Annons

16-45 vs 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

ZhuGeLiang

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa en k10. Jag har dock inte bestämt mig för vilken lins jag ska köpa och vill ha råd. Är det värt de extra tusenlappar som 16-45 kostar? Jag fotograferar inte manuellt så den fasta ljusstyrkan har ingen betydelse för min del. Hur mycket skiljer det i skärpa mella objektiven?

Jag tycker 16 mm är så mycket mer än 18 mm. Det är inte många normalzoomar som går ända ner till 16 mm. Sedan om 16-45 har bättre skärpa är det bara ett extra plus.

Fast ljusstyrkan kan väl vara viktig även om man inte fotar manuellt? Tex för att slippa blixt osv inomhus osv?

Om jag hade köpt en K10 så hade jag köpt endast hus och Sigmas nya 18-50 /2,8 EX DC Macro.

Hej

Jag skulle ta K10D med 16-45:an, därför att det helt enkelt är skarpare direkt från största bländaröppning. Med båda objektiven nerbländat till f/8 och mer, så är skillnaden givetvis mindre.

16-45 har en högre upplösning som matchar K10D:s 10Mp väl, 18-55:an dög alldeles utmärkt till 6Mp kamerorna, men på 10Mp så visar den brister.

Sen så är 16 en mer spännande vidvinkel än 18.

Hälsar
R

Räcker f4 verkligen till inomhus? Jag har förstått att vidvinklar som har f4 funkar bra utomhus, men funkar det särskilt bra inomhus?

Lägg de tusenlapparna som ett DA 16-45/4 AL kostar. Det är det värt. Riktigt bra objektiv. Recenserad här .
Susanne - på K10D räcker det långt, den har ju bildstabilisering ;) Skämt å sido, inte ens f/2.8 räcker långt i inomhusmiljö (privata hem). Men i sporthaller och dylikt är det inga problem.

ZhuGeLiang skrev:
Jag står i begrepp att köpa en k10. Jag har dock inte bestämt mig för vilken lins jag ska köpa och vill ha råd. Är det värt de extra tusenlappar som 16-45 kostar? Jag fotograferar inte manuellt så den fasta ljusstyrkan har ingen betydelse för min del. Hur mycket skiljer det i skärpa mella objektiven?

Svår fråga, när jag köpte k10d så fastnade jag i beslutsångesten och resultatet är att jag fortfarande inte har någon normalzoom.

Jag tror nämligen det är värt att vänta på 16-50/2,8, det skulle kännas logiskt på nåt sätt att ha ett vädertätat objektiv tillsammans med k10d. Men vi får se var prislappen hamnar, och sen tillgänglighet också....

Gluggarna kommer att överleva kameran. så sattsa på bra o skarpa gluggar är mitt tipps.
Själv kommer jag att vänta på den nya modellen 16-50/2.8 o se om den är skarpare o har bättre upplösning än 16-45/4
Kör med fasta gluggar i vanliga fall.

Har testat 18-55:an hemma ett par dagar o det finns en anledning att det är en (s)kit-objektiv.

Sigman kan vara ett intresant alternativ. Men i vilket fall som helst så är det ofta värt i längden (genom åren) att lägga de där extra lusentapparna på bättre optik

Vi får se om Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Pentax "Beräknas in vecka 6" håller. Sigma kanske har fullt upp att tillverka till Canon/Nikon?

Läste på dpreview att en besökare fått beskedet "under våren" som luddigt svar från en Sigma-representant. Fast det lämnar ju gott om utrymme för tolkning, och vecka 6 kan ses som en sorts väldigt tidig vår :)

ANNONS
Götaplatsens Foto