Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ångest inför teleköp

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D70 och ska nu köpa ett teleobjektiv, jag har inte massor av pengar så jag har kollat på Nikkor 70-300ED.

Jag ska även köpa ett Nikkor 50mm 1.4.

Finns det något alternativ till det teleobjektivet? typ Sigma, Tamron etc som kanske tillochmed har lite bättre ljusstyrka?

Är det ett alternativ att köra 50mm med teleconverters? finns det 6x så att man kommer upp i samma zoom? Hur mycket ljusstyrka blir jag av med?

I den prisklassen kommer du inte att hitta tredjepartsobjektiv som är ljusstarkare. Du kan däremot hitta lite billigare som ger lika bra resultat (Sigma 70-300/4-5.6 APO DG, tex).
Vill du ha bättre ljusstyrka så kommer du att få gå upp en del i pris.

Ett alternativ kan ju dock vara ett begagnat 80-200/2.8. De går att hitta för 3000kr och uppåt beroende på modell och skick.

Telekonverter på 50mm är inget alternativ. Dels så finns det inga 6x dito (inte vad jag vet iaf) och dels skulle skärpan bli lidande. Ljusstyrkan skulle bli f/8.3, om jag inte räknat fel.

ok, då kanske man kan köra ett 1.4x teleconverter på 80-200 för att komma upp mot 300 när man vill det..

Ja, det kan man göra. Det är en mycket bättre idé. :)

Du kan ju även leta efter en begagnad Sigma 100-300/4, men de hittar du kanske inte riktigt lika billigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto