Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Som man frågar får man svar. Det har tagit mig lite tid för att få till styrningen av Autotagger i iMatch som jag nu använder för att autogenerera både bildbeskrivningar, keywords och headlines.Min erfarenhet av AI, definierat som LLMs, språkmodeller, är att de fungerar alldeles utmärkt om du frågar om vad du ska göra en helg i Barcelona, de kan skriva om ett email så att det ser mer professionellt ut och så vidare.
När jag försöker lära mig något djupare så levererar modellerna mest skit. De verkar bygga på saker som jag redan vet.
Jag har försökt skapa fotografier med AI modeller. En del blir bra, men det kommer också ut bilder men personer som har tre ben eller andra helt sjuka saker.
Kanske kan AI bli något, men det finns också en risk att det blir fizzlar ut och att något annat tar över...
Detsamma gäller responsiv AI som exv GPT5. Semantik har nog aldrig varit viktigare. AI - människa är ett samspel i högre grad än någonsin tidigare och den resan har vi bara börjat. Det kan mycket väl landa i att människan väljs bort just p.g.a. semantiska problem. Är det inte det de är på väg att göra nu i exv. AI- styrda JAS 39 Gripen E?
Senast ändrad: