Annons

100-400 IS + tc 1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har tidigare frågat om Canongluggen 100-400 IS USM. Nu skulle jag vilja veta hur den funkar med tc 1,4. Jag har en EOS 3 så autofokusen funkar, men hur blir det skärpemässigt. Har någon testat kombinationen så delge gärna era åsikter.
Tack på förhand!

vad jag har hört så ger 100-400zoomen otroligt bra resultat tillsammans med 1.4x konvertern. Vad det innebär rent praktiskt upplever du bäst själv genom att provskjuta lite =)

det blir svårt

Det blir lite svårt. Har inte köpt objektivet ännu och vill veta först hur det funkat med min 1,4 TC.

Om det är Canons 1.4x extender så tappar du i princip ingenting i AF-hastighet. Skärpemässigt tappar du inte något vid 100mm eftersom objektivet i sig blir bättre vid 140mm än vid 100mm. Dock tappar du en aning kantskärpa vid full öppning.

Vid 400mm uppför sig objektivet ungefär likadant.

Dvs.. det är ingen för ögat märkbar skillnad tillsammans med EF 1.4x

Med 2x extendern tappar man dock en hel del.

Detta baserat på Canons uppgifter och inte mina egna erfarenheter. Hoppas det hjälper dig en bit på vägen.

Jeg ville uansett mye heller ha kjøpt en 70-200 f:2,8 (evt med IS).

Jeg skjønner ikke at noen i hele verden gidder å legge så mye penger i 4,5-5,6-optikk. Det kan jo ikke brukes til noe annet enn bilde i sollys.

Ole

olelos skrev:
Jeg ville uansett mye heller ha kjøpt en 70-200 f:2,8 (evt med IS).

Jeg skjønner ikke at noen i hele verden gidder å legge så mye penger i 4,5-5,6-optikk. Det kan jo ikke brukes til noe annet enn bilde i sollys.

Ole

Nja.. knappast.. det låter som du gått i fällan att 2.8 måste man bara ha..

Jag har numera den inställningen att bländare 8.. det är grejor det.. ;)

Dessutom har den oxå IS vilket gör det ännu mer användbart än ett "vanligt" f5.6.

Sen är det ju frågan om brännvidd oxå.. Vill man ha 400mm så går det ju inte att köpa ett 70-200... för även ett 70-200/2.8 blir med en 2x 400/5.6, dessutom ett klart sämre 400/5.6.

Nei, jeg mener absolutt ikke at 2,8 må man ha.

Men, prisen er bare litt høyere på 70-200 enn 100-400, og da mener jeg 70-200 med IS er et langt mer anvendelig objektiv.

Hver blender er mye verdt!

det beror väl på

Att 80-200 är ett användbart objektiv kan kanske stämma. Men då det är brännviderna mellan 200-400 ,och högre med tc, som jag är ute efter så faller det objektivet bort. Jag ska ha objektivet till framför allt fågelfotografering. Bländare 8 (med tc 1,4) lär inte bli något problem med IS. Har kört handhållet med axelstativ med bl 5,6 och 8 och det brukar bli bra utan IS. Så frågan är bara om skärpan räcker till.

Tony.. på den frågan skulle jag svare ett bästämt......................joaa.. ;)

ANNONS