Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
10D vs 300D
- Trådstartare Walle
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Bildkvalité = Ja, troligtvis mimimal skillnad eftersom det är en liknande CMOS som i 10D
Byggkvalité = Nej, jämför en EOS 30 med EOS 300V..
Snabbhet = Nej, 10D tar 3bps, 9 bilder. 300D tar 2.5bps, 4 bilder
Användarvänlighet = Tveksamt, jag tycker att vissa funktioner verkar krångliga, då det saknas en bakre inmatningsratt..
Byggkvalité = Nej, jämför en EOS 30 med EOS 300V..
Snabbhet = Nej, 10D tar 3bps, 9 bilder. 300D tar 2.5bps, 4 bilder
Användarvänlighet = Tveksamt, jag tycker att vissa funktioner verkar krångliga, då det saknas en bakre inmatningsratt..
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Är det kanske så att till och med Gamla D60 är snabbare?
andgi
Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Är det kanske så att till och med Gamla D60 är snabbare?
Ja den skiljer sig bara marginelt från 10D på den punkten: 3bps, 8 bilder.
RolandM
Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att elektroniken är den samma i båda kamerorna. Processorn som sitter i har med all säkerhet en programvara som styr kamerans funktioner och däär görs begränsningarna jämfört med 10D. Gissningsvis kommer även samma paket att placeras i kompaktkamera framöver, där funktioner anpassas efter kamerans målgrupp.
Minns hur gamla tideres datorers minne uppgraderas genom at en tekniker kom ut och tog bort en bygel på kretskortet och debiterade en fantasisumma för det nya minnet, som redan satt på kortet vid leverans...
Minns hur gamla tideres datorers minne uppgraderas genom at en tekniker kom ut och tog bort en bygel på kretskortet och debiterade en fantasisumma för det nya minnet, som redan satt på kortet vid leverans...
300D har en "finess" som gör att jag förmodligen skulle välja bort den om jag var Canonist. Man kan inte välja ljusmätningsmetod utan kameran gör det åt en. Vid automatexponering är det enbart evaluerande mätning och vid manuell exponering enbart centrumvägd. Utsnittsmätning finns tillgänglig i både auto och manuell men bara genom att man håller in en knapp. Jag gissar att 10D är befriad från såna "uppgraderingsfrämjande finesser".
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Är det bättre att köpa en begagnad D60 än att gå på en 300D för i stort sätt samma pengar?
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Är det bättre att köpa en begagnad D60 än att gå på en 300D för i stort sätt samma pengar?
Det är väl svårt att veta innan den kommer så att man har testat den
Men det handlar väl mycket om vad man premierar, bildkvalite eller fler funktioner? Om nu kvaliten är bättre p ga nyare CCD?
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Det jag också har funderat på i och med 300D är gjord i plast, hur hållbar är bajonetfattningen. En del objektiv kan ju vara rätt så tunga. Sedan kan man se det från en annan sida, kameran och det medföljande objektivet EF-S 18-55 väger inte så mycket...inte så dumt ibland att ha en lätt kamera.
Jag blev tänd på att beställa en...Äh, fortfarande osäker! Kanske bättre att vänta tills priset har pressats lite på en 10D.
Jag blev tänd på att beställa en...Äh, fortfarande osäker! Kanske bättre att vänta tills priset har pressats lite på en 10D.
wader
Ny medlem
Bengt-Arne skrev:
... Sedan kan man se det från en annan sida, kameran och det medföljande objektivet EF-S 18-55 väger inte så mycket...inte så dumt ibland att ha en lätt kamera.
En sak som är viktig att komma ihåg när det gäller den nya optiken är att EFS optiker INTE passar på analoga kameror (eos 300v mfl)
janne ö
Aktiv medlem
Med 300:an så börjar även jag att se en del fördelar med digital kamera. Tänkte förenkla familjefotandet.
Mina frågor är då.
Går det att stänga av autofocusen och focusera manuelt?
Sen det här med ljusmätningen, om man väljer helt manuellt läge vad blir de tdå för mätmetod? Spotmätning?
Kan man använda äldre blixtsystem, typ Metz och Braun blixtar?
Mina frågor är då.
Går det att stänga av autofocusen och focusera manuelt?
Sen det här med ljusmätningen, om man väljer helt manuellt läge vad blir de tdå för mätmetod? Spotmätning?
Kan man använda äldre blixtsystem, typ Metz och Braun blixtar?
Walle
Aktiv medlem
Kan inte svara på det, dock kan jag direkt säga att det inte blir spotmätning...inte ens 10D har spotmätning.
FouFoto
Aktiv medlem
Här har ni url till manualen för 300d.
http://www.canoneos.com/digitalrebel/download/manual.pdf
evaluerande mätning
centrumvägd
Utsnittsmätning (9%)
http://www.canoneos.com/digitalrebel/download/manual.pdf
evaluerande mätning
centrumvägd
Utsnittsmätning (9%)