Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 450d eller Nikon D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ipen

Medlem
Hejsan :) Det är så att jag ska köpa min första systemkamera. Jag är inte helt nybörjare inom fotografering och sånt men absolut inget proffs. Jag skulle behöva lite hjälp med vilken kamera jag ska välja? :) Jag funderar på:

Canon 450D eller Nikon D300?

Någon som har något tips, råd eller erfarenhet att dela med sig av? Kanske någon som har någon av dessa kameror som kan berätta lite om dem?

Vad ska man satsa på för objektiv till dessa?

Skulle vara jättejättesnällt om någon svarade :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
måste du starta två trådar om samma sak? Enkelt råd, gå till affären och känn på dem, köp den som känns bäst. Båda levererar. Men du verkar vara nybörjare och då kanske Canonen är mer lämpad.
 

wfrank

Aktiv medlem
Nikon D300 är en helt annan klass av kamera, i klass med kommande Canon 7D.

Men i rubriken säger du D3000. Den är väl mer motsvarande Canons 1000D. 450D är mer som D5000. På pappret skulle jag då välja 450D över D3000, men antagligen ta D5000 framför 450D. 1000D är Canons instegskamera. 450D och 500D bjuder på fler möjligheter och är ett mellanläge mellan instegskameror och "entusiastkameror" och är lite mer att växa i när du lämnat Autoläget. Allt är lite bättre, AF, display, snabbare serietagning, sökare, extrafunktioner osv. Om Nikon kan jag mindre, men D90 skulle jag välja framför samtliga nämnda i detta stycke.

Om det nu hjälper något. :)
 

Ipen

Medlem
:)

Oj, jag skrev fel i inlägget. Det är naturligtvis nikon d3000 jag menade. Det jag fastnade för hos den var att den hade 11 AF punkter istället för Canonkamerans 9. Hur stor roll spelar det?

Om jag köper Nikon d3000 har jag råd att köpa en aning bättre objektiv (18-105mm VR) än vad jag får till Canonkameran (18-55mm IS) Är det stor skillnad på de objektiven? Hur klarar jag mig på dem? Jag har inga planer på att köpa till några objektiv inom den närmsta framtiden så jag vill helst ha ett som är så mångsidigt som möjligt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det jag fastnade för hos den var att den hade 11 AF punkter istället för Canonkamerans 9. Hur stor roll spelar det?
I princip ingen.

Om jag köper Nikon d3000 har jag råd att köpa en aning bättre objektiv (18-105mm VR) än vad jag får till Canonkameran (18-55mm IS) Är det stor skillnad på de objektiven?
Den största skillnaden är nog den dubbla brännvidden, vilket ger dig bättre "räckvidd" och större chans till kort skärpedjup.

Hur klarar jag mig på dem?
Med 18-105 VR tror jag du klarar dig mycket länge. Med 18-55 kan det finnas ett sug efter längre brännvidd när du fotograferat ett tag.

Per.
 

Ipen

Medlem
nikon d5000?

Nu funderar jag på en Nikon d5000 istället, tror ni att det är ett bra val?

Någon som vet några fördelar och nackdelar med denna? :)
 

Ipen

Medlem
vet inte...

Jag vet inte riktigt, den verkar mycket bättre än d3000 och av någon anledning är jag inte sugen på en Canon kamera. Fast den är lite dyr så jag får väl se, usch vad svårt det ska vara :(
 

Ipen

Medlem
svar

Jag har såklart anledningar till att inte vilja ha canon kameran, men jag orkar inte skriva alla. Jag tycket det var bra att jag bad om råd, har fått mycket hjälp :)
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag har såklart anledningar till att inte vilja ha canon kameran, men jag orkar inte skriva alla. Jag tycket det var bra att jag bad om råd, har fått mycket hjälp :)
Ignorera såna där svar, dom här forumen är som gjorda för funderingar som dina. Lycka till med ditt val. :)
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag menar bara att om man konkret ber om råd mellan två specifika kameramodeller så är det väl mellan dem som diskusionen ska vara, annars finns det ju en rad olika modeller av olika fabrikat att välja mellan. Och vill man inte ha en Canon så varför då ta med en sådan som alternativ. Jag tog dig bara på orden, men det var tydligen fel. Något råd om vad någon ska köpa ger jag inte utan bara upplysningar om fakta som efterfrågats. Men lycka till med köpet vad du än köper så blir det ju ett lyft från kompaktkamerorna förutom smidigheten naturligtvis.
 

Susohl

Ny medlem
Inte för att jag vill krångla till det ändå mer för dig, men har du funderat på en begagnad D80 eller spara ett tag till och köpa en D90? Varför? Lättare att göra olika inställningar, vilket jag tror att du kommer uppskatta när du lärt dig lite mer om fotografering och du får autofokusmotor i huset, vilket gör att du får tillgång till fler objektiv på begnat marknaden den dag du känner att du vill byta objektiv. Det du förlorar från D5000är den vridbara skärmen och filmfunktionen. D90 har filmfunktion. Själv valde jag mellan en D60 och en D90 när jag skulle köpa kamera i våras. Det blev en D90 och det är jag glad över idag annars kanske det skulle vara dags för en uppgradering snart.
 

Ingju

Aktiv medlem
Ja du ser, det brukar bli så här, det blir många olika råd, alla bra o välmenande, men till sist är det bara du själv som kan bestämma. Jag brukar vilja hålla mig så nära ämnet som möjligt och då vara mån om att svaren ska vara ärliga och jag vill nog också ha ärliga frågor men vet o förstår att det är förvirrande med alla tyckanden och så alla dessa tekniska termer. Jag tog mig ändå tid att leta lite i tidningshögen. D3000 är så ny att det inte finns så mycket erfarenheter att hämta, tester kommer i nr 11 av Tidningen FOTO och nr 10 av tidningen Kamera & Bild, vet jag åtminstone. D5000 har funnits ute lite längre, några erfarenheter från användare är väl ännu för tidigt att vänta men kameran testades bl.a i FOTO nr7-8 nu i år, Kamera & Bild har också testat, men jag har inte det numret. Vidare finns uppgifter att hämta på "nätet" både hos agenterna och fotosidor.
Lycka till.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Grejen med forumtrådar som den här är ju inte att få ett rätt svar utan att få olika synvinklar, idéer och grejer att tänka på....
 

Ingju

Aktiv medlem
Grejen med forumtrådar som den här är ju inte att få ett rätt svar utan att få olika synvinklar, idéer och grejer att tänka på....
Håller med men då borde väl frågan också vara mer öppen och utan att som i detta fallet vara "låst" av någon motvilja mot det ena angivna alternativet. Det kan ju också ta lite tid att plocka fram korrekta upplysningar o inte bara "löst tyckande" eller mer eller mindre värdelösa råd, som "att det är ju bara att byta om det inte blir bra" en kamera med tillhörande system kostar ju en del, ju mer man har desto dyrare att byta, så valen bör nog inte bygga på diffusa känslor utan mer på kunskap.
 
ANNONS