Annons

Sälja bilder - Lagen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga som säkert finns besvarad i forumet men som jag tänkte ställa ändå för att vara på säkra sidan.

Tog lite bilder förra hösten vid en skatepark i Los Angeles, några av bilderna finns här på fotosidan.

Jag funderar nu på att sälja några av dessa i samband med en artikel. Begår jag ett lagbrott då? Eller tidiningen om de publicerar? Det var på allmän plats.

Några av bilderna är verkligen tydligt fokuserade på en enskild individ, hur fungerar det? Behöver jag ett model release av något slag (omöjligt i det här fallet)?

Tack!
 
Inga problem med en bild i en artikel, modellrelease behövs bara om bilden används för reklam.
 
*Tillägsfråga om man nu skulle sälja bilderna som foto till privatperson, eller om man har bilderna som "skyltexempel (reklam)" för sig själv hur fungerar det då?
 
Det är väl också så att det är den som i slutänden använder bilden som behöver en release. Som fotograf kan jag sälja bilder väldigt fritt, men den som använder den måste se till att göra rätt för sig. Och då är det ju förstås bra om fotografen fixat en release innan.
 
Nej, lagen gäller bara om en näringsidkare använder bilden som marknadsföring. En hobbyfotograf räknas normalt inte som näringsidkare.

Jag utgick ifrån att reklam i det här fallet handlade om att sälja sig själv som fotograf. I annat fall vet jag inte riktigt om man behöver göra reklam för sig.

Att bara visa bilder - som här på Fotosidan - kräver givetvis inte tillåtelse.
 
Jag utgick ifrån att reklam i det här fallet handlade om att sälja sig själv som fotograf.
Det utgick jag också ifrån. Det var därför jag invände mot det du skrev och påpekade att lagen gäller bara om en näringsidkare använder bilden som marknadsföring. En hobbyfotograf räknas normalt inte som näringsidkare.
 
ANNONS