Annons

Första Nikonkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian D

Medlem
Hej, länge har ett fotointresse pyrt under ytan och nu ska det bli av att köpa utrustning och se om det är nåt för mig. Jag har fastnat för Nikon D40 som verkar vara en bra nybörjarkamera. Som jag känner mig själv brukar jag sällan nöja mig med "sådär" utan vill ha det bästa man kan få för pengarna. Frågan är om en sån kamera räcker för mig eller borde jag gå på D60 eller högre? Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera senare skulle objektiven passa??

Planen just nu är att köpa en D40 med 18-55 + 55-200 för 5000 kr, samt ett macroobjektiv då jag mest fascineras av macrofotografi. Varpå nästa fråga, kan man ta bra bilder med en D40 med rätt macro objektiv?

Sammanfattning av frågor + några till:
1. Räcker D40 som nybörjarkamera?
2. Duger D40 till macrofotografering?
3. Är det bättre att köpa ett 18-200 istället för att ha 2 objektiv? (Hört att det är bra som reseobjektiv, Thailand resa är på g)
4. Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera passar objektiven?
 

Mesch

Aktiv medlem
Hej, länge har ett fotointresse pyrt under ytan och nu ska det bli av att köpa utrustning och se om det är nåt för mig. Jag har fastnat för Nikon D40 som verkar vara en bra nybörjarkamera. Som jag känner mig själv brukar jag sällan nöja mig med "sådär" utan vill ha det bästa man kan få för pengarna. Frågan är om en sån kamera räcker för mig eller borde jag gå på D60 eller högre? Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera senare skulle objektiven passa??

Planen just nu är att köpa en D40 med 18-55 + 55-200 för 5000 kr, samt ett macroobjektiv då jag mest fascineras av macrofotografi. Varpå nästa fråga, kan man ta bra bilder med en D40 med rätt macro objektiv?

Sammanfattning av frågor + några till:
1. Räcker D40 som nybörjarkamera?
2. Duger D40 till macrofotografering?
3. Är det bättre att köpa ett 18-200 istället för att ha 2 objektiv? (Hört att det är bra som reseobjektiv, Thailand resa är på g)
4. Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera passar objektiven?
Nu häller du förmodligen bensin på brasan. Denna topic har precis behandlats med en hel del bittra ord mellan olika förståsigpåare.

D40 är en ok kamera men den börjar bli gammal, Nikon tillverkar den inte längre.

Alla typer av foto kan göras med D40 & den är tänkt som nybörjarkamera.

Alla objektiv som passar på D40 passar på alla andra Digitala Nikon (och de flesta analoga också för den delen)

18-200 är ett bra objektiv, smidigheten med objektivet är att man aldrig behöver byta objektiv till skilnad från ditt alternativ.

Om du har råd så lägg på för att få en D90 med 16-85mm, speciellt som du sällan nöja mig med "sådär" som du skriver.
Nikon D40 är "sådär" skulle jag vilja säga.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag skulle vilja tillägga en sak till det svar du redan fått av Kjell. D40 brusar betydligt mer än D60/D90 och uppåt.
 

Sebastian D

Medlem
Pratade med min far som har jämfört och han köpte själv en D60, han tyckte att det räckte för honom. Skulle vara kul att se några bilder så man kan jämföra, en portfolio med bilder tagna med D40 och D60. Sen så farsan att det är ganska mycket upp till fotografen och objektivet i det stora hela, vilket jag kan förstå. Just nu siktar jag på en D60 med 18-200, måste läsa lite mer dock.
 

Mesch

Aktiv medlem
Pratade med min far som har jämfört och han köpte själv en D60, han tyckte att det räckte för honom. Skulle vara kul att se några bilder så man kan jämföra, en portfolio med bilder tagna med D40 och D60. Sen så farsan att det är ganska mycket upp till fotografen och objektivet i det stora hela, vilket jag kan förstå. Just nu siktar jag på en D60 med 18-200, måste läsa lite mer dock.
Du har en smart far, lyssna på honom :)
 

dokido

Aktiv medlem
d60 är en liten kamera och 18-200 ganska långt objektiv
det kanske fungerar men kanske känns obalanserat
känn på kamerorna med objektiv på

tvivlar på att det är nån större skillnad i bildkvalité mellan d40 o d60, jag har dock bara haft d40 så jag vet inte

bara 3 autofokus punkter tycker jag är lite klent dock
tror det är samma på d60

synd att de höjt priset på d80 igen, annars skulle jag nog hellre tagit den än d60

och som sagt, troligen släpps en ny kamera om några timmar vilket kanske pressar priserna om inte annat
 

Sebastian D

Medlem
Tack för tipsen allihop, jag ska ta mig till "Mediamakt" och känna lite på olika kameror.

Föresten det ingår nån slags foto kurs på nån timma när man köper en Nikon, har någon varit på den och är det nåt att ha i så fall?
 

Mesch

Aktiv medlem
Tack för tipsen allihop, jag ska ta mig till "Mediamakt" och känna lite på olika kameror.

Föresten det ingår nån slags foto kurs på nån timma när man köper en Nikon, har någon varit på den och är det nåt att ha i så fall?
Mediamarkt, min nya favoritaffär :)
(ligger på gångavstånd från jobbet)

Det mesta finns uppe med laddade batterier.
Ofta rätt bra priser, kolla dock alltid upp priset för ibland så är det helt åt skogen.

Kursen har jag ingen koll på men den ingår och ingen information är värdelös så gå på den om du får chansen.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Mycket hänger på objektiven du använder, mycket mer än på kamerahuset i fråga. Iaf när du håller dig i den klassen du kikat på.

Jag skulle undvika 18-200 och liknanade "långzoomare", kolla istället på ett 18-55 kompleterat med ett mickro-nikkor.
Kanske 105mm af-s om du har råd, annars kan du kolla på mickor-nikkor 105mm MF, vill du gå riktigt billigt men ändå få toppkvalite ska du kolla på 105/2,5 + mellanring.
Om du inte känner behövet av att sträck ut dig på tele-sidan så är Mickro-nikkor 55mm en odödlig klassiker.

Gemensamt för nästan alla mickor-nikkor är att de inte bara ger knivskarpa resultat på nära håll utan även på längre avstånd.
Alla finns antagligen recenserade här på fotosidan så du kan kolla.
 

Janne B

Aktiv medlem
Nejdå, bara massa dösnack här enligt mitt förmenande. Köp du ett 18-200 så har du ett objektiv vars bildvinkel täcker det mesta. Bilderna har du så att säga i ditt huvud och kameran är bara redskapet att göra dem. Du kommer garanterat aldrig under normala ljusförhållanden att se någon som hels skillnad på bilderna vilket objektiv du ens knäpper med. När sedan hösten och mörkret kommer har du själv skaffat dig en idé om vad du behöver och kan möjligen börja se dig om efter något ljusstarkare objektiv. Jag har många olika objektiv att välja på, men i 90 procent av fallen sitter ett 18-200 på, och varför mina bilder inte blir lika bra som många andras skall jag bannemig inte skylla objektivet för;-)
Mvh
JB
 

dokido

Aktiv medlem
tja, 18-200 är väl ganska ok, hade ett förut också, men i utsträckt läge är den (kanske, relaterat till d60 alltså) lite tung, sen vet jag inte om de fixat till krypningen än. dvs. efter ett halvår så åker den ut av sig själv när den tippas nedåt. Är nog ganska perfekt för utlandsresa om man vill ha någotsånär tele. beror ju på vad man fotar förstås, kanske en 16-85 räcker annars? den har jag på till 90% . duger dock inte vid fågelfoto.
 

Sebastian D

Medlem
Den lilla erfarenhet jag fått var när jag och tjejen var på en djurpark och hon hade ett 18-55 objektiv. Man ville zooma in mer hela tiden. 18-200 är väll tänkt för min del för att man på resa inte ska missa en bild för att man ska plocka om objektiven.
 

jaracing

Aktiv medlem
Jag kör också med ett 18-200mm funkar bra, men det kanske blir lite stort på en D40/D60 ? Min fundering är om inte en lätt begagnad D80 skulle vara ett bättre köp eller om man har tur att hitta en begagnad D90 till bra pris.

Kursen som medföljer är helt okej tycker jag, fast jag skulle nog kalla den för en "levande" snabbguide istället för kurs. Fast det blir lättare att fatta vad som står i instruktionsboken efter att ha gått den.
 

Sebastian D

Medlem
Ni nämner hela tiden att 18-200 objektivet är för stort för kameran, är det utseendemässigt eller känns det fel att hålla? Jag vet iofs inte hur stort det är men jag ska be kompisen att ta med sin Canon EoS och sitt 18-200 så får jag känna på det.
 

dokido

Aktiv medlem
nej inte utseendet men när man kör på 200 mm så blir den ju rätt lång och d60 är rätt liten så det blir ingen tyngd bakåt som tar emot, obalans, men det kanske är en vanesak, jag vet inte, det kanske fungerar jättebra, men känn helt enkelt på kameran så fattar du, en del tycker d60 är lagom stor, för mig var den för liten
 
ANNONS