Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora tråden om hackade Canonkameror

styret

Aktiv medlem
Är det någon som har installerat CHDK på g11. Jag är sugen på att få timelapsefunktion på den men fattar inte riktigt hur man ska göra.
 

Patrik60D

Avslutat medlemskap
att jag fegade och inte la in ML föräns förra veckan är en gåta :)
jäklar vilka finesser det finns.

http://magiclantern.wikia.com/wiki/Unified/UserGuide#slit-scan-pictures

jag har provat Motion Detect snabbt (skrolla ner en bit på sidan)
riktade kameran mot en väg och lät kameran plåta lite bilar som drog förbi medans jag satt en bit bort och drack kaffe.
den missade inte en enda bil.

Motion Detect funktionen är nog suverän för fågelskådare och ev Rally fantaster.
rikta kameran mot en stubbe eller krön och ta en kopp kaffe medans kameran väntar på att nåt ska röra sig in mot fokus området.

jag har även testat lite Time lapse men väntar på ett vidvinkelobjektiv så det blir lite mer seriöst.
ML räknar ut vilken bildkvalitet du kör med och hur många Time Lapse bilder du får plats med på minneskortet,så man slipper hålla på och räkna själv.

Intervalometer för 500kr är helt överflödig om man har ML inlagt och har tänkt köra Time Lapse
http://kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-for-canon-nikon-olympus-sony-och-minolta-780.html

jag kommer även köra lite video tester med FPS override och testa att filma i 4FPS.
4FPS -> 30FPS blir ju ungefär som en Time Lapse video bara att den kommar att gå lite långsammare och även ha mindre flimmer.
nackdelen är att man tappar bildkvaliteten då det är video man spelar in och inte rena bilder.

vad mer..
jag använder även Fokus Assist med Focus Peak vid video.
ett enormt hjälpmedel vid manuell fokusering
inga problem att se i displayen vad som är i fokus.

Motion Detect blir till att testa mer i sommar när det blir åska och blixtrar.

frågan är hur det blir när jag skaffar Mark 2an om den har alla funktioner med?
det verkar nästan som dom har haft 60Dn som referens när dom har utvecklat ML,då den kameran verkar funka bäst med programmet.

ni som inte har lagt in ML gör det.
ni kommer inte att märka av att ML ligger på kameran föräns ni trycker på trashcan knappen och då får upp ML menyn.

Tips: även om ni har senaste Mjukvaran i kameran så ladda hem den och installera den på nytt innan ni lägger in ML.
även om ni har senaste mjukvaran så är det inte säkert att ni kan lägga in ML.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
5Dplus är nära nu att släppas.

At the rate things are going, I'm projecting 5dplus to be available to the public by the end of this month.
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Har kört med ML på min 500D nu i någon vecka. Och jag är glatt överraskad (använder inte min kamera för att filma, endast fota). Enda problemet jag har haft är att zoomen när man tittar på en tagen bild ställer om till "pixel peeper" eller vad de kallar det lite då och då (när man trycker på +-knappen zoomar den automatiskt in till max).

Annars var det smärtfritt och enkelt!
 

Lars_E

Aktiv medlem
Nytt på gång

I dagarna har en release candidate till en ny version släppts.

http://www.magiclantern.fm/104-releases/121-ml2rc

Citerar sajten:
"ML 2.3 RC1 works on Canon 5D Mark II 2.1.2, 550D 1.0.9, 60D 1.1.1, 600D 1.0.2, 50D 1.0.9 and 500D 1.1.1."
Arbete med 5D, 5DIII och 1100D pågår

Än så länge är det donorware, blir publik och gratis i slutet av juli.
Ska slänga in 10€ ikväll när jag kommer hem igen och se vad de hittat på för skoj.

Bra är att min 50D åter är brukbar med ML.
Det försvann med senaste uppgraderingen av firmware (till 1.0.9).
 

Lars_E

Aktiv medlem
Har donerat en slant och provkör release candidate 2 (50D och 550D) lite nu på morgonen.

Det ser bra ut.

Intervallometern är förbättrad med hästlängder, nu har den en riktig undermeny för parametrarna. Startfördröjning 1s-8h samt inaktiv (0s).
Intervall 1s-8h samt "Take pics like crazy".
Begränsa antalet bilder i steg om 100 om man vill.
Ställbart mellan 100-5000 bilder,.

Bara den förbättringen var värd en donation på 10 Euro :)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Verkar högintressant! Jag har en 5D mkII som jag gärnar skakar nytt liv i! :)
Ni som testat nya 2.3-versionen, hur tycker ni att focus-peaking funktionen fungerar (det är den jag är mest ute efter).

Sedan kan jag tycka att Magic Lantern-sajten är lite underlig, det är typ svårt att ens hitta vad version 2.3 innehåller för funktioner. :/ Hur som helst ska de ha stora mängder cred för allt jobb de lägger ned! :)
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Är jag glad att jag hittade den här tråden då =)

Vi funderade på att sälja min sambos 50D för några dagar sedan, men nu blir det mer troligt att jag får lov att slanta upp för att få loss den från henne, ty under hennes ägo får inga ändringar göras. Nåväl.
Jag gillar 50D:n bra mycket men gick tillbaka till storhusen, med en 1D III för någon månad sedan och min sambo fick då återta den kamera hon köpt men som jag brukade. Sedan dess har 50:an inte använts så mycket just på grund av i mitt tycke dålig ISO. Går det att komma ifrån nu och det är acceptabel nivå på bruset så kan jag lätt tänka mig 20Euro eller lite mer faktiskt. =)

Någon av er som kör en 50D och har varit uppe i max-ISO? Hur ser det ut? Går det att rätta till i datorn eller behövs det rättas till?
 

Lars_E

Aktiv medlem
Är jag glad att jag hittade den här tråden då =)

Vi funderade på att sälja min sambos 50D för några dagar sedan, men nu blir det mer troligt att jag får lov att slanta upp för att få loss den från henne, ty under hennes ägo får inga ändringar göras. Nåväl.
Jag gillar 50D:n bra mycket men gick tillbaka till storhusen, med en 1D III för någon månad sedan och min sambo fick då återta den kamera hon köpt men som jag brukade. Sedan dess har 50:an inte använts så mycket just på grund av i mitt tycke dålig ISO. Går det att komma ifrån nu och det är acceptabel nivå på bruset så kan jag lätt tänka mig 20Euro eller lite mer faktiskt. =)

Någon av er som kör en 50D och har varit uppe i max-ISO? Hur ser det ut? Går det att rätta till i datorn eller behövs det rättas till?
Såg inlägget och tog en bild med just en 50D på max ISO 25600.

http://www.tebaka.se/images/IMG_5571.CR2

Tanka ned och lek med den så ser du själv vad som går att göra.
Posta gärna resultatet om du vill.
 

MartinC73

Aktiv medlem
Såg inlägget och tog en bild med just en 50D på max ISO 25600.

http://www.tebaka.se/images/IMG_5571.CR2

Tanka ned och lek med den så ser du själv vad som går att göra.
Posta gärna resultatet om du vill.
Blev nyfiken på bilden tagen med så högt iso, men när jag klickar på länken får jag bara upp quick-time fönster som kräver att jag måste installera ett plug-in, men det står inte vilket???
Har jag förstått det rätt, att man kan förbättra iso-prestandan,alltså mindre brus på höga iso, med den här programvaran?
Martin.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Blev nyfiken på bilden tagen med så högt iso, men när jag klickar på länken får jag bara upp quick-time fönster som kräver att jag måste installera ett plug-in, men det står inte vilket???
Har jag förstått det rätt, att man kan förbättra iso-prestandan,alltså mindre brus på höga iso, med den här programvaran?
Martin.

Välj "spara som" och slå igång DPP, PS, Irfanview eller något annat program som klarar Canons råformat för att titta på bilden.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Såg inlägget och tog en bild med just en 50D på max ISO 25600.

http://www.tebaka.se/images/IMG_5571.CR2

Tanka ned och lek med den så ser du själv vad som går att göra.
Posta gärna resultatet om du vill.
Jag vill ju fixa med den vi har här hemma, men 50D:n här hemma ägs av min sambo och jag får lixom inte göra som jag vill. Antingen så köper jag loss den eller så köper jag min egen 50D =)

Det där bruset såg i mina ögon inte allt för jävligt ut. Jag fotar till 98% musik och gör det ofta på mörka små scener där ISO:t skulle kolla till användning. Jag har inga som helst problem med att bilder från spelningar är till viss del brusiga då jag och de allra flesta jag fotat har tyckt att det gör sitt för känslan i bilderna.

Jag har tagit hem bilden och ska ge mig på den lite i kväll/natt eller i morgon. Tack så mycket för svar =)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Nu finns Magic Lantern 2.3 att ladda ned gratis. Jag har nyss installerat den på min 5D mkII och verkar fungera bra!
Detta är första gången jag installerat ML och det är fascinerande vilka nya funktioner kameran får. De flesta funktioner avser filmning, vilket jag inte använder, men även för stillbildsfotografen finns bra saker.
Hittills uppskattar jag focus peaking i live view-läge och att i play-läge så zoomas det in 100% med ett tryck på zoom-knappen.
Jag ska försöka utforska de olika triggningsfunktionerna och HDR-bracketing-funktionerna härnäst!
 
ANNONS