Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Qualfoot

Aktiv medlem
Jag letar blixt till min D80, jag har kommit fram till 2 alternativ.
Metz 48 Af-1 och Nikon sb-600. Om man bortser från prisskillnaden, vilken väljer man?
 

Qualfoot

Aktiv medlem
Varför köpa en billigare om priset inte har någon betydelse?
Köp Nikon SB600 såklart.
Priset har visst betydelse men båda kostar ändå så pass mycket att jag vill ha den jag blir mest nöjd med. Metz kan uppdateras via USB undrar om man får nytta av det.
En bra blixt håller ju länge så det gör inget om den är framtidssäker.
 

Themel

Medlem
Självklart ska du ha en blixt från Nikon. Sök lite på CLS (Nikon Creative Lighting System tror jag det står för) och läs om Nikons trådlösa system. Det är helt fantastiskt men har biverkningen att man vill ha fler blixtar. Det fungerar endast med Nikons egna blixtar.
 

Stefan7

Aktiv medlem
Satsa på Nikons. Jag har själv en SB-800 och det är helt underbart att kunna köra trådlöst. (Det kanske du kan med Metz också, vad vet jag) Jag är hur nöjd som helst och problemet är väl att man blir sugen på en blixt till och en till...två,tre trådlösa, vilka spännande ljussättningar. mvh Stefan
 

microo

Aktiv medlem
Satsa på Nikons. Jag har själv en SB-800 och det är helt underbart att kunna köra trådlöst. (Det kanske du kan med Metz också, vad vet jag) Jag är hur nöjd som helst och problemet är väl att man blir sugen på en blixt till och en till...två,tre trådlösa, vilka spännande ljussättningar. mvh Stefan

Gå upp tilll SB 900 även den är uppgraderingsbar.
Micke
 

dumbo

Aktiv medlem
Man hör lite då och då om problem med inkonsekventa exponeringar mer blixtar från 3:e part. Jag är inte märkesfreak och har några objektiv från 3:e part, men med blixt skulle jag faktiskt hålla mig till Nikon (letar själv efter en SB-600 eller SB-800 begagnat för tillfället).
 

Qualfoot

Aktiv medlem
Så var det klart!

Jag vill tacka panelen för hjälpen. Det blev en sb-900. Säkert hade sb-600 räckt, men 900 an är framtidssäker, tack för den upplysningen! Skulle jag ändå vilja ha något annat så lär det inte vara något fel på andrahandsvärdet. Men den har alla förutsättningar att vara "rätt" blixt. Att den dessutom smidigt gled ner i väskan med alla tillbehör minus egen väska avgjorde saken.Mycket pengar men det är dyrare att byta efter ett tag.
 

microo

Aktiv medlem
Du kommer inte vilja ha något annat. Möjligtvis fler. SB-900 är marknadens bästa blixt. Grattis!
Jag vill även jag ha e3n SB-900 Använder SB-800 men den har ett lite väl tekniskt gränsnitt, skall när jag betalat mitt senaste objektiv utöka uppgradera med en SB-900 som huvudblixt.
Micke
 
ANNONS