Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kanske dags att börja bli orolig?

AI pioneer says its threat to world may be 'more urgent' than climate change
https://www.reuters.com/technology/ai-pioneer-says-its-threat-world-may-be-more-urgent-than-climate-change-2023-05-05/
Ja, men då är det ju ingen idé att oroa sig längre. Om slutet är oundvikligt kan vi ju lika gärna festa och dränka våra sorger i sprit. (Sa han ironiskt, med en icke långsökt hänvisning till några av våra folkvalda)
 
Senast ändrad:

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Ja, men då är det ju ingen idé att oroa sig längre. Om slutet är oundvikligt kan vi ju lika gärna festa och dränka våra sorger i sprit. (Sa han ironiskt, med en icke långsökt hänvisning till några av våra folkvalda)
Noterar ironin. Men Hinton säger inte att slutet är oundvikligt. Hans slutade på sitt jobb på Google för att kunna peka på riskerna om AI utan att hamna i konflikt med sin arbetsgivare. En kritisk och bredare diskussion om AI och dess faror (och fördelar) tror jag är det som Hinton vill uppnå. Och det tycker jag också vore bra.

/F
 

PMD

Aktiv medlem
Ray Kurzweil (och en del andra) har länge förutspått den utveckling som Hinton varnar för, men inte tagits på allvar av särskilt många.

Kurzweils prognos säger att singulariteten kommer att inträffa cirka 2045.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Håller något nytt på att hända med AI-diskussionen nu?

Vad skriver han om det här för här??
Ja, själv ser jag bilder som beroende av kontext, så därför tror jag sökmotorernas utveckling som vi nu ser den starkt kommer påverka både fotografer, journalister och alla som arbetar med bild och text professionellt:




Youval Noah Harari: Omistlig läsning
För de som varit intresserade så har det funnits en diskussion i ämnet i ett antal år redan men det verkar som om den många gånger varit för abstrakt och teoretisk för att gå fram ordentligt till de breda massorna. Den israeliske historikern och filosofen Yuval Noah Harari som bl.a. skrivit "Sapiens"publicerade 2018 en kanske ännu viktigare bok som heter 21 tankar om det 21:a århundradet och den riktade sig till alla som på djupet vill förstå teknik-, klimat och etikfrågor. När det gäller tekniken så kretsar hans diskussioner mycket kring både IT-utvecklingen och utvecklingen av den medicinska vetenskapen och hur de nu i allt högre grad smälter samman. Diskussionen handlar också om det djupa behovet att förstå vad som händer och om vad vi ska göra av allt detta och inte minst hur vi ska förhålla oss till AI. Youvals sista ord i den boken är:

"I en nära framtid kommer algoritmer.... göra det hart när omöjligt för människor att få korn på sanningen om sig själva. Algoritmer kommer å våra vägnar bestämma vilka vi är och vad vi behöver veta om oss själva.
Vi kommer under några få årtionden till att ännu kunna välja. om vi anstränger oss kan vi ännu undersöka vilka vi är. Men om vi vill förverkliga denna möjlighet måste vi göra det nu."


Exempel på en facklig reflex
Fler och fler inom bl.a. fackförbunden och olika yrkeskårer börjar nu vakna när de i verkliga livet faktiskt kan testa AI-system som både skriver korrekta texter och skapar bilder efter instruktioner folk ger dem.

Vi som fackförbund måste ta AI-utvecklingen på allvar - Scen & Film (scenochfilm.se)


Den senaste veckans AI-panik
I förra veckan väckte det en viss diskussion när en del prominenta IT-ledare sades vilja pausa AI-utvecklingen i ett halvår åtminstone (fake news eller ej) då man tyckte det gick för snabbt nu. Jaså, tänkte jag, är det de som inte hänger med nu som ber om vapenvila? Microsoft lanserade i veckorna en Microsoft’s ChatGPT-driven AI i sin gamla Bing-sökare och Google försöker hänga med med sin Bard AI så nu tas Internet-sökningarna till en helt ny nivå i jämförelse med hur det sett ut där svaret brukar komma i långa listor med länkar. I dag kom ny info om den senaste utvecklingen av Bing som rasar på med oförminskat momentum.

Det som händer nu är att sökningarna kan ske med exv. hela Microsofts indexerade modell av Internet som bas och resultatet kan styras efter behov av bias och t.o.m. kan fås att komma i språkligt närmast perfekt skrivna stycken direkt färdiga att användas. Så nu gör alltså systemet t.o.m. den syntes användarna själv tidigare var tvungna att göra. Man slänger in sina frågor och önskemål i en "black box" och ut kommer ett svar som man inte har en aning om hur det blivit till - men ett svar kommer! Problemet är nu att det blir helt dolt för oss vilka källor som används. Jag prövade att be om en källhänvisning och då skickar den ut länkar och skriver i klartext var man kan leta vidare - men det är allt.


Dagens Nyheters Andrew Walden
Detta momentum fick DN:s Andrew Walden att oroligt skriva att "Det finns inget politiskt samtal om AI och således ingen beredskap för den jordbävning som väntar när tekniken implementeras när tekniken implementeras i ett samhälle besatt av effektivisering.", och det är ju rätt allvarligt för om politikerna duckar dessa frågor och gör som de gjorde när näringslivet flyttade tillverkningen till Kina eller lät näringslivet avskaffa kontanthanteringen i landet. Jag kan förstå att just Walden känner sig hotad för den här utvecklingen kommer inte friställa vare sig hantverkare eller industriarbetare som tidigare rationaliseringsvågor gjort utan medelklassen, mellancheferna, journalister, byråkrater m.m m.m. D

Walden avslutar:
"Det är nästan är nästan som att ställa den "förbjudna" frågan om vi alls borde uppfinna AI - en fråga som nästan ingen ställer eftersom nästan ingen kan föreställa sig valet.
Sedan fortsätter han: Men tänk om vi kanske skulle föreställa oss just detta: att vi kanske vill stanna här, i en värld byggd för människor."


Here we go again!
Personligen ser jag stora likheter med den diskussion som fördes när datorerna kom och snabbt knöts ihop i allt större nätverk som ännu snabbare blev globala. Även då lyftes behovet av en "etisk" diskussion. Då drog staten igång en folkutbildning som gick på TV och de som ville kunde studera detta som en del i en full bred utbildning. Även då viftade facket med röda flaggor trots att det inte var första maj. Frågan är väl bara hur man ska förhålla sig till detta när paniken lagt sig lite.

Lärarna - AI- sökmotorerna - och ängsligheten för fusk
I TV idag var lärare oroliga för att "eleverna" skulle fuska och att det skulle bli svårt att bevisa fusk i unika texter som inte kunde hittas på nätet av lärarna. Som gammal lärare så förstår jag inte detta för det jag sett av Bings nya AI söksystem är ju att det verkligen kommer kunna hjälpa vetgiriga elever att starkt förbättra sina kunskaper om precis vad som helst som intresserar eller man studerar. Jag säger äntligen kan de som vill använda sina "lobotomeringslurar" till något vettigt istället för bara till hjärndött skval och förströelse så fort man har lite tråkigt.

Mina barnbarn och Bing AI
Min första tanke när jag började testa Bing AI på allvar var att jag direkt måste hjälpa mina barnbarn att få tillgång till Bing, för det kommer att vara ett stort handikapp om man inte har det och lär sig använda tekniken. Ingen har någonsin på allvar kunnat lära sig något på djupet utan att ställa frågor och är det något denna nya teknik kommer göra så är det att tvinga folk att lära sig ställa frågor - även om de aldrig gjort det på allvar tidigare för att lära sig saker. Det tror jag i grunden är någonting väldigt väldigt bra.

... och jag
Jag har länge haft som en regel att försöka lära mig nya saker precis varenda dag, för att inte stelna onödigt tidigt mentalt. Ett sätt har varit att delta i engelskspråkiga forum och skriva engelska så mycket jag kan. Med Bing AI och andra AI-sökmotorer kommer det bli oerhört mycket roligare och mer intressant att lära sig nya saker och kolla upp gamla sanningar och ställa dem mot nya med hjälp av AI. Jag är faktiskt helt förbluffad över hur bra kvaliteten är på texterna Bing redan genererar.


Summering
Tidigare har AI mest varit ett "buzz word" men den senaste månaden eller månaderna har alltfler verkligen kunnat se vad denna nya teknik faktiskt kan innebära mer konkret, som i mitt lilla exempel ovan. AI kommer upplevas både positivt och negativt, det är nog helt säkert och jag skulle tycka det vore synd om man slängde ut även barnet med badvattnet i den pågående teknik-paniken. Jag har snabbt sett de stora möjligheter AI-styrda smarta sökmotorer kan ge men inser att den här tekniken även kan komma att skrämma livet ur många som nu snabbt kommer känna marken gunga under den personliga verkligheten. Varken skrivande journalister eller fotografer kommer gå helt oberörda genom det vi nu står inför - tvärtom - och förändringarna kan mycket väl bli mycket mer genomgripande för arbetslivet än de vi sett hittills under de senaste 30-40 åren.

Jag tror också det är dags att gnugga sömnen ur ögonen och sluta självmedicinera med de vanliga litaniorna om "att en maskin kan ju inte ersätta en människa" eller varje människa är unik och att en maskin aldrig kan ge något "konstnärligt mänskligt avtryck". Maskiner och automation har aldrig behövt ersätta hela människans spektrum på en gång. Länge har de varit bättre på mycket av vad vi sysslat med och nu kommer även stora zoner som tidigare varit fredade att i grunden förändras. Det är det vi nu måste förhålla oss till, diskutera och hantera.

En intressant artikel ifrån Aktuell Fotografi nr1 år 1982
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
En intressant artikel ifrån Aktuell Fotografi nr1 år 1982
Så här, ganska många år senare har jag reflekterat över att det fanns en hel del killgissningar i sjuttio- och åttiotalens tekniktidningar. Kanske mer i Teknikens Värld och Teknik för alla än i FOTO och Aktuell fotografi. Men det man då läste och såg som en sanning var helt enkelt bara påhittat av någon som tyckte om att skriva artiklar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad idag. Möjligtvis mer jämställt, så att även damerna skriver om sådant de inte har en aning om.
Läste idag att en kines åkt dit för att ha spritt "nyheter" som ChatGPT hittat på. Fast i Kina kan man förvisso åka dit för både det ena och det andra. Här hade man nog fått en bulle.
 

PMD

Aktiv medlem
Sverige byggdes upp av skogen, stålet och gruvdriften, export av varor är viktigt för välstånd, men vinsterna behöver fördelas bättre och inte bara göra vissa överrika, hur skall AI hjälpa vanliga människor till vettigt levande, att fler blir arbetslösa och fler blir superrika skapar väl stora oroligheter runt världen, det ser verkligen inte bra ut i dag.
Såg nyss Arbetsförmedlingens senaste statistik och kom att tänka på det kommenterade.

Arbetsförmedlingen sa:
 

Bengf

Aktiv medlem
Såg nyss Arbetsförmedlingens senaste statistik och kom att tänka på det kommenterade.
Ja det är ju bra just nu, gäller det också enbart för dom som har Svenskt medborgarskap eller alla som finns i landet. Frågan är om en snar framtid där AI kan påverka att mindre arbetskraft behövs vilket också diskuteras numera. jobbannonser för flera år sedan kunde vara tuff läsning för sökande av typen, 25 år välutbildad mer än gymnasium, inte nog med det också erfarenhet från liknande jobb gärna några år, 40 åringar för gamla under en lång period var det också, är man 50+ var det stendött.

Debatterna under Göran Persson tid var lite märkliga gällande arbetslöshet, gick man på en tre månaders kurs av något slag, stämplade en tid med en annan kurs i sikte, då räknades man inte som arbetslös vilket höjde siffrorna är det liknade i dag månn tro.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja det är ju bra just nu, gäller det också enbart för dom som har Svenskt medborgarskap eller alla som finns i landet.
Jag gissar att det gäller alla som har arbetstillstånd i Sverige, men kolla på websidan jag hänvisade till. Det kanske står där.
Frågan är om en snar framtid där AI kan påverka att mindre arbetskraft behövs vilket också diskuteras numera.
Strukturomvandlingen som kommer att ske pga AI kommer troligen att påverka den "kreativa" klassen mest. Journalister och andra skribenter behöver nog ha lite koll på vad som händer framöver.
jobbannonser för flera år sedan kunde vara tuff läsning för sökande av typen, 25 år välutbildad mer än gymnasium, inte nog med det också erfarenhet från liknande jobb gärna några år, 40 åringar för gamla under en lång period var det också, är man 50+ var det stendött.
Nyutexaminerad, ej över 20 år och mInst 15 års erfarenhet av Javaprogrammering. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gissar att det gäller alla som har arbetstillstånd i Sverige, men kolla på websidan jag hänvisade till. Det kanske står […] …
Jag gissar att det gäller de som är registrerade som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

”Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).”
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag gissar att det gäller de som är registrerade som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

”Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).”
Plus att det förekommer så mycket lurendrejerier, oseriösa firmor låter personer registreras som anställd, räcker att jobba någon timme, arbetstillståndet klart, asylsökning väl förberedd. Anna Dahlberg skrev om detta för några år sedan.

Listan kan göras lång om hur många personer genom klurighet och list ständigt hittar genvägar. Mins Akilov hade inte han 2-3 identiteter, vilket gav honom flera inkomster trots utvisnings beslut och svår att hitta för polisen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Plus att det förekommer så mycket lurendrejerier, oseriösa firmor låter personer registreras som anställd, räcker att jobba någon timme, arbetstillståndet klart, asylsökning väl förberedd. Anna Dahlberg skrev om detta för några år sedan.

Listan kan göras lång om hur många personer genom klurighet och list ständigt hittar genvägar. Mins Akilov hade inte han 2-3 identiteter, vilket gav honom flera inkomster trots utvisnings beslut och svår att hitta för polisen.
En klurig människa jag minns var han som jobbade på datavdelningen på en bank och programmerade något system så att alla öresavrundningar fördes över till hans eget konto.

Tänk när AI blir lite intelligentare och får egna intentioner. Vilka klurigheter kan den tänka ut då? Och hur kommer den att se på oss människor då. Blir vi bara nyttiga idioter som utför handlingar i hans strategiska plan. Den som inte lyder hamnar på svarta listan …
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Såg nyss Arbetsförmedlingens senaste statistik och kom att tänka på det kommenterade.
Ja, men så är det ju bara den lilla lilla detaljen som att det bara är de som aktivt sökt jobb som är arbetssökande och bara de av dessa som inte lyckats få jobb som betraktas som officiellt arbetslösa.

De som gett upp för länge sedan för att de sökt artonhundra jobb, men aldrig ens bjudits in intervju ingår alltså inte i "arbetslöshetssiffrorna". Om man är arbetslös och inte aktivt söker jobb ingår man per definition inte i arbetsstyrkan.

Arbetslöshet – Wikipedia
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
......Tänk när AI blir lite intelligentare och får egna intentioner. Vilka klurigheter kan den tänka ut då? Och hur kommer den att se på oss människor då. Blir vi bara nyttiga idioter som utför handlingar i hans strategiska plan. Den som inte lyder hamnar på svarta listan …
Med tanke på att 58% av svenska folket (i nyligen kommenterad undersökning i DN) tycker sig vilja göra "ingenting" om ingen kräver något av oss på jobbet, så tror jag AI kommer fullständigt skita i oss människor och hellre föredrar att fixa allt själv istället för att spilla tid på att försöka få upp oss ur hängmattorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, men så är det ju bara den lilla lilla detaljen som att det bara är de som aktivt sökt jobb som är arbetssökande och bara de av dessa som inte lyckats få jobb som betraktas som officiellt arbetslösa.

De som gett upp för länge sedan för att de sökt artonhundra jobb, men aldrig ens bjudits in intervju ingår alltså inte i "arbetslöshetssiffrorna". Om man är arbetslös och inte aktivt söker jobb ingår man per definition inte i arbetsstyrkan.

Arbetslöshet – Wikipedia
Vilket är ett helt rimligt sätt att räkna. Den som inte söker jobb är per definition inte intresserad av att arbeta. Visserligen tillhör förmodligen de flesta av dessa samhällets olycksbarn, men de bör inte räknas in i arbetslöshetsstatistiken.
 

afe

Aktiv medlem
Håller med PMD - man är inte arbetslös om man inte försöker få ett arbete, och är således heller inte berättigad till något som helst bidrag. Man skall heller inte räknas in i statistiken. Allt annat vore väldigt märkligt.
 
ANNONS