Annons

ärlig säljare, nätverkstroll eller bedragare. Vad bör/kan/ska Fotosidan göra åt det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Ett "köp" annons för ett tag sedan resulterade i ett par meddelanden (se bifogade skärmdumpen).
Individen blev medlem, skickade meddelande 9/3 och avslutade sitt medlemskap den 10/3.

Nästa meddelande dök upp i söndags och avslutade sitt medlemskap igår.

Min bedömning är att "medlemmen" antigen var en nätverkstroll eller en bedragare och anmälde detta till FotoSidan.
Men frågan egentligen är vad Fotosidan kan/vill/bör/ska göra för att förhindra oärliga/oseriösa och tillfälliga "medlemmar".

Skulle vara intressant med synpunkter.

/MMTrolleller.jpg
 

PerK

Aktiv medlem
När jag ser "konstiga" annonser på Fotosidan rapporterar jag alltid annonsen. Det funkar. Annars vore det rätta att som t.ex. Blocket kräva verifikation av identitet med bank ID av säljare/köpare.
Vid "väldigt förmånligt erbjudande" av nybliven medlem - betala aldrig i förskott! Jag struntar i sådana annonser för min del.
 

Makten

Aktiv medlem
När jag ser "konstiga" annonser på Fotosidan rapporterar jag alltid annonsen. Det funkar. Annars vore det rätta att som t.ex. Blocket kräva verifikation av identitet med bank ID av säljare/köpare.
Vid "väldigt förmånligt erbjudande" av nybliven medlem - betala aldrig i förskott! Jag struntar i sådana annonser för min del.
Nu är det ju inte annonsen som är skum, utan den som hör av sig till annonsören. Blir lite knepigare.
 

PMD

Aktiv medlem
Annars vore det rätta att som t.ex. Blocket kräva verifikation av identitet med bank ID av säljare/köpare.
Bankid kostar pengar och det är kanske tveksamt om olägenheten med skumma säljare (och köpare!) är tillräckligt stor för att motivera det. Ökade kostnader får vi medlemmar bära till syvende och sist.
 

janc

Aktiv medlem
Även om det kanske i praktiken är ett icke-problem så innebär en koppling till Bank ID, förutom kostnaden, att tillgången till köp/sälj begränsas till de medlemmar som uppfyller kraven för Bank ID.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var ju tråkigt. För den som identifierar/legitimerar sig är Freja bättre än Bankid.
 

PMD

Aktiv medlem
På vilket sätt är Freja bättre ?
Man behöver inte vara kund i en bank för att ha Freja. Eventuellt måste man dessutom ha något betaltjänst i en bank för att ha Bankid. Jag är dock osäker på det sista eftersom jag inte har provat att skaffa Bankid utan att ha en betaltjänst i banken.

Freja kan användas istället för ett plastkort när man legitimerar/identifierar sig.
Frejas fingeravtrycksbaserade identifiering fungerar på fler ställen än Bankids (som jag har stött på). Man slipper alltså slå en pinkod.

Frejaappen är trevligare att använda (totalt subjektiv åsikt, förstås).

Bankids fördel är att den accepteras på fler ställen, så det är bra att ha både Bankid och Freja.
 
  • Gilla
Reaktioner: oXo

PMD

Aktiv medlem
Blocket är ett exempel på en annonsplats som kräver att både säljare och köpare är identifierade med Bankid. Inte helt irrelevant i sammanhanget.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför är det irrelevant ett exempel på hur en annan annonsplats har gjort för att minska problemen med skumisar?
 

Makten

Aktiv medlem
Varför är det irrelevant ett exempel på hur en annan annonsplats har gjort för att minska problemen med skumisar?
För att det inte var det han skrev. Du bråkar bara för bråkandets skull som vanligt. Goafton.

PS. Använd gärna "svara"-funktionen så man ser när man fått ett svar. DS.
 

PMD

Aktiv medlem
I inlägg #2 skrev PerK
"Annars vore det rätta att som t.ex. Blocket kräva verifikation av identitet med bank ID av säljare/köpare".

Varför är det irrelevant? Jag förstår ärligt talat inte vad du invänder mot.

Nu klickade jag på "Svara". Fick du en notis om det? Jag trodde att notiserna man får helt enkelt är baserade på att det finns nya inlägg, men så enkelt är det alltså inte?
 

Moha

Aktiv medlem
Tack till alla er engagerade medlemmar här på fotosidan.

En idé är att använda mobilnummer som "identifiering". Vad jag förstår är att sedan 1-2 månader måste alla SIM-kort vara registrerade hos respektive mobiloperatör före användningen. Det innebär att ett mobilnummer, ett SMS, en kod från FS och ett sms med FS-koden till FS kanske är tillräckligt att kunna identifiera den nyanmälda medlemmen. Kanske tillräckligt enkelt och billigt. Har jag missat något?


Nackdelar:
-medlemskapsanmälan kanske blir något fördröjt,
- kanske lite dyrare (kostnaden för SMS förfaranden) , kan bli fel om någon otillbörlig kommer åt mobilen, anhörig ,vän eller kanske tom borttappade/stulen mobil )
 
ANNONS