Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1000D - Problem med blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Perditionart

Ny medlem
Min inbyggda blixt har börjat strejka.
Verkar som den fått för sig att jag har en okompatibel blixt satt på kameran. Någon som vet någon lösning på problemet?

Byta märke till en riktig kamera kanske? Nä, skojar bara. ;)

Har ingen erfarenhet av liknande problem, men det kanske är skit i kabelskon till den externa blixten så att det kortsluter mellan några av kontakterna? Det är det enda jag kan komma på förutom att det är något internt fel.

Till höger i blixtskon (sett bakifrån) sitter där en liten "knapp" under det fjädrande blecket, är denna nedtryckt tror kameran att det sitter en extern blixt där och hittar den inga ETTL kommunikation tror kameran att det är en "dum" extern blixt. Prova att ”mixtra" lite med knappen föra att se om kontakten fastnat.

Till höger i blixtskon (sett bakifrån) sitter där en liten "knapp" under det fjädrande blecket, är denna nedtryckt tror kameran att det sitter en extern blixt där och hittar den inga ETTL kommunikation tror kameran att det är en "dum" extern blixt. Prova att ”mixtra" lite med knappen föra att se om kontakten fastnat.

Tack! Fungerade perfekt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto