Annons

14-24 eller 24-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0cke

Aktiv medlem
Ska köpa en d700 med antingen 24-70 eller 14-24, men vet inte riktigt vilket jag skall välja. kan även nämna att jag idag äger ett 70-200 och kommer även skaffa ett 50 1.4.

Jag ska plåta lite mäklarfoto,inredning,porträtt, bilar och landskap bland annat.
14-24 känns lite väl vidvinkligt, och inte så mångsidigt, men 24-70 blir väl lite för mycket zoom för mäklarfoto och inredning, det brukar väl oftast krävas runt 19mm effektiv som minsta vidvinkel eller hur är det?

Sen såg jag även på nikonrumors att det spekulerades om ett 16-35, nån som vet nåt om detta :)?

tips och erfarenheter uppskattas :)

Kika på 24-70 med tanke på att 24 är rätt extremt på en Fx kamera och jag tror du inte kommer ha några svårigheter att ta mäklar bilder med den. Annars är det bara att åka till en butik och kolla vilken du tycker funkar bäst :)

AF-S 24-70/2.8, lätt. Du kommer ha mer nytta av det än ett 14-24/2.8. 14-24:an är jätterolig och jättebra, men även jättelitet omfång och därmed jättesmalt användningsområde ;)

858 st bilder tagna med 14-24:an
2396 st med 24-70:an i min databas.

Edit: Mummel, kanske ska läsa först innan man svarar. 14-24:an i ditt fall. Dock kan du nog skippa porträttfoto och använda dina andra till det.

Senast ändrad:
Jag var inne och kollade och såg att du idag har en D300 och 17-55.. köper du en 24-70.. kommer den bildvinkelmässigt att motsvara ungefär det du har idag.. så känner du att du vill ha mer vidvinkel, är det 14-24 som gäller

Jag har själv kombinationen D700 och 14-24 och gick väl i ungefär samma funderingar som du innan valet föll på 14-24. Det som man kan sakna med optiken om man fotar landskap är just att du inte kan använda filter på optiken.. Det är väl egentligen det jag personligen saknar eftersom jag främst använder den för just natur/landskap.

För interiör- och mäklarfoto bör du absolut välja 14-24. Jag har den själv till det ändamålet.

För inredningsfoto tycker jag du skall välja 14-24. Fantastiskt bra glugg.
Kom bara ihåg att hålla koll på kamerans lutning, väggar och dörrar lutar
rejält om du är oförsiktig.

Gå först in i en butik och jämför objektiven ur ren praktisk synpunkt. 14-24 är minsta sagt en stor klump jämfört med 24-70 :an. Är man inte säker på att man kommer att använda de extra vidvinkelegenskaperna skulle i vart fall jag välja 24-70 :an. Det är ju inga billiga saker det handlar om menar jag.
Mvh
JB

Det går att fotografera inredningsbilder med 24 mm. Jag gjorde det länge innan jag köpte min vidvinkelzoom. Jag valde en Nikon 17-35/2,8 framför en Nikon 14-24/2,8.

Har du redan en Nikon D300 tycker jag det är smartare att köpa en Nikon 12-24/4 eller Nikon 14-24/2,8 för interiörfoto. Mindre sensor ger något större skärpedjup vilket är bra när man fotograferar interiörer.

hmm aa tack för alla svar, det är en d700 det gäller!
17-35 känns som en bra kompromiss om man skulle kunna få tag i den till rimligt pris dock verkar det inte helt lätt.
får bege mig till typ scandinavian och kolla :)

ANNONS
Götaplatsens Foto