Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 450d eller Nikon D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ipen

Medlem
Hejsan :) Det är så att jag ska köpa min första systemkamera. Jag är inte helt nybörjare inom fotografering och sånt men absolut inget proffs. Jag skulle behöva lite hjälp med vilken kamera jag ska välja? :) Jag funderar på:

Canon 450D eller Nikon D300?

Någon som har något tips, råd eller erfarenhet att dela med sig av? Kanske någon som har någon av dessa kameror som kan berätta lite om dem?

Vad ska man satsa på för objektiv till dessa?

Skulle vara jättejättesnällt om någon svarade :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
måste du starta två trådar om samma sak? Enkelt råd, gå till affären och känn på dem, köp den som känns bäst. Båda levererar. Men du verkar vara nybörjare och då kanske Canonen är mer lämpad.
 

wfrank

Aktiv medlem
Nikon D300 är en helt annan klass av kamera, i klass med kommande Canon 7D.

Men i rubriken säger du D3000. Den är väl mer motsvarande Canons 1000D. 450D är mer som D5000. På pappret skulle jag då välja 450D över D3000, men antagligen ta D5000 framför 450D. 1000D är Canons instegskamera. 450D och 500D bjuder på fler möjligheter och är ett mellanläge mellan instegskameror och "entusiastkameror" och är lite mer att växa i när du lämnat Autoläget. Allt är lite bättre, AF, display, snabbare serietagning, sökare, extrafunktioner osv. Om Nikon kan jag mindre, men D90 skulle jag välja framför samtliga nämnda i detta stycke.

Om det nu hjälper något. :)
 

Ipen

Medlem
:)