Annons

12 voltsladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan T

Medlem
Moss! Någon som har erfarenhet av att ladda sina kamerabatterier från 12 volt? Skulle vilja kunna ladda med 12 volt (antingen i bil eller kopplad till solcell) under resor och fjällvandringar. Har själv en Nikon D200 men mottar tacksamt alla tips oavsett tillverkare.
/Håkan

Omvandlare för Cig-uttag till 230V finns att köpa hos Klas i Sjön. Solcellslösningar till mobiltfn och iPod har figurerat, men floppat.

Visst finns det omvandlare från 12 v till 220. Men de är klumpiga, tunga och ineffektiva. Bättre att leta upp en lösning med billaddare till din specifika batterimodell. Finns till de flesta vanliga modellerna från tredjepartstillverkare.

En liten varning kan kanske vara på sin plats för omvandlare till 230V som inte ger sinusformad spänning (brukar kallas modifieras sinus eller liknande), vilket de flesta billigare modeller inte gör. Vissa switchade nätaggregat klarar inte av den vågform som dessa omvandlare levererar, medans andra inte har några somhelst problem. Jag har själv provat att ha sönder en laptop med en sådan omvandlare (ThinkPad T30). Efter detta testade jag flera nätaggregat av liknande typ med resultatet att en del fungerade och en del inte gjorde det. Hur det är i detta specifika fall har jag naturligtvis ingen aning om.

... eller en sån här. Finns givetvis för andra märken än Canon också.

Sen finns det förstås sol-laddare av olika typer också, men de är inte speciellt effektiva och i praktiken nog oanvändbara till kamerabatterier.

ANNONS
Götaplatsens Foto