Annons

åka hem och fotografera barn - vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jahknee

Avslutat medlemskap
jag har blivit tillfrågad om jag kan åka hem till folk för att fotografera barn. hittils har jag aldrig tackat ja till fotouppdrag men har på senare tid blivit mer och mer sugen på att pröva och nu känner jag att det är dags!

ni som har erfarenhet av barnfotografering, vad bör jag tänka på? saker som jag har skrivit ner är följande:

1. be föräldrarna se till att barnen är utvilade, friska och glada (annars kan vi boka om)
2. att de förbereder med kläder om de ska ha något speciellt på sig. flera uppsättningar kläder om de så önskar.
3. att de förbereder sig med t.ex favoritleksaker och eventuella aktiviteter som de vet att barnet tycker om.

vad finns det mer att tänka på, både vad det gäller förberedelser men även under fotograferandets gång?

Jag har fotograferat mina egna barn en hel del men det har ju inte varit under någon form av press. blir det bra bilder så blir det bra bilder. :) men nu måste jag ju leverera och det är det som känns lite nervöst.
 

wistrom84

Aktiv medlem
Hej!

Jag plåtar också barn hemma. Hemma är bra för barnen tycker jag. Det enda jag har som grej är väl att dom ska vara utvilade och du ska vara relaxad.

Inte göra så stor grej av det och kanske inte för mycket tjat om "att titta hit och le". Utan kryp på golvet och kräla och plåta i olika riktningar. Bra ljus och glada barn så blir det ofta bra bilder.

Följ barnet med kameran så får du dom där härliga spontana bilderna :)
 

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Är det föräldrarna eller du som ska ta fotot. På din lista låter det som du lägger över ansvaret på andra. Barn är barn, men de är framför allt unika människor som alla andra. Se till att du är utvilad, engagerad, behandlar barnen med respekt och vet vad du håller på med som fotograf, så kan du säkert styra upp det hela till att bilderna blir som du vill ha dem.
 

jahknee

Avslutat medlemskap
Är det föräldrarna eller du som ska ta fotot. På din lista låter det som du lägger över ansvaret på andra. Barn är barn, men de är framför allt unika människor som alla andra. Se till att du är utvilad, engagerad, behandlar barnen med respekt och vet vad du håller på med som fotograf, så kan du säkert styra upp det hela till att bilderna blir som du vill ha dem.
självklart måste föräldrarna ta sitt ansvar och göra vad de kan? listan jag skrev ner var mest för att underlätta hela processen. självklart kan de plocka fram kläder, etc, när jag är där. men då tar ju allt bara längre tid.

sen så måste barn vara utvilade, oavsett vad man ska göra. det blir pannkaka av allt annars. och jag kan knappast åka hem till andra och lägga deras barn.

här har vi tyvärr inte riktigt samma syn på saken.
 

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Varför tror du det?

Jag var i fredags till en fotograf med mina två barn, den ena 2år och den andra7år. De var båda trötta efter en lång vecka med långa dagar på dagis. Men skulle jag behöva ta ledigt en hel dag från mitt jobb för att det skulle passa fotografen bäst, då skulle det aldrig bli att köpa några bilder. Men nja, nu träffade jag i alla fall en skicklig fotograf som inte alls blev förfärad även fast 2åringen började gråta och vägrade ha de kläder jag egentligen tänkt ha. Vist samarbetade vi. Men ansvaret ser jag nog helt klart är fotografens. Det blev i alla fall riktigt bra bilder på ca 15min.

Att ge upp innan man ens försökt, det är att garanterat misslyckas.
 

jahknee

Avslutat medlemskap
Varför tror du det?

Jag var i fredags till en fotograf med mina två barn, den ena 2år och den andra7år. De var båda trötta efter en lång vecka med långa dagar på dagis. Men skulle jag behöva ta ledigt en hel dag från mitt jobb för att det skulle passa fotografen bäst, då skulle det aldrig bli att köpa några bilder. Men nja, nu träffade jag i alla fall en skicklig fotograf som inte alls blev förfärad även fast 2åringen började gråta och vägrade ha de kläder jag egentligen tänkt ha. Vist samarbetade vi. Men ansvaret ser jag nog helt klart är fotografens. Det blev i alla fall riktigt bra bilder på ca 15min.

Att ge upp innan man ens försökt, det är att garanterat misslyckas.

jag blir inte förfärad över trötta barn. jag har själv två barn. jag sa inte att man måste boka om bara för att barnen är trötta. barn är olika, vissa blir riktigt kinkiga medans andra orkar med ändå. om föräldrar vet med sig att det kommer att bli katastrof så givetvis bokar man om? allt annat vore ju ren idioti. sen pratar jag inte om en femton minuters studiofotografering. jag pratar om att fotografera barn under en eller flera timmar då de leker och busar. då bör de vara utvilade.

jag förstår inte varför vi har den här diskussionen? håller du inte med mig om att chansen att fotograferingssessionen ska bli lyckad ökar om barnen är utvilade? så varför skulle jag inte be föräldrarna att försöka se till att barnen är utvilade?
 

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Beror ju på bemötandet. Så som det skrevs här, kändes det bara oartigt och onödvändigt och att man lägger över allt på föräldrarna istället för att förstå att det är man som fotograf som är den mest avgörande för hur resultatet blir. Skulle jag möta ett sådant bemötande från en fotograf skulle jag utan tvekan välja en annan fotograf.

Sen tror jag att det inte finns en förälder som skulle välja att ta foton när barnen är trötta om det inte är måste. Så det kommer inte ändra på dem som kan välja, och de som inte kan välja, ja de kan ju inte ändra det ändå, så varför hacka på dem. Istället ta det som det är och alltid göra sitt bästa av den situvation det är.
 

jahknee

Avslutat medlemskap
Beror ju på bemötandet. Så som det skrevs här, kändes det bara oartigt och onödvändigt och att man lägger över allt på föräldrarna istället för att förstå att det är man som fotograf som är den mest avgörande för hur resultatet blir. Skulle jag möta ett sådant bemötande från en fotograf skulle jag utan tvekan välja en annan fotograf.

Sen tror jag att det inte finns en förälder som skulle välja att ta foton när barnen är trötta om det inte är måste. Så det kommer inte ändra på dem som kan välja, och de som inte kan välja, ja de kan ju inte ändra det ändå, så varför hacka på dem. Istället ta det som det är och alltid göra sitt bästa av den situvation det är.
hacka på dem? oj, ja. antingen skriver jag väldigt otydligt (listformen som jag spaltade upp idéerna i kanske kändes aggressivt?) eller så har du inte förstått vad jag menar. :)

en fotograf som kommer med goda råd inför en fotografering anser du vara "hackande"? eller som erbjuder sig att boka om sessionen om föräldrarna tror att barnen är alldeles för trötta? personligen anser jag det vara bra service. råden som jag hade skrivit ner kommer från Tamara Lackey som är en ganska känd barnfotograf.
 

aguita

Ny medlem
hacka på dem? oj, ja. antingen skriver jag väldigt otydligt (listformen som jag spaltade upp idéerna i kanske kändes aggressivt?) eller så har du inte förstått vad jag menar. :)

en fotograf som kommer med goda råd inför en fotografering anser du vara "hackande"? eller som erbjuder sig att boka om sessionen om föräldrarna tror att barnen är alldeles för trötta? personligen anser jag det vara bra service. råden som jag hade skrivit ner kommer från Tamara Lackey som är en ganska känd barnfotograf.
Jag håler med dig jahknee. Själv brukar jag också fota barn och har gjort det med på uppdrag och ser inget konstigt med att ge tips till föräldrar för att göra fotograferingen till en mindre stressig situation.
 

azek99

Aktiv medlem
Instämmer, berätta/prata med föräldrarna hur du tänkt, och fråga hur de själva tänkt. Det du själv skriver jahknee är bra tänk. Praktiska tips är tittutlekar bakom kameran, att fixa något sätt att fästa någon liten figur på kameran (utbytbar, barn tappar i regel snabbt intresset), någon kul mössa el hatt, smidiga kläder då det kommer ålas en del.
Om det är lite äldre barn rekommenderas Marte Meo tänk, att bland annat kommunicera med barnet genom det som händer i leken, att sätta ord på det barnet gör och på samma sätt undra.
Det finns mängder att skriva men sitter med mobilen vilket är smått drygt. Lycka till, eller om det redan är klart!! Hur gick det i så fall?
/Anders
 

Zarah83

Aktiv medlem
hacka på dem? oj, ja. antingen skriver jag väldigt otydligt (listformen som jag spaltade upp idéerna i kanske kändes aggressivt?) eller så har du inte förstått vad jag menar. :)

en fotograf som kommer med goda råd inför en fotografering anser du vara "hackande"? eller som erbjuder sig att boka om sessionen om föräldrarna tror att barnen är alldeles för trötta? personligen anser jag det vara bra service. råden som jag hade skrivit ner kommer från Tamara Lackey som är en ganska känd barnfotograf.
Håller även jag med dig, tycker att dina goda råd är bra:)..lycka till hoppas det har gått bra..jag själv ska ha min första barnfotograffering om två veckor:) ska bli spännande:)
 

snap01

Aktiv medlem
Beror ju på bemötandet. Så som det skrevs här, kändes det bara oartigt och onödvändigt och att man lägger över allt på föräldrarna istället för att förstå att det är man som fotograf som är den mest avgörande för hur resultatet blir. Skulle jag möta ett sådant bemötande från en fotograf skulle jag utan tvekan välja en annan fotograf.

Sen tror jag att det inte finns en förälder som skulle välja att ta foton när barnen är trötta om det inte är måste. Så det kommer inte ändra på dem som kan välja, och de som inte kan välja, ja de kan ju inte ändra det ändå, så varför hacka på dem. Istället ta det som det är och alltid göra sitt bästa av den situvation det är.
ett barn kan man inte styra har dom inte lust så kommer det synas på bilderna. Är det fel dag då är det bättre att köra en annan dag. Jag fotade en liten bebis på 6 veckor som absolut inte ville trots det skulle vara (hans tid) så vi avbröt o tog en promenad o införskaffade fika o drack kaffe. Efter promenaden fikat så gick det betydligt bättre. Minns när mina barn var små o det många år sedan vi tog barnen till (centrum fotografen) o skulle ta bilder när dom var så finklädda i skjortor o etc minstingen som var 1 år ville absolut inte o fotografen sa det kommer gå bra sätt han på stolen. Vad händer? minstingen ramlar när slår i läppen o den svullnar fett...
det blev inga bilder... Att forcera ett barn går inte om bilderna ska bli bra. Det gäller att göra det på deras villkor.
 

snap01

Aktiv medlem
att räkna ut timpris om man vill leva på bebisfoto blir oftast ingen bra betalning, däremot kan det vara rätt kul att fota barn. Ska du få någon ekonomi på det så gäller det att sälja på merförsäljning som album,förstoringar etc.

För att göra bilderna lite mer speciella så kan du tex
ta detaljbilder (om det är en liten bebis så är bilder på fötter händer inte fel)
försök ha en naturlig bakgrund/miljö o kanske inte bara köra en fond bakom (blir oftast skolfoto känsla då)
bygg upp en myshörna med gosedjur etc
Sätt ljuset annorlunda på vissa bilder tex high key,motljus etc
avsätt längre tid än vad du tänkt (stressa inte, blir sällan bra då)

Jag gjorde en gång en rätt läcker bild på en bebis här är den.
 

Bilagor

ANNONS