** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Första Nikonkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nåt i det du säger, alla har vi olika stora händer. Tjejens D40 är på gränsen till för liten för mig. Vad väger hela kalaset tror ni?
 
du kan kolla på dpreview.com där står vad saker o ting väger och du kan jämföra kameror, iofs vet jag inte om objektivets vikt står (cyberphoto)

d40 väger ju nästan ingenting så det kan inte bli så mycket
d40 väger 500g o 18-200 väger 500g
 
Okej, då blir det som att hänga 1kg i nacken med andra ord, klart lite jobbigt. Tack för hjälpen, väldigt skönt att få snabba bra svar här, tror jag kommer trivas.
 
Nikkor 18-200

Har en D300 med 18-200 zoomen. Köp inför en resa i miljöer där man inte gärna fipplar med objektivbyten, men ändå vill täcka in hela området vidvinkel till tele. Fungerar perfekt, bara man är beredd att acceptera de optiska kompromisser som följer av det extrema zoomomfånget:
1. Skärpan är inte i toppklass i något läge. och är ganska klen särskilt i 200-läget.
2. Distortionen är påtagligt, så om du ofta plåtar i miljöer med mycket raka linjer så kan det bli störande - för naturfoto spelar det ingen roll.
3. Storleken och vikten är - som många redan påpekat - ett minus; kanske inte på D300 som jag gärna använder med batterigrepp, men på ett litet lätt hus kan det nog bli problem. Så om skifte av objektiv inte är något problem, så skulle jag nog fundera på de lätta kitobjektiven 18-55 + 55-200, alternativt 18-105 + ett fast 200 eller 300 mm teleobjektiv.
Men jag kan rekommendera 18-200-objektivet. Jag har dock valt att komplettera med Sigmas 10-20 mm vidvinkel + ett äldre fast 24 mm AF-Nikkor som jag har som normaloptik (motsvarar ju en 35 mm i småbildsformatet). Mvh, FiCa1
 
ANNONS