Annons

Stora tråden om hackade Canonkameror

PeterWem

Aktiv medlem
Istället för att ha utspridda trådar beroende på kameramodell tycker jag vi gör en enda tråd med kamerahack för Canon.

Nyttiga länkar:
CHDK
Magic Lantern

Kompaktkameror:
Mjukvara för Canons kompaktkameror

Systemkameror:
1100D inte färdig än.

300D
350D
400D
500D
550D
600D

50D inte färdig än.
60D

5DII version 2.0.8 och version 2.0.9

Filmer:
Filmer med gjorda med hackade kameror via Magic Lantern.
Focus assist tool
Focus stacking depth of field
Timelapse
Mitt egna test utav HDR-timelapse med en S3IS
Timelapse SX220

Man ska vara medveten om att det alltid föreligger en risk i att ändra i programvaran på kamerorna.
 
Senast ändrad:

mapem

Aktiv medlem
Finns det inget kul hack till 40D? Tänk om man kunde filma med den, borde inte vara omöjligt, den har ju live-view.
 

T_M

Aktiv medlem
När jag testade 2.0.9 på 5D mark II strulade det för mig när jag växlade till vanligt läge (utav live view)... till slut låste sig kameran och vägrade att starta!

Höll på smälla av... tog ut batteriet som dom rekommenderar, samt greppet. Testade med andra batteriet. händer inget... satte i batterigreppet tillslut och pluggade in båda batterierna för jag trodde att dom kanske var slut. kameran började fungera men batterierna var fulla.

Använde batterigreppet med hacket, var det ett misstag?
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
När jag testade 2.0.9 på 5D mark II strulade det för mig när jag växlade till vanligt läge (utav live view)... till slut låste sig kameran och vägrade att starta!

Höll på smälla av... tog ut batteriet som dom rekommenderar, samt greppet. Testade med andra batteriet. händer inget... satte i batterigreppet tillslut och pluggade in båda batterierna för jag trodde att dom kanske var slut. kameran började fungera men batterierna var fulla.

Använde batterigreppet med hacket, var det ett misstag?
Det ska inte vara några problem. Jag använder batterigrepp på min kamera med ML. Däremot ska man inte ha greppet på när man installerar ML :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Lars_E

Aktiv medlem
Har kört ML på en 550D i nån månad nu.
Det finns gott om saker instoppade som är verkligt trevliga.

Mycket bra att kunna ställa vitbalans i Kelvingrader!

Lika trevligt är att kunna ställa ned inbyggda blixten till -10EV.
En quick and dirty fjärrtrigger till blixtarna som inte påverkar bilden just något.
Älskar allt som gör att jag slipper ha småsaker i väskan som får fötter eller vars batterier plötsligt dör.

Den verkliga "underbart, jag behåller hacken!" är att de stoppat in time lapse och diverse fjärrutlösningsfunktioner, bland annat kan man trigga kameran på ljud.
Bäst är att sensorn som stänger av displayen när man kör dit näsan går att använda som fjärrutlösare. Kör dit näven= lås spegeln uppe, dra bort näven= klick!.

Slår man på kameran en gång och lämnar den på så märker man inte att det finns en add-on annat än när man trycker på papperskorgen i fotoläge, då dyker extramenyerna upp.

Allt det här godiset ligger på minneskortet och försvinner ur kameran när man tar bort kortet.
De har till och med tänkt till så man kan formatera kortet i kameran medan kameran härbärgerar Magic lantern i buffertminnet ombord för att sen lägga tillbaka det.
Riktigt riktigt smart.

Sen finns det troligen högvis med saker som tilltalar andra mer men de har jobbat så det ska finnas åt alla.
 

T_M

Aktiv medlem
Det ska inte vara några problem. Jag använder batterigrepp på min kamera med ML. Däremot ska man inte ha greppet på när man installerar ML :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Lite slö kanske men hur menar du? Tar man bort greppet och installerar, tar bort batteriet och sedan sätter in greppet? Då försvinner väl ML när man tar bort batteriet...
 
Senast ändrad:

Yeye

Aktiv medlem
7d

Finns det inget hack för 7D? Jag skulle vilja programmera om knapparna och fixa till ISO och lite annat.
 

MixPix

Aktiv medlem
Detta var helt nytt för mig! :)
Nån som testat filmning med 50D?
Fokushjälpen såg ju lovande ut.

Undras hur stor risk det är att kameran verkligen går sönder bara.
 

lundabo

Medlem
Jag testade att filma med min 50D och det funkade över förväntan. Inget ljud men man får väl spela in det med något annat.
 
Senast ändrad:

carlssonjohn

Aktiv medlem
Lite slö kanske men hur menar du? Tar man bort greppet och installerar, tar bort batteriet och sedan sätter in greppet? Då försvinner väl ML när man tar bort batteriet...
Tänk dig att kameran skall vara precis som från fabrik när du installerar ML. Sen när det är installerat och finns på minneskortet så kan du använda batterigrepp och andra grejer, blixt osv.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Slapokas

Aktiv medlem
Vad ska man göra för att få ML på flera kort?

Tjena tjena!
Installerade precis ML på ett av mina kort och min 60D, gick problemfritt!
Otroligt mycket roliga inställningar och finesser man kan leka runt med nu.

Jag blev bara lite ställd nu! Hur ska jag göra när jag vill fixa ML till ett till minneskort?
Om vi säger att jag nu har mitt kort med ML i kameran, hur ska jag gå tillväga för att fixa det fungerade på ett till kort?

Räcker det att bara kopiera över filerna till ett formaterat minneskort? Och sen stoppa in i kameran, eller måste jag göra om installationen i kameran då med?

Mvh Jonatan
 

Lars_E

Aktiv medlem
Installationen sker egentligen på minneskortet.
Vilket gör att när du lagt in filerna på kortet måste du köra "installationen".
En gång per kort alltså.
Det du eg. gör är att göra kortet bootbart.
Vilket du bara behöver göra en gång såvida du inte formaterar kortet i exvis datorn sen.
Då kommer du att behöva göra om det.
I kameran funkar det att formatera om eftersom ML spars i buffertminnet och läggs åter på kortet.
 

Slapokas

Aktiv medlem
Tackar tackar! Kom fram till det jag med.
Blev bara helt ställd efter att jag installerat på första! Men tog ut de kortet och insåg då att det bara var att göra likadant igen :)

Tackar för att du tog dig tid att svara.
 

marten_p

Aktiv medlem
Jag tänkte testa Magic Lantern på min 5D mkII. Förstår jag det rätt att man donerar för att få tillgång till firmwaren?

Det enda jag eg är ute efter till en början är den manuella ljudkontrollen. Någon som vet hur bra det funkar med 5D mkII?
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag tänkte testa Magic Lantern på min 5D mkII. Förstår jag det rätt att man donerar för att få tillgång till firmwaren?

Det enda jag eg är ute efter till en början är den manuella ljudkontrollen. Någon som vet hur bra det funkar med 5D mkII?
Det är bara att ladda ner ML för 5DmkII, gratis. Installera rätt Canon firmware innan du bootar ML firmware.

Ljudmonitor via hörlurar (OBS viktigt stereo + bild kabel, kopplar du hörlurar rätt in i kameran startar den inte)

ljudförstärkning kan ställas både analogt och digitalt. Digitalt bör vara noll eftersom du kan göra digital efterhantering. Den analoga brusar vid högre nivåer.

Ljudmätare körde jag problemfritt tidigare men nu funkar den bara på
Intern mic, visar felaktigt noll på extern mic. Tror någon kombination av mina inställningar triggar en bugg i ML. Inte hunnit felsöka det närmre.

Även med ML så är kameran inte en ideal ljudinspelare. Rekommenderar att du kombinerar ljudupptagningen med en extern recorder, de är mer pålitliga och 24bit/48kHz ger dig mer möjligheter att digitalt hölja volymen utan att kvalitén blir lidande (24/48 för att det mappar rakt av mot kamerans 16/48). Dessutom funkar det med att man har klipp från flera kameror och har kameror avstängda korta perioder pga 4GB stoppet m.m.
 

marten_p

Aktiv medlem
Tackar för mycket bra svar!

Går det att få hjälp med en direktlänk? Lite osäker på vilken det är jag ska ladda hem... :/
 

blaufish

Aktiv medlem
Får inte fram det på telefonen, ML hemsidan är... Svårnavigerad :) jag tror det är senaste AJ release, AJ 5.9 du skall ha. Där borde det oxo stå vilken Canon firmware du skall ha. Minns att jag på datorn hittade en sida där man kunde ladda ner de två senaste ML AJ releaserna samt de Canon firmware de utökar.
 
ANNONS