindre bilderna från express däremot var märkbart överskarpa och såg hemska ut på nära håll.. På en armlängd så funkade det precis men ngt måste ha hänt vid utskrift!
Kan tillägga att det var samma bilder i de olika storlekarna och jag använde mig av samma skärpta bild till bägge.

Ngn som varit med om detta? Förslag på vad jag kan göra för att undvika detta?
Vågar inte bestääla från deras express ngt mer innan jag får klarhet i detta

Nu var det ett tag sedan jag använde crimson för kopiering och har bara gjort mindre kopior, men jag vill minnas att det fanns en kryssruta man kunde kryssa ur så de lät bli att göra automatisk korrigering (skärpa, färg, kontrast, ljus etc) av ens bilder.

Som jag minns det var detta förvalt.

Precis

Precis så fungerar det fortfarande. Har man skärpt bilderna i förväg får man vara noggrann att bocka av detta annars blir bilderna överskärpta!

Precis så fungerar det fortfarande. Har man skärpt bilderna i förväg får man vara noggrann att bocka av detta annars blir bilderna överskärpta!

Hm iof är jag nästan 100 på att jag valde "rör inte mina bilder" även i express men kan inte svära mig fri från det, sen har jag även sett någonstans här på forumet att dom inte skärper i det tillvalet men jag ska kolla upp det genast

Var nu inne på "express" och ser nu att den är förvald på auto-justering till skillnad mot "poster" där den står på rör ej min min bild så jag har garanterat låtit den stå på auto-justering vilket innebär bla kontrasthöjning mm.. står inget om skärpa där iof

Går jag in och läser de olika alternativen dock så står det att om man väljer "inget" så lägger dom på en subtil skärpa?! men är inget samma som rör ej min bild tro? alt inget finns nämligen inte med bland alternativen hmm

Jag vill ju absolut inte att dom ska göra ett skit med mina bilder när jag väljer alt rör ej min bild och definitivt ingen subtil skärpa!

Tips: På orderbekräftelsen från Crimson står det om du valt "Rör inte min bild!" eller något annat alternativ. Återfinns under kolumnen "Special"

Tips: På orderbekräftelsen från Crimson står det om du valt "Rör inte min bild!" eller något annat alternativ. Återfinns under kolumnen "Special"

Tack Markus

Ser i mailet nu att jag inte bockat ur auto på de små bilderna.. nu hade kunden ingen invändning fastän jag påpekade detta men det är ju bra att veta till nästa gång=)
Men jag stör mig lik förbannat på att dom lägger en skärpa på mina bilder oavsett vad jag väljer!

Förvisso blev de stora bilderna riktigt bra men jag vill ändå ha full kontroll

Skärpt för mycket?

Tack Markus

Ser i mailet nu att jag inte bockat ur auto på de små bilderna.. nu hade kunden ingen invändning fastän jag påpekade detta men det är ju bra att veta till nästa gång=)
Men jag stör mig lik förbannat på att dom lägger en skärpa på mina bilder oavsett vad jag väljer!

Förvisso blev de stora bilderna riktigt bra men jag vill ändå ha full kontroll

Om du har använt samma bilder (med samma skärpning till de stora bilderna) så har du kanske skärpt för mycket för att det ska bli bra med de små?! Själv kollar jag på bilderna i PS i 50%-läge och skärper så att det ser snyggt och skarpt ut. Då får jag alltid precis lagom skärpta bilder när jag valt "rör inte mina bilder". Har bara provat mindre bilder från 10x15 och upp till ca 30x50.

Om du har använt samma bilder (med samma skärpning till de stora bilderna) så har du kanske skärpt för mycket för att det ska bli bra med de små?! Själv kollar jag på bilderna i PS i 50%-läge och skärper så att det ser snyggt och skarpt ut. Då får jag alltid precis lagom skärpta bilder när jag valt "rör inte mina bilder". Har bara provat mindre bilder från 10x15 och upp till ca 30x50.

Rätta mig om jag har fel, om den fulla bilden är på 240dpi och jag skärper efter det samt ser att bilden ser bra ut i 25% blir då bilden överskärpt för att jag väljer mindre storlek på min utskrift från Crimson?

Personligen tror jag att crimsons efterbehandling har gjort att det ser för mkt ut då de själva avråder från detta på redan behandlade bilder

Jag personligen hade nog gjort i ordning en bild för varje format. Detta medger då att jag får bättre kontroll på just skärpan.

I varje fall en bild för 20x30 och en för 40x50.

ANNONS
Götaplatsens Foto