Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100-400 eller bara 400 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Vad skönt att det inte bara är jag som "velar" och många andra också.Hur funkar en 100-400 med extender 1,4 ,jag vet att autofocus inte funkar med det är inte så viktigt.Tänk om man hade massor med pengar bara att gå in i närmaste affär .....ett av varge tack
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Fungerar nog fint för den som inte kräver AF. Jag skulle personligen inte använda den lösningen utan då hellre gå för ett fast längre tele.
Man bör nog fota med ett par nedbländade steg vid 300-400mm tror jag,,,
Att det blir lite mörkt i sökaren skulle jag nog se som ett av dem stora problemen,,,

Vet att det är folk med denna erfarnehet där ute,,,

Mvh niclas.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
funkar utmärkt

100-400 funkar utmärkt med 1,4 konverter. Har man en EOS 1 eller 3 så funkar också autofokusen. Använder ofta den kombon till fågel. Kolla in min kråkbild i fågelalbumet så ser du hur det kan bli. Det finns en tidigare tråd här på FS med bildexempel på nämnda kombo tråd
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Re: funkar utmärkt

Tonyeagle skrev:
100-400 funkar utmärkt med 1,4 konverter. Har man en EOS 1 eller 3 så funkar också autofokusen. Använder ofta den kombon till fågel. Kolla in min kråkbild i fågelalbumet så ser du hur det kan bli. Det finns en tidigare tråd här på FS med bildexempel på nämnda kombo tråd

AF med eos 1 på (400mm och) f8? Men det är ju perfekt om det fungerar:)!

/Mvh Niclas.
 

Ralph L

Aktiv medlem
Det var nån som sa att det var från EOS 1N, inte första EOS 1:an, som AF fungerar vid bländare 8. Kan någon bekräfta det eller stämmer det inte?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ralph L skrev:
Det var nån som sa att det var från EOS 1N, inte första EOS 1:an, som AF fungerar vid bländare 8. Kan någon bekräfta det eller stämmer det inte?
Vad jag vet så fungerar inte AF och f8 med 1N utan bara eos3 och senare,,,,

Mvh Niclas.

Ps, Jag har eos1n+hs men har inte testat ngt obj med f8 som största bländare,,, men det skall vad jag vet inte fungera.
 

Ralph L

Aktiv medlem
Pratade i helgen med en "guru" och han sa att det var EOS 3, 1V, 1D, 1Ds och 1D Mark II som kunde använda AF vid bländare 8, men bara om man använder mittersta fokuspunkten.

Han brukar ha rätt. :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Låter som att det är en kille med koll, stämmer fint!
Mvh Niclas.

Ps,Skulle vilja se ett test med den nämnda zoomen och EF1,4x nedbländat vs icke nedbländat. Har ingen direkt tro på att det skulle vara en väl lyckad lösning.
 

The Champ

Aktiv medlem
Det blev ett 100-400/4,5-5,6L IS USM iallafall och kommer att köpa till en extender 1,4 när jag hittar någon begagnad.Väntar nu bara på leverans,inget är som väntans tider.Vill ha det nuuuuuuuuuuu
Tack för alla råd och kommentarer.
Owe
 
ANNONS