Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D vs 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vad är dom grundläggande skillnaderna?

Kan 300D "tävla" med 10D i bildkvalitet, byggkvalitet, snabbhet och användarvänlighet?

Bildkvalité = Ja, troligtvis mimimal skillnad eftersom det är en liknande CMOS som i 10D
Byggkvalité = Nej, jämför en EOS 30 med EOS 300V..
Snabbhet = Nej, 10D tar 3bps, 9 bilder. 300D tar 2.5bps, 4 bilder
Användarvänlighet = Tveksamt, jag tycker att vissa funktioner verkar krångliga, då det saknas en bakre inmatningsratt..

En sak som skiljer är att man inte kan välja autofocussytemen "one shot" och "ai servo" manuellt utan kameran väljer själv (ai focus)

Detta gör att det är väldigt svårt att fota sport och action.

\Tomas

Jag skulle tippa på att elektroniken är den samma i båda kamerorna. Processorn som sitter i har med all säkerhet en programvara som styr kamerans funktioner och däär görs begränsningarna jämfört med 10D. Gissningsvis kommer även samma paket att placeras i kompaktkamera framöver, där funktioner anpassas efter kamerans målgrupp.

Minns hur gamla tideres datorers minne uppgraderas genom at en tekniker kom ut och tog bort en bygel på kretskortet och debiterade en fantasisumma för det nya minnet, som redan satt på kortet vid leverans...

300D har en "finess" som gör att jag förmodligen skulle välja bort den om jag var Canonist. Man kan inte välja ljusmätningsmetod utan kameran gör det åt en. Vid automatexponering är det enbart evaluerande mätning och vid manuell exponering enbart centrumvägd. Utsnittsmätning finns tillgänglig i både auto och manuell men bara genom att man håller in en knapp. Jag gissar att 10D är befriad från såna "uppgraderingsfrämjande finesser".

Bengt-Arne skrev:
Är det bättre att köpa en begagnad D60 än att gå på en 300D för i stort sätt samma pengar?

Det är väl svårt att veta innan den kommer så att man har testat den :)

Men det handlar väl mycket om vad man premierar, bildkvalite eller fler funktioner? Om nu kvaliten är bättre p ga nyare CCD?

Kvaliten är nog för alla praktiska sätt likvärdig, utom att du bara kan köra upp till 1600 på 300D, vet inte hur det var med D60 om det var samma som 10D.

D60 klarar max upp till 1000.

Frågan är vad det sitter för autofocusmodul i 300D, förhoppningsvis är den bättre än den som sitter i D60 vilken hade kass autofokus.

Tack alla! Nu vet jag att 300D inte är intressant för mig. Blir en 10D som jag hade tänkt från början.

Det jag också har funderat på i och med 300D är gjord i plast, hur hållbar är bajonetfattningen. En del objektiv kan ju vara rätt så tunga. Sedan kan man se det från en annan sida, kameran och det medföljande objektivet EF-S 18-55 väger inte så mycket...inte så dumt ibland att ha en lätt kamera.
Jag blev tänd på att beställa en...Äh, fortfarande osäker! Kanske bättre att vänta tills priset har pressats lite på en 10D.

Bengt-Arne skrev:
... Sedan kan man se det från en annan sida, kameran och det medföljande objektivet EF-S 18-55 väger inte så mycket...inte så dumt ibland att ha en lätt kamera.
Jag blev tänd på att beställa en...Äh, fortfarande osäker! Kanske bättre att vänta tills priset har pressats lite på en 10D.

En sak som är viktig att komma ihåg när det gäller den nya optiken är att EFS optiker INTE passar på analoga kameror (eos 300v mfl)

Att Canon kommer med en ny serie av optik oroar mig lite.

Jag hade hoppats att utvecklingen stegvis skulle medföra att DSLR för vanliga konsumenter går mot större och större sensorer. Så vi slipper brännviddsförlängning på DSLR under 10000:-.

Med 300:an så börjar även jag att se en del fördelar med digital kamera. Tänkte förenkla familjefotandet.

Mina frågor är då.
Går det att stänga av autofocusen och focusera manuelt?
Sen det här med ljusmätningen, om man väljer helt manuellt läge vad blir de tdå för mätmetod? Spotmätning?

Kan man använda äldre blixtsystem, typ Metz och Braun blixtar?

Visst går det att stänga av AF. Gäller alla Canon EOS kameror/objektiv.

Vid manuell inställning mäts ljuset "centrumvägt".

ANNONS
Götaplatsens Foto