Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
överarbetat histogram
- Trådstartare Josuki
- Start datum
timofej
Aktiv medlem
Det brukar du se i färgövergångar som borde vara jämna men blir randiga istället. Jämnt varierande färg i himmeln är ett vanligt ställe där man ser det. Hudtonerna kan också bli randiga.
Jag tror att om du kan se det på skärmen kommer du att se det i tryck också. Men om du inte ser det på skärmen är det nog inte säkert om det blir ok i tryck. Men måste säga att jag inte är helt säker om det sistnämnda.
Jag tror att om du kan se det på skärmen kommer du att se det i tryck också. Men om du inte ser det på skärmen är det nog inte säkert om det blir ok i tryck. Men måste säga att jag inte är helt säker om det sistnämnda.
E-T
Aktiv medlem
Går det att avgöra säkert om bilden fungerar genom att bara titta på histogrammet
Nej, det går inte att avgöra om en bild kommer att "fungera" i tryck genom att enbart titta på histogrammet. Olika motiv är olika känsliga för posterisering (bandning), bilder med jämna toningar t.ex. en fond eller himmel är mest känsliga. I en färgbild kan man lättare se om man har ett problem genom att titta efter bandningar i de olika färgkanalerna var för sig. Men det är inte alltid lätt att se detta på skärmen och även om RGB-bilden är tillsynes fri från bandningar så kan dessa uppstå (bli synliga) när man konverterar bilden till CMYK. Bifogar ett utsnitt från en hudton i en bild som posteriserat, det första utsnittet är från den gröna kanalen i RGB-läget, den andra från den magenta kanalen när bilden konverterats till CMYK.
...eller måste man alltid göra en provutskrift innan man låter en bild gå i tryck.
Ja, det bästa är att göra en utskrift där man simulerar trycket. En utskrift är alltid bra att göra, inte bara om man tror att det finns risk för posterisering utan även för att lättare kunna bedömma färg och konrtrast också.
Mer att läsa om detta hittar du här:
www.profiler.nu/kursdok.html
"Kolla dina färger inför trycket" och "Slutlig användning"
Mvh
Eva-Teréz
Bilagor
Josuki
Avslutat medlemskap
Tackar för utförlig genomgång. Undrar då: betyder det att en bild kan fungera i fint tryck även om histogrammet ser väldigt glest ut bara det inte förekommer några känsliga bildelement som tex himlar med mjuka tonövergångar?
Vilka motivdelar kan också vara känliga förutom nämnda exempel.
En sista fråga: Har hört att med "spikar" i histogrammet blir det extra svårt att kontrollera resultatet. Är det någon skillnad, resultatmässigt mellan en bild med "spikar" och en med smala mellanrum som går ända ner ?
Vilka motivdelar kan också vara känliga förutom nämnda exempel.
En sista fråga: Har hört att med "spikar" i histogrammet blir det extra svårt att kontrollera resultatet. Är det någon skillnad, resultatmässigt mellan en bild med "spikar" och en med smala mellanrum som går ända ner ?
E-T
Aktiv medlem
Nej, inte om det är väldigt glest. Ca 40 st "gap" i histogrammet brukar man kunna ha och ändå få bilden bra i trycket men i en känsligare bild kan man få problem tidigare.betyder det att en bild kan fungera i fint tryck även om histogrammet ser väldigt glest ut bara det inte förekommer några känsliga bildelement som tex himlar med mjuka tonövergångar?
Alla jämna ytor som tonar från en valör till en annan. T.ex. lacken på en bil, en vit porslinstalrik, en blank plåtskiva...Vilka motivdelar kan också vara känliga förutom nämnda exempel.
Jag har alldrig varit med om eller hört att spikar skulle ge ett svårkontrollerat resultat (men jag tittar gärna på ett exempel om någon har haft problem med detta). Vad som har hänt när man fått spikar är att två toner som innan var två enskilda tonsteg nu är samma valör (sämmre separation i det området i valörskalan), men om det är så som man vill ha sin bild så ska det, vad jag vet, inte ställa till något problem i trycket.Har hört att med "spikar" i histogrammet blir det extra svårt att kontrollera resultatet. Är det någon skillnad, resultatmässigt mellan en bild med "spikar" och en med smala mellanrum som går ända ner ?
Mvh
Eva-Teréz
E-T
Aktiv medlem
Av vilken anledning kan man inte se de uppkomna mellanrummen/spikarna nästa gång man öppnar bilden i photoshop?
Histogrammet visar bara vad som händer i 8-bitar, alltså från 0-255, om du jobbar i "16-bitars"-läge måste du trycka på "uppdatera"-knappen (två pilar som går runt i en cirkelform) eller triangeln med ett utropstecken i för att histogrammet ska uppdateras. Då visar histogrammet om det kommer att finnas några mellanrum eller spikar när du konverterar den till 8-bitar. Uppdatering av histogrammet sker också när du öppnar bilden. Har du däremot mellanrum eller spikar i histogrammet i en 8-bitarsbild kommer dessa att finnas kvar nästa gång du öppnar bilden.
Mvh
Eva-Teréz
clavicl
Aktiv medlem
E-T skrev:
Histogrammet visar bara vad som händer i 8-bitar, alltså från 0-255, om du jobbar i "16-bitars"-läge måste du trycka på "uppdatera"-knappen (två pilar som går runt i en cirkelform) eller triangeln med ett utropstecken i för att histogrammet ska uppdateras.
Oh! Tack för den!
Similar threads
- Svar
- 2
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K






