Annons

är det ett fel på min D70 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damm

Ser ut som du drabbats av ett dammkorn på din ccd, något som verkar vara mycket vanligt. Har själv ständigt det problemet med min D1. Om du söker här på forumet finns det en uppsjö av trådar om hur du blir kvitt problemet. Om du nu inte vill lämna in kameran för rengöring förståss.
Lycka till.

Richard Hughes skrev:
Hejsan ! har varit o köpt en D70 i veckan och i dag skulle jag ut och testa den men har något konstigt en prick som är på alla bilder http://w1.506.telia.com/~u50604361/1.jpg
är det fel eller vad kan det vara ?

MvH Richard Hughes

Ett riktigt baddardammkorn, det största jag sett.

Alla digital spegelreflexer måste rengöras ibland men den ska givetvis vara ren från butiken. Gå tillbaka och låt dom göra rent CCDn eller hellre, lär dig hur man gör. Fälla upp spegeln, gummiblåsa, inte peta eller blåsa med munnen, blabla.

Varje gång du byter objektiv släpper du in lite damm, tänk på hur du håller kameran och hur du behandlar objektivet så slipper du göra rent. Min nya D70 har gått 2500 bilder utan rengöring men min gamla (som gick 6000 bilder) hade damm i sig från början, bara lite och på ett "bra" ställe så jag brydde mig aldrig att göra rent.

Re: Re: är det ett fel på min D70 ?

o-laser skrev:
Min nya D70 har gått 2500 bilder utan rengöring men min gamla (som gick 6000 bilder) hade damm i sig från början, bara lite och på ett "bra" ställe så jag brydde mig aldrig att göra rent.

Din "gamla" D70??? Köpte du en ny efter 6000 bilder? Får man fråga varför???

Re: Re: Re: Re: är det ett fel på min D70 ?

o-laser skrev:
Sökaren satt lite snett och Nikon lyckades inte fixa det så jag fick en ny. Tack Nikon.

Verkligen tack Nikon...

Själv har jag nu efter ca 4-5000 bilder fått några baddare till dammkorn i kameran samt en kladdig ccd...

Tänker lämna in min för rengöring, hoppas de hittar en sned sökare på min oxå :)

va inne med kameran i affären nu men dom visste ju inte ens ad en CCD är och inte ville dom skicka den till nikon dom tyckte jag kunde ha dendär pricken där den stör ju inte så mycket ! men gick in till photo affären i ställen dom tog gummi tutan 2 blås inget dam på ccd´n och nu är det prick fria bilder som gäller =)

Richard Hughes skrev:
va inne med kameran i affären nu men dom visste ju inte ens ad en CCD är och inte ville dom skicka den till nikon dom tyckte jag kunde ha dendär pricken där den stör ju inte så mycket ! men gick in till photo affären i ställen dom tog gummi tutan 2 blås inget dam på ccd´n och nu är det prick fria bilder som gäller =)

Jösses, får man fråga vad det var för affär?

Göra rent

Teknikerna på Nikon (Upplands Väsby) rådde
mig att göra rent glasskivan (lågpassfiltret)
framför CCDn med 96% procenting sprit på en
bomullstuss (Finns att köpa teknisk sprit på
aptoketet: Isopropanol.

mjo det var på expert i byn ! den säljaren jag handlade av kunde foto så hade han varit där så kanske han kunnat hjälpa ! men nu var det chefen jag snackade med =( dom får - i kanten !

ANNONS
Götaplatsens Foto