Annons

Objektiv till 7d för bilfoto

VTapper

Aktiv medlem
Hej!
Är på jakt efter ett objektiv till att fota bilar med.
Är nämligen osäker på vilket som kan va det rätta.
Givetvis ska det vara skarpt, vilken brännvid vet jag ej? Fast eller tele?

Hoppas det kan finnas någon här som vet vilket objektiv som kan passa denna uppgift!

Tack på förhand/ victor
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Skall du fota stillastående bilar eller bilar som rör sig snabbt?

Bilar som rör sig så kanske någon 70-200/2.8 eller 85/1.8?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Hej!
Är på jakt efter ett objektiv till att fota bilar med.
Är nämligen osäker på vilket som kan va det rätta.
Givetvis ska det vara skarpt, vilken brännvid vet jag ej? Fast eller tele?

Hoppas det kan finnas någon här som vet vilket objektiv som kan passa denna uppgift!

Tack på förhand/ victor
Vilken slags objektiv du behöver beror ju precis på hur du vill att bilden ska se ut. Det kan ingen annan än du svara på.
 

j2^

Aktiv medlem
Är det Canons egna 8-200mm som är att föredra eller?
Något sådant objektiv existerar inte från någon tillverkare ;) Jag tror personen som skrev det försökte ironisera lite. (Med andra ord: Det finns egentligen inga brännvidde som är bättre än andra till något visst syfte, det handlar mer om hur fotografen vill hantera bildspråket)
 

El-Maco

Aktiv medlem
Jag hade gärna testat med tele. Ser att du har ett 300/4, kör med det!
Fast då måste han ju stå väldigt långt ifrån bilarna och det kanske inte är möjligt/praktiskt jämt.

Tycker själv i likhet Goran.P att vidvinkel brukar vara snyggt till bilbilder. Tokina 11-16 lär vara bra, annars finns det ju ett par Sigmor 10-20 eller Canons egna 10-22. Annars kanske en 50 f1,4 kanske kan fungera om du vill ha kort skärpedjup utan att behöva stå 25 meter bort.. (jämfört med 300an)
 

Antonic

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag letar också efter ett objektiv som du söker.
Förstår att du tänker lite på fota vid massor och bilträffar?

Jag har ett 50mm 1.8 som jag testat en del med men du vill ha mera vidvinkel.
Jag tänker kolla på sigma 30mm 1.4.

Vill du ha zoom objektiv så kolla på Sigma 17-55
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osC
Det är dom i första hand jag kommer kolla på själv.

Kommer sedan komplettera med Canon 70-200 2.8 IS och Tokina 11-16.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Jag anser att det inte finns något speciellt bilfotoobjektiv. För likt människoporträtt så är det situationen som lite bestämmer vad som behövs. Bilden på den blå BMWn är helt underbar. Men det är också bilden på dragrace bilen med 8mm lins. Det är dock två helt olika porträtt. Om du har en bestämd vision om vilka sorters porträtt på bilar du ska fota, så kan du säkert begränsa brännviddsvalet också.
 
ANNONS