Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Highbeam

Aktiv medlem
Saxat från http://nikonrumors.com/
Översatt till svenska med google translator


Nikon planerar att tillkännage en ny D5000, som skulle följa D40, D60 raden under nivån DSLR. Specifika detaljer är att uppenbaras på dagen för offentliggörandet är det dock sägas ha förbättringar på 3 fokuseringspunkterna (Jag tror att 9 skulle vara bra), och resultat i fråga om bilden skulle vara nästan identisk med D90. Detta är enligt en person som han / hon vet i Nikon högkvarter, som påstår sig ha fått ett officiellt dokument som hänvisar till ovan. Också, liksom D40 och D60, restriktioner för AF motor stannar.
 

jonasy

Aktiv medlem
Specifikationerna är ju inte direkt svåra att lista ut. Naturligtvis kommer den få D90-sensorn och troligtvis Live View, mindre troligt videofunktion. Samma hus som D60 men antagligen någon mindre förändring.
 

j-olsson

Aktiv medlem
D40n håller ju på att upphöra, så det är väl inte omöjligt att det kommer en ny kamera i den klassen. Rimligt vore väl D90s- sensor, Live-View, fräschare LCD. Kanske lika bra att vänta till efter PMA innan man bestämmer sig för kamera...
 

AndyK

Aktiv medlem
Känns som ngt är på G. Eller så vill Nikon bara bli av med sina D40, 3590:- på NetOnNet med kit-objektiv. Billigt är det iaf...
 

p.cole

Aktiv medlem
ja, hoppas går ju. (bara inte tjejen slår ihjäl mig nu för att ja fått henne att köpa en d60)
 
Senast ändrad:

AndyK

Aktiv medlem
Varför så fånigt namn? Vad är det för fel på D10, D20, D30 eller t.o.m. D65? Varför helt plötsligt byta "serie"?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Varför så fånigt namn? Vad är det för fel på D10, D20, D30 eller t.o.m. D65? Varför helt plötsligt byta "serie"?
En lägre serie antyder att kameran är äldre än sina föregångare så det går bort. D65 skulle funka men vad skall efterträdaren heta? D70 och uppåt är som bekant redan upptaget. Lättare att "kasta upp" instegskamerorna i en helt egen serie. Nu har semipro DXXX att spela med, prosegmentet kan köra fram till D9 and so on. D5000 blev det nog för att D1000, 2000, 3000 och 4000 inte skall vara för likt D100 till kommande D400.

En personlig teori bara...varken mer eller mindre. Det kan ju vara helt åt helsike fel - man kanske bara hade en spontan namntävling på afterworkfyllan vad vet jag :)
 

Jonas Nylund

Aktiv medlem
Finns lite info om D5000 och D900 på nätet.
Det som det finns mest info om och utförligast beskrivning är D800.

På D800 finns även en del bilder.

Kolla länken
http://www.photographybay.com/2008/07/23/nikon-d800/

//Michael
Mitt första intryck var:
Vilket obekvämt vertikalgrepp.
Sen börjar man leta detaljer, och det ser inte ut som att det finns nån sekundär ratt på vertikalgreppet. Om det inte gör det så är det knappast bilder från Nikon.
Dessutom såg den väldigt ful ut, tycker jag, vilket Nikons kameror sällan är.
 

p.cole

Aktiv medlem
Den har ju inget grepp på undersidan, sen är ju vanliga greppet smalare än det brukar vara..

luktar bs i min näsa
 

Mesch

Aktiv medlem
De kunde ju fortsatt i Dxx-serien t.ex.
Skulle den ha fått namnet D45 eller ska de stega ner till D30?

Tycker att Nikon gör helt rätt har man fyra nivåer på hus så är det rimligt att man har fyra skilda serier. Dxx börjar dessutom bli trångt D40 D50 D60 D70 D80 D90 är ju tagna redan.

Frågan är vad ersättaren till D90 kommer att heta :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Skulle den ha fått namnet D45 eller ska de stega ner till D30?

Tycker att Nikon gör helt rätt har man fyra nivåer på hus så är det rimligt att man har fyra skilda serier. Dxx börjar dessutom bli trångt D40 D50 D60 D70 D80 D90 är ju tagna redan.

Frågan är vad ersättaren till D90 kommer att heta :)
De skulle ju kunna börja på D10... Eller börja med att ändra en-talen i namnen, t.ex. D41, D51, D61, alt. D45, D55, D65... De gjorde ju ngt i den stilen med sina analoga kameror, de hette ju F601 och F65.
 

Mesch

Aktiv medlem
De skulle ju kunna börja på D10... Eller börja med att ändra en-talen i namnen, t.ex. D41, D51, D61, alt. D45, D55, D65... De gjorde ju ngt i den stilen med sina analoga kameror, de hette ju F601 och F65.
Fast nu har de fyra nivåer på hus och då är det logiskt med fyra nummerserier.
(Det har Nikon aldrig haft tidigare)

D3 pro
D300 semi pro
D90 consumer
D5000 entry level

Sedan har ju D700 rört till det en aning i alla fall, hade varit smartare att kalla den D400x och därmed gjort alla x-modeller kopplade till FX sensor.
Då hade man kunnat släppa en D400 DX oxo som uppföljare till D300

Vill man tvinga in ännu mer logik så borde väl husen numreras så här:
D3DX pro DX-sensor
D3FX pro FX-sensor
D30DX semi pro dx (D300 alltså)
D40FX semi pro fx (D700 alltså)
D900DX advanced consumer dx (D90)
D5000DX entry level dx(D5000)

Spelar å andra sidan ingen som helst roll, jag reagerade bara på att karlstorck tyckte namnet var korkat. D5000 är inte mer korkat än D41 eller någon annan siffra. Jag tycker till och med att 5000 är ett smart val av de skäl jag anger ovan.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Bara att inse att Nikons namngivningssystem redan är lite av ett mysterium, jag ser inte hur en D5000 hade gjort det mer eller mindre förvirrande. Canons namngivning känns ju klart mer intuitivt.
 
ANNONS