Annons

Ny firmware för D3x, D3, D700 och D300s

thansen

Aktiv medlem
Nikon har släpp ny firmware för fyra olika kameramodeller nämligen D3x, D3, D700 och D300s.

Enl. Nikons sidor ser följande förbättringar ser ut att var gemensamma för alla modeller.
  • Stöd för 64 GB-minneskort har lagts till.
  • När vissa minneskort sattes i kameran visades ”CHA” i den övre kontrollpanelen och det gick inte att ta bilder. Det problemet har åtgärdats.

D3x firmware B 1.01 finns nu för nerladdning på Nikons supportsida:
Windows Macintosh

D3 firmware A och B version 2.02 finns nu för nerladdning på Nikons supportsida:
Windows Macintosh

Ytterligare följande förbättringar har gjorts i firmware A och B version 2.02
  • Den automatiska vitbalansen har förbättrats.
  • När ISO-känslighetsinställningar>Automatisk ISO-känslighet i fotograferingsmenyn är inställd på På, kan alternativet Högsta känslighet nu definieras i steg om 1/3 EV, 1/2 EV och 1 EV, enligt den anpassade inställningen b1-ISO-känslighetssteg.
  • Hur lång tid det tar innan fokus justeras i kameran efter plötsliga förändringar i avståndet till motivet kan nu väljas bland 5 (Lång), 4, 3 (Normal), 2, och 1 (Kort) från den anpassade inställningen a4 Fokusföljning med låsning. Alternativet ställs in på 3 (Normal) efter firmwareuppgraderingen. Justera inställningen efter behov.
  • Alternativet Dynamiskt AF-område har lagts till alternativet FUNC.-knappen+ rattar (Förhandsgranskning + kommandorattar, AE-L/AF-L + kommandorattar) för den anpassade inställningen f4 Tilldela FUNC.- knapp (f5 Ange granskningsknapp, f6 Tilldela AE-L/AF-L-knapp).
  • När AF-ON valts för den anpassade inställningen a9 AF-ON-knapp eller a10 Vertikal AF-ON-knapp stängs monitorn nu av när AF-ON-knappen trycks ned, även när fotograferingsinformation visas.
  • När AF-ON har valts för den anpassade inställningen f6 Tilldela AE-L/AF-L-knapp>AE-L/AF-L-knapp stängs monitorn nu av närAE/AF-låsknappen trycks ned, även när fotograferingsinformation visas.
  • Alternativet Använd GPS för att ställa kamerans klocka har lagts till i alternativet GPS i inställningsmenyn. Om Ja väljs hämtas datum och tid via en anslutning till en GPS-enhet och används för att ställa kamerans interna klocka. När Ja har valts första gången stänger du av kameran och sätter sedan på den igen för att hämta GPS-information igen.
  • Om Aktivera väljs för GPS>Automätning av i inställningsmenyn, förlängs tiden till att mätaren stängs av med upp till 1 minut så att kameran kan ta emot GPS-information direkt efter att kameran sätts på, och direkt efter att mätaren sätts på. (endast med GPS-enhet GP-1)
  • När På har valts för Brusreducering för lång exp. uppstod problem vid fotografering med slutartider på 8 sekunder eller kortare, men längre än 1 sekund. Det problemet har åtgärdats.
  • Ett problem som förhindrade att fokuspunkten visades vid visning av bilder som tagits med serietagning har lösts.

D700 firmware A och B version 1.02 finns nu för nerladdning på Nikons supportsida:
Windows Macintosh

Ytterligare följande förbättringar har gjorts i firmware A och B version 1.02
  • Den automatiska vitbalansen har förbättrats.
  • När Inställningar för ISO-känslighet>Automatisk ISO-känslighet i fotograferingsmenyn är inställd på På, kan alternativet Högsta känslighet nu anges i steg om 1/3 EV, 1/2 EV och 1 EV enligt den anpassade inställningen b1ISO-känslighetssteg.
  • Hur lång tid det tar innan fokus justeras i kameran efter plötsliga förändringar i avståndet till motivet kan nu väljas bland 5 (Lång), 4, 3 (Normal), 2, och 1 (Kort) från den anpassade inställningen a4 Fokusföljning med låsning. Alternativet ställs in på 3 (Normal) efter firmwareuppgraderingen. Justera inställningen efter behov.
  • När kamerans AF-ON-knapp trycks ned stängs monitorn av och en fokuspunkt kan väljas med multiväljaren.
  • När AF-ON-knappen på MB-D10 trycks ned (när AF-ON valts för den anpassade inställningen a10 AF-ON för MB-D10) stängs monitorn av och en fokuspunkt kan väljas med hjälp av multiväljaren.
  • Alternativet Använd GPS för att ställa kamerans klocka har lagts till i alternativet GPS i inställningsmenyn. Om Ja väljs hämtas datum och tid via en anslutning till en GPS-enhet och används att ställa kamerans interna klocka. När Ja har valts första gången stänger du av kameran och sätter sedan på den igen för att hämta GPS-information igen.
  • Om Aktivera väljs för GPS>Automätning av i inställningsmenyn, förlängs tiden till att mätaren stängs av med upp till 1 minut så att kameran kan ta emot GPS-information direkt efter att kameran sätts på, och direkt efter att mätaren sätts på. (endast med GPS-enhet GP-1)
  • När På har valts för Brusreducering för lång exp. uppstod problem vid fotografering med slutartider på 8 sekunder eller kortare men längre än 1 sekund. Det problemet har åtgärdats.
  • Ett problem som förhindrade att fokuspunkten visades vid visning av bilder som tagits med serietagning har lösts.
  • När den virtuella horisonten visades vid fotografering i livevisningsläge med stativ och livevisningen avbröts, gick det inte att ta bort fokuspunkten som visades i sökaren. Det problemet har åtgärdats.
  • När exponeringsläge [M] användes vid fotografering i livevisningsläget via Camera Control Pro 2, fungerade inte den elektroniska analoga exponeringsvisningen. Det problemet har åtgärdats.

D300s firmware A och B version 1.01 finns nu för nerladdning på Nikons supportsida:
Windows Macintosh

Ytterligare följande förbättringar har gjorts i firmware A och B version 1.01
  • När flerfunktionsbatteripack MB-D10 användes tillsammans med AA-batterier visade batteriindikatorn att MB-D10-batterierna var slut eller så ändrades strömförsörjningen till det batteri som fanns i kameran även om det fanns tillräckligt med laddning kvar i MB-D10-batterierna. Det problemet har åtgärdats.
 
Senast ändrad:

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
D3 har "förbättrad" AWB.....hmm lustigt då ett fåtal personer på detta forum som insisterade att D3:ans AWB fungerad utmärkt... Nikon uppenbarligen av en annan uppfattning. :)

Skall bli intressant och se om D3:an gör bättre ifrån sig nu jämfört med min A900.
 

Sail

Aktiv medlem
Hur är det med att hoppa över en version när man uppdaterar.

Jag har 1.00 i min och då det här är 1,02 som kommer antar jag att det finns en version 1,01.

Är det riskfritt att gå direkt från 1.00 till 1,02 eller behöver jag köra ner 1.01 först ?
 

j_s

Aktiv medlem
Hur är det med att hoppa över en version när man uppdaterar.

Jag har 1.00 i min och då det här är 1,02 som kommer antar jag att det finns en version 1,01.

Är det riskfritt att gå direkt från 1.00 till 1,02 eller behöver jag köra ner 1.01 först ?
Det är helt ok att gå direkt på den senaste (1.02).
 

minimunk

Aktiv medlem
Någon mer än jag som har problem med att få fram .bin-filen? När jag försöker köra den .exe-fil som man tankar så händer ingenting ordagrant efter att jag klickat yes på alla säkerhetsvarningarna. Kör windows 7 64-bit.
 

lobsien

Medlem
Hur gör man rent praktiskt för att uppdatera? Kopplas kameran till datorn via USB, vilket program används, några speciella menyinställningar som ska göras i kameran för att den ska ta emot en uppdatering? Detta kanske står i manualen men slänger ändå ut frågan när denna tråd dök upp. Mvh. Lobsien
 

sallle

Aktiv medlem
Först av allt ett stort tack Thansen för det goa firmtipset. Nu är min D700 uppgraderad till 1.02 A B.

Sedan står det skrivet med bra vägledning exakt hur man går till väga rent praktiskt på nikonsidan där man laddar ner programvaran. Hur man gör med sin nikonkamera. Toppen!

Mvh
Js
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Great! Tack för info! D3:an uppdateras just i denna stund.. B-filen tog myyycket längre tid på sig.. :)
 

minimunk

Aktiv medlem
Jag har för mig att det stod i installationsanvisningarna att alla backuper från tidigare versioner inte kommer fungera efter uppdateringen. Hur som helst så sparas alla inställningar ändå.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Att så många gnäller på "fel" i AWB är ett ganska typiskt RTFM-fel. AWB arbetar inte under 3500, eftersom man i de allra flesta "naturliga" fall får betydligt högre nogrannhet av att ställa in WB manuellt (incandescent, eller vad man nu är i ...) under sådana förhållanden. Sony arbetar med mycket längre integrationstider för vitbalansen (det är en mycket långsammare kamera på alla sätt och vis ju...), och den kan därmed gå ner till ca 3000K på AWB. I så här låga temperaturer är detta mycket skillnad, i Mired lika mycket som skillnaden 5500-6500K...

Ifall detta är bra eller dåligt beror på användaren. För en ovetande användare är det naturligtvis dåligt. De flesta rapporterar att de märkt en "förbättring" av AWB, men sånt är ju svårt att bedöma - om man inte kör nån auto-statistisk på korrektionen av 1000 bilder eller nåt...
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Att så många gnäller på "fel" i AWB är ett ganska typiskt RTFM-fel.
Gnäller gör jag inte, snarare en observation i jämförelse med min A900.

Och visst är det så att manual specifikt säger att Nikons AWB jobbar inom 3500-8000k.

Sony's manual specificerar 3000-7500k

AWB arbetar inte under 3500, eftersom man i de allra flesta "naturliga" fall får betydligt högre nogrannhet av att ställa in WB manuellt (incandescent, eller vad man nu är i ...)under sådana förhållanden.
(A)WB står ju för automatisk, utifrån det så är D3:an inte lika "träff säker" (speciellt i konstljus) att Nikon inte arbetar under 3500k föklarar varför, dock så förändrar det inte det faktumet.(oavsett om Nikons AWB är begränsad eller ej)

Visst är chansen större att man får ett bättre resultat genom att använda presets eller självklart ställa in den helt manuellt. Dock så var det AWB som jag refererade till och hur den presterar. (i detta fall i jämförelse med min A900)




Sony arbetar med mycket längre integrationstider för vitbalansen (det är en mycket långsammare kamera på alla sätt och vis ju...), och den kan därmed gå ner till ca 3000K på AWB. I så här låga temperaturer är detta mycket skillnad, i Mired lika mycket som skillnaden 5500-6500K...

Ifall detta är bra eller dåligt beror på användaren. För en ovetande användare är det naturligtvis dåligt. De flesta rapporterar att de märkt en "förbättring" av AWB, men sånt är ju svårt att bedöma - om man inte kör nån auto-statistisk på korrektionen av 1000 bilder eller nåt...
Och i vilket fall så är det bra enligt dig ? Om man använder presets eller sätter vitbalansen manuellt ? :)

Skämt åtsido, vi kan disskutera hur länge som helst vad man skall använda istället för AWB.Och jag måste erkänna att det är sällan jag använder AWB, samt att jag plåtar uteslutande raw. Dock så finns det många som plåtar jpg och plåtar under förhållanden där man vill kunna förlita sig på AWB.

Återigen en observation. :)
 
ANNONS