Annons

Nikon SB-600 och batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har en Nikon SB-600 blixt som jag relativt sällan använder men varje gång jag tar upp den ur väskan så det mer en regel än ett undantag att batterierna är slut. Har testat med några olika märken (mest laddningsbara) på batterierna men det hjälper inte.

Nu skall tilläggas att det kan gå en månad eller två mellan gångerna jag använder blixten men kan det vara fel på blixten? Inte skall väl batterierna laddas ur så helt utan användning?

Jag får ladda batterierna varje gång jag skall använda blixten och det fungerar ju så länge man har lite framförhållning men det känns inte rätt.
 
laddningsbara batterier själlvurladdar snabbare än alkaliska eller litium batterier.

om du skkal köra laddningsbara finns det snabbladdare, ända ned till 15 minuter för att ladda batterierna. kolla bara så den laddar så många batterier du vill på utsatt tid. en del laddar 2 st. på angiven tid fastän det ryms 4 i laddaren.
 
laddningsbara batterier själlvurladdar snabbare än alkaliska eller litium batterier.

om du skkal köra laddningsbara finns det snabbladdare, ända ned till 15 minuter för att ladda batterierna. kolla bara så den laddar så många batterier du vill på utsatt tid. en del laddar 2 st. på angiven tid fastän det ryms 4 i laddaren.
men... är det rimligt att de laddar ur sig på en månad eller två?
 
Jag har också en SB600 men jag upplever inte att blixten är helt urladdad mellan varven trots att det även i mitt fall kan gå säkert två månader mellan användningarna. Jag använder Vartas 2700 mAh NiMH. Man bör vara medveten om att de har en relativt hög självurladdning. Stänger du av blixten med On/Off-knappen eller låter du den bara var på?
 
Jag har också en SB600 men jag upplever inte att blixten är helt urladdad mellan varven trots att det även i mitt fall kan gå säkert två månader mellan användningarna. Jag använder Vartas 2700 mAh NiMH. Man bör vara medveten om att de har en relativt hög självurladdning. Stänger du av blixten med On/Off-knappen eller låter du den bara var på?
Jag stänger av den med On/Off-knappen och kör med 2450mAh batterier. Håller på att ladda batterierna just nu och får väl göra några tester med hur länge de egentligen klarar. Problemet är ju att man hinner glömma bort en del med tiden. Får väl skriva en liten lapp med senast använt datum och lägga i blixtfodralet för nästa gång jag tar upp den.
 
Testa med vanliga batterier istället för laddbara.

Använder du den inte oftare, borde det inte vara något problem.

Min SB600 använder jag ungefär lika ofta som du, och i den har jag i regel vanliga batterier (typ IKEA eller något billigt). Brukar funka bra, och jag byter typ två eller tre gånger per år (däremot måste man förstås ha en extra uppsättning med sig ut, så att man inte står utan).
 
Det finns en relativt ny sort uppladdningsbara batterier som heter GP ReCyko+. Dom ska hålla laddningen till 80% efter ett år. Rätt stor skillnad mot de traditionella uppladdningsbara som håller nån månad.
 
Kör "aldrig" med vanliga alkalika då det är dumt ekonomiskt och miljömässigt, uppladdningsbara NiMH är defacto standard idag och som det nämns; kolla in testvinnarna ovan eller Sanyos Eneloop (rekommenderas av Strobist killen) som också står emot urladdning. Jag kör GPs 15min laddare med 2700mAh och de känns utmärkta med en SB600.
 
Använder uppladdningsbara batterier

Jag använder Canons Speedlite 430EX och kör också med uppladdningsbara batterier GP AA 2700mAh som jag köpte hos Batteriexperten. Jag tycker det har fungerat prima, men som någon skrev tidigare så ha man ju ibland den fula ovanan att glömma att stänga av blixten helt... Har du kollat hur gamla dina uppladdningsbara batterier är så att det inte är mer eller mindre uttjänta?
 
Jag har en Nikon SB-600 blixt som jag relativt sällan använder men varje gång jag tar upp den ur väskan så det mer en regel än ett undantag att batterierna är slut. Har testat med några olika märken (mest laddningsbara) på batterierna men det hjälper inte.

Nu skall tilläggas att det kan gå en månad eller två mellan gångerna jag använder blixten men kan det vara fel på blixten? Inte skall väl batterierna laddas ur så helt utan användning?

Jag får ladda batterierna varje gång jag skall använda blixten och det fungerar ju så länge man har lite framförhållning men det känns inte rätt.

Tycker inte att det låter rimligt med den urladdningen. Kör iofs SB-800 själv.
Självurladdning planar väl ut och helt tomma (oanvändbara) ska de inte bli på två månader tycker jag.

Min blixt står dessutom ofta i "stand by" men jag har ändå inte samma problem som du.
(kör både äldre batterier med hög urladdning och nya som ska hålla laddning bättre)

Lösningen som jag har är:
En laddare som kan ta 8 batterier och underhållsladda hemma, så jag alltid kan ta med nyladdat vid behov. (förkortar iofs livslängden på batterierna)
Alkaliska som reserv i väskan.
 
Senast ändrad:
Nickel-Metallhydrid-tekniken verkar just ha gått igenom någon sorts teknikskifte. Jag köpte den nya generationens batterier, och de håller betydligt längre mellan varven än den gamla sorten, som någon redan påpekat. Mina heter Powerbase Instant och jag har aldrig hört talas om märket innan.
 
ANNONS