Annons

Ef 135/2,0 L

Forslund

Aktiv medlem
Jag skulle precis beställa en sådan men kom på att jag ska fråga här först.
Har köpt 2 L zoomar i år och varit halvnöjd med kvaliten. Nu efter 2 vändor på intervision är jag väldigt nöjd.
Är det samma problem med fast optik? Någon som haft problem med denna glugg?
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Inte hört.....eller sedd......

135/2 är en av topparna i Canons objektivserie.
Lite X-files..........You don't believe it before you see it.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Den har gott rykte om att hålla en jämn kvallité och det är en underbar optik, tyvärr kan jag inte motivera innehav av den längre, men det är en strålande glugg som kanske är lite bortglömd.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Utifrån frågeställningen antar jag att du inte ifrågasätter att det är ett bra objektiv, men huruvida det rapporteras fram- eller bakfokus och liknande, som du tydligen drabbats av vad gäller zoomarna du nämner. Som gammal forumräv både här och på utländska så har jag aldrig sett något sådant kring denna glugg. Alla har bara lovprisat och möjligen ifrågasatt innehavet, särskilt nu när nya 70-200 II har kommit. Min egen är underbar och vill nog till innan jag säljer den, även om jag nämnda zoom.
 

Stålhandske

Aktiv medlem
Har en och har inga problem med den, sålde nyligen mitt 70-200 2.8 för att jag hellre hade min 135:a och jobbade lite med fötterna istället.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Canons dåldisar.

Jag har båda "svartingarna" 135/2 och 200/2.8 I.
Jag har inte sammanliknad med nya 70-200 Zooooomen, men båda står sej utmärkt mot "gamlingarna" 70-200/2.8 och 70-200/4.
Skillnaden mellen fastoptik och zoomar krymper, men världen bliver maklig.
Det är snart bara stofiler som Hans och jag som orkar att zooma med benen ;-)

Tyvärr!! Fördi dessa; (och 400/5.6) borde komma med IS; nåt vi ant. icke får se.

Många är tväksamma till dessa åldrande objektiv. Konstig tycker jag.

Jag är mycket skarpare nu, i 65 års ålder ( i a.f. i kanterna) enn jag var 50 år sedan.
Mitt absolut skarpaste objektiv är en Vivitar / Kiron 105/2.5 Series 1 med FD-fatning ( +30 år gammal).................

135/2 är nära; men inte..............

Till er med rullator:
Köp en SX 30 eller en HS10 med 35X zoom *LOL*

..Hans och jag hjälper er över gatan när optiken blir soft i ändarna.......

Mycket vänlig; men skarp.../ Emil
 

Racketeer

Aktiv medlem
Jag har båda "svartingarna" 135/2 och 200/2.8 I.
Jag har inte sammanliknad med nya 70-200 Zooooomen, men båda står sej utmärkt mot "gamlingarna" 70-200/2.8 och 70-200/4.
Skillnaden mellen fastoptik och zoomar krymper, men världen bliver maklig.
Det är snart bara stofiler som Hans och jag som orkar att zooma med benen ;-)

Tyvärr!! Fördi dessa; (och 400/5.6) borde komma med IS; nåt vi ant. icke får se.

Många är tväksamma till dessa åldrande objektiv. Konstig tycker jag.

Jag är mycket skarpare nu, i 65 års ålder ( i a.f. i kanterna) enn jag var 50 år sedan.
Mitt absolut skarpaste objektiv är en Vivitar / Kiron 105/2.5 Series 1 med FD-fatning ( +30 år gammal).................

135/2 är nära; men inte..............

Till er med rullator:
Köp en SX 30 eller en HS10 med 35X zoom *LOL*

..Hans och jag hjälper er över gatan när optiken blir soft i ändarna.......

Mycket vänlig; men skarp.../ Emil
ha ha roligt inlägg!!!
*gillas*
 

Nicke77

Aktiv medlem
Kan tyvärr inte yttra mig om motljusegenskaperna för har inte fotat med det under dom förutsättningarna men när det gäller bokéhn blir det inte mycket bättre än såhär faktiskt. Spöar allt jag testat iaf! :)
 

awaw

Avslutat medlemskap
Pirat

Jag använder numera en pirat, med EOS adapter. Piraten heter Nikkor 1,8/105 mm, och den har bokeh vill jag lova. Rejäl glasklump som dock har manuell fokus.
 

Forslund

Aktiv medlem
Ett alternativ som jag gillar är 85/1.2. Otrolig bokeh och skärpa.
Med dagens kameror går det att ta bilder handhållet ner till den ljusnivå där man inte kan ställa skärpan längre varken med AF eller manuellt.
En otrolig optik helt enkelt. Finns alltid med på mina resor även om det är en tung klump.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1536026&target=
Tack för svaret: Men den är mer än dubbelt så dyr och utanför budget:)
 

Stålhandske

Aktiv medlem
Bokehn är det bästa jag har sett med mina objektiv iaf, spöar 50 1.8 och 70-200 2.8 som jag båda sålt för det var ju bara tråkigt när man jämförde med 135:an. 85 1.2:an står på inköpslistan, sålt 3 objektiv för att få råd med det men jag hoppas och antar att jag kommer bli så sjukt nöjd ännu en gång som jag är med 135:an.
Jag kan nog sticka ut hakan och säga att 135:an är nog mest kvalitet för pengarna (för de beg.priserna man ser idag 7.5-8k).
@Mats Alm: Fint fångat, precis det man kan lyckas med när man har förutsättningarna.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Vad anser ni om bokeh och motljusegenskaper?
Bokeh är fantastisk, i synnerhet med tex 5D (blir nästan lika bra som 200/1.8L).

Däremot tycker jag själv att motljusegenskaperna för 135/2L är rätt urusel. Blir väldigt blaskigt vid motljus. Annars bara possitivt och som andra skrivit, en fantastisk glugg.
 

Forslund

Aktiv medlem
Vad jag förstår är konstruktionen inte uppdaterad sedan -96. Vad tror ni? kommer det en uppföljare? mk 2? IS? Vädertätning?
 

and30ers

Aktiv medlem
Vad jag förstår är konstruktionen inte uppdaterad sedan -96. Vad tror ni? kommer det en uppföljare? mk 2? IS? Vädertätning?
Mekaniskt är 135L mycket bättre än nya 100L IS så jag ser inte fram emot en uppdatering. Den kan knappast bli skarpare än vad den är idag och med IS skulle nog priset bli för avskräckande.

135L duger gott som den är, vill man ha IS är nog 70-200/2.8L II IS ett bättre val. Kanske ett bättre oavsett, om man man leva med vikten och storleken.
 
ANNONS