Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ärlig säljare, nätverkstroll eller bedragare. Vad bör/kan/ska Fotosidan göra åt det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
I inlägg #2 skrev PerK
"Annars vore det rätta att som t.ex. Blocket kräva verifikation av identitet med bank ID av säljare/köpare".

Varför är det irrelevant? Jag förstår ärligt talat inte vad du invänder mot.
Varför klippte du bort resten av inlägget?

"När jag ser "konstiga" annonser på Fotosidan rapporterar jag alltid annonsen. Det funkar."

"Vid "väldigt förmånligt erbjudande" av nybliven medlem - betala aldrig i förskott! Jag struntar i sådana annonser för min del."


Detta handlar inte om en annons, vilket ovanstående tyder på att den andre Per trodde. Vad du sen gafflar om kan man verkligen fråga sig.

Nu klickade jag på "Svara". Fick du en notis om det? Jag trodde att notiserna man får helt enkelt är baserade på att det finns nya inlägg, men så enkelt är det alltså inte?
Nej, eftersom du måste ha klippt bort även citatet som sker med "svara"-funktionen. Detta har funnits på i stort sett alla nätforum i tjugo år eller mer. Hur kan man inte veta hur det fungerar?
 

PMD

Aktiv medlem
Varför klippte du bort resten av inlägget?
För att den här deltråden handlar om varför det är relevant eller irrelevant att Blocket kräver Bankid-identifiering av både säljare och kunder.

Jag tycker alltså att det är relevant, men du tycks ha motsatt åsikt. Varför?
Nej, eftersom du måste ha klippt bort även citatet som sker med "svara"-funktionen.
Ja, det gjorde jag, i syfte att utröna om du fick en notis eller inte.
Detta har funnits på i stort sett alla nätforum i tjugo år eller mer. Hur kan man inte veta hur det fungerar?
Detta forum är i stort sett det enda webbaserade forum jag har använt de senaste tjugo åren och jag har inte varit så intresserat av hur det fungerar med notiser. Jag har nöjt mig med att jag ibland notiser när något nytt har skrivits.

Finns det dokumenterat någonstans att man inte får en notis om ett inlägg inte innehåller ett citat? (Frågan borde väl ställas i avdelningen om Fotosidans funktioner om det är viktigt med ett svar).
 

janc

Aktiv medlem
[…KLIPP..]
Men frågan egentligen är vad Fotosidan kan/vill/bör/ska göra för att förhindra oärliga/oseriösa och tillfälliga "medlemmar".

Skulle vara intressant med synpunkter.

/MMVisa bilaga 169215
Man måste nog först ta ställning till vilka beteenden som är så problematiska att det behövs någon teknisk och/eller administrativ åtgärd.

Att någon blir medlem för att strax efteråt avsluta medlemsskapet är väl i sig inget problem? Inte större än ”övergivna” medlemskap som inte loggat in på åtskilliga år eller…?

Ifall någon uppträder oseriöst bör det handla om att bryta mot medlemsreglerna och då ska det anmälas. Detta då beroende på vad man lägger i begreppet ”oseriöst”.

Det är väl i första hand i samband med köp & sälj som oärlighet är ett problem och som påpekats tidigare så är det ett problem man delar med alla köp/sälj tjänster där affären görs upp på distans och möjliga lösningar är i stort sett desamma.

Vad jag kan se är enda möjligheten till lösning krav på tillräckligt säker identitetskontroll vid tecknandet av medlemskap och ev också vid annonsering.
 

PMD

Aktiv medlem
Tro fan att du gör konstiga inlägg när du inte ens vet vad tråden handlar om.
Givetvis vet jag vad tråden handlar om.

Martin, det verkar som att det finns en ganska stor tolerans bland forumets medlemmar för ditt antagonistiska sätt att diskutera, men jag tror att det vore bättre för alla om du använde en lite mindre arg ton.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Är det inte ett rätt rimligt krav att man måste ha varit aktiv medlem en tid, säg en månad, och gjort minst ett annat inlägg eller lagt ut ett foto innan man kan göra inlägg i köp/sälj?
Det skulle naturligtvis inte lösa alla problem, men kanske få bort de som bara blir medlemmar för artt blåsa någon stackare. Till nackdel för de som saknar eget fotointresse men vill försöka sälja fotoutrustningen som de ärvde.
 
ANNONS