Annons

Överupphettas blixtar utan fläkt

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersFja

Medlem
Jag har ingen erfarenhet av att jobba i studio, men ska köpa ett studiokit. Det ska användas till produktfotografering, porträtt och i undantagsfall grupper på några få personer.
Jag såg först på Elinchrom Studioblixt D-Lite RX ONE Softbox Set, 2st blixtar .
Så hittade jag den här istället GODOX STUDIOSET 3 X GS200II
Vad jag kan se klarar bägge ned till runt 6 Ws (jag behöver låg effekt på grund av att jag ska fota små saker). Uppladdningstiden är den samma på full effekt, men Godoxblixtarna kommer upp i högre effekt, så jag räknar med att i praktiken blir det kortare för den. Jag får dessutom en extra blixt till Godox paketet.
Jag får ett intryck av att Godox har lägre kvalitet utan att jag kan komma på någon annan orsak till att jag tror det än att Elinchrome är mer välkänt och dyrare. Det som gör att jag tvivlar mest är att Elinchromes blixtar är fläktstyrda, vad jag kan se är det inte tillfället med Godox.

Har Elinchrome bättre kvalitet?
Kan man få räkna med att blixtar utan fläkt blir överupphettade så man måste vänta med att fota till den kylt ned sig eller riskerar de att gå sönder av värmen?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har lyckats elda upp två Elinchrome BX 500 ri (som är en mer avancerad modell än RX One), så kvallan är väl sådär vill jag påstå. Jag är heller inte så förtjust i Elinchroms koppling för ljusformare. Deras fäste är krångligt, framförallt när jag ska montera större och lite tyngre saker som till exempel min beauty dish som är av större modell. Men där kanske inte Godox är bättre?

Tidigare har jag varit skeptisk till märken som Godox, främst för att med lite mer oetablerade märken kan det vara svårt med reservdelar när produkten har utgått i sortimentet. Jag köpte en ringblixt av enklare märke, det är idag omöjligt att hitta batterier till den. Det problemet slipper man med till exempel Elinchrome, men jag tror Godox är där idag också. Det är ett etablerat märke, och de flesta som kör Godox verkar nöjda.
 

Ventures

Aktiv medlem
Elinchromsystemet kan ju byggas ut eftersom allt har samma fäste och som har funnits länge. Från Elinca, Elinca/Manfrotto till idag. Reservdelar finns.
Vart tar värmen vägen i godoxblixtarna om de inte har fläkt kan man undra? Det är främst lampan med fast ljus som blir varm om man inte tar många blixtar i serie.
Begagnat är inte Elinchrom särskilt dyrt. Kanske uppemot 3000 för ett "to go"-set med Rx one.
 
ANNONS